Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende dataverzamelaars'
3 april 2024 · 13:15| Leestijd: 4 min
Update: 9 augustus 2024 · 15:50
In dit artikel aan het woord
"Misschien is het op dit moment nog niet aan de orde, maar er zijn wel risico's."
"Dat zou wel heel dom zijn, want als je data doorspeelt val je vroeg of laat door de mand."
"In Europa hebben we privacy-beschermende wetgeving. Die kennen de Chinezen niet, dat is het autoritaire deel van de wereld."
In het kort
Steeds meer Nederlanders rijden rond in een elektrische auto uit China. Brengt dat risico's voor onze privacy met zich mee?
Wat denk jij?
Rijd jij in een elektrische auto?
Aantal reacties: 0
Chinese elektrische auto's maken een opmars
BYD, Seres en XPENG: deze titels klinken nu misschien nog onbekend, maar dit zouden zomaar de BMW, Volvo en Kia van de toekomst kunnen zijn. Chinese automerken zijn de afgelopen jaren namelijk steeds meer hip en happening. In 2021 reden er in Nederland nog 4.392 Chinese auto's rond, in 2023 is dat aantal gestegen naar 14.319 Chinese auto's.
Welke auto's komen het meest voor in Nederland?
Uit een onderzoek van AutoRai.nl blijkt dat dit de drie meest voorkomende auto's in Nederland zijn:
- Volkswagen Polo - 241.648 exemplaren in Nederland
- Volkswagen Golf - 225.145 exemplaren in Nederland
- Opel Corsa - 222.451 exemplaren in Nederland
Dat is niet voor niks. Volgens tijdschrift Autoweek zijn Chinese elektrische auto's namelijk goedkoop én ze zien er mooi uit. Bovendien draag je met een elektrische auto bij aan de energietransitie.
Maar mensen maken zich ook zorgen over deze trend, omdat China heel andere privacywetten heeft dan de Europese Unie. VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn vertelt in EenVandaag: "De kans op hacking en het doorspelen van informatie naar China is heel groot. En daarmee de kans op spionage en sabotage." Heeft Nagtegaal-Van Doorn een punt? Moeten we de import van Chinese auto's afremmen om onze privacy te beschermen?
Wil China écht onze privacy schenden?
De Nederlandse veiligheidsdienst, de AIVD, houdt in de gaten of partijen van buitenaf persoonlijke gegevens proberen te stelen. China wordt door de AIVD als een grote bedreiging gezien op het gebied van dataprivacy.
De AIVD heeft al meermaals ontdekt dat Chinese instanties persoonsgegevens en geheime informatie van Nederlanders verzamelden. Het ging daarbij onder meer om reis-, visa-, paspoort-, vlucht-, telefoon-, en medische informatie, én persoonlijke details die wij op internet delen.
Moeten we blij zijn met Chinese elektrische auto's?
Han ten Broeke, directeur bij brancheorganisatie BOVAG, maakt zich zorgen. Auto's kunnen tegenwoordig enorm veel data verzamelen. Chinese autofabrikanten hebben dus toegang tot veel persoonlijke informatie, als ze dat willen. Hij vertelt in Geld of je Leven (EO):
"Met die moderne auto’s kan elke stuurbeweging worden opgenomen. Je playlist kan er zo afgehaald worden. Daar hebben we in Europa, omdat wij individuele vrijheid heel hoog in ons vaandel hebben, prachtige wetgeving voor gemaakt. De Data Act, Digital Service Act, allemaal van dat soort privacybeschermende maatregelen. Die kennen de Chinezen niet, dat is het autoritaire deel van de wereld. Dus die stofzuiger gaat gewoon door, dat moet je wel weten."
Tom Berendsen, CDA-Europarlementariër, maakt zich ook zorgen. Zeker als Chinese auto's populairder worden, lopen we het risico dat we straks te kwetsbaar zijn. Dat stelt hij in Dit is de Dag (EO).
"Auto's zijn een soort van rijdende dataverzamelaars. Je kunt monitoren waar ze heen rijden, wie er in de auto zitten... Gesprekken die in de auto gevoerd worden kunnen eventueel opgenomen worden. Misschien is het op dit moment nog niet aan de orde, maar het zijn wel risico's die we niet meer kunnen voorkomen op het moment dat er geen Europese auto's meer rondrijden, maar alleen nog maar Chinese auto's."
Komt jouw Europese auto ook uit China?
Rijd jij in een Volvo? Dan is jouw auto waarschijnlijk in China gemaakt. Het Chinese bedrijf Geely beheert sinds 2010 namelijk Volvo, maar ook andere kleine (van oorsprong Europese) merken zoals Lotus, Smart en Zeekr.
Veel andere automerken werken ook samen met Chinese bedrijven. Mini Coopers zijn bijvoorbeeld Chinees-Amerikaans, en worden in China in elkaar geschroefd. Je zult ook Chinese onderdelen vinden in auto's van bijvoorbeeld Peugeot en Opel.
Frank Jacobs, journalist bij Autoweek, denkt niet dat Chinese fabrikanten misbruik zullen maken van onze data. Zij hebben te veel belang bij de Europese markt.
"Ik spreek veel Chinese fabrikanten. Zij zullen natuurlijk niet tegen mij zeggen: 'Inderdaad, wij nemen alles op'... Maar zij zeggen wél tegen mij dat ze van onze privacywetten afweten en graag in Europa willen doorbreken. Zij hebben daar alle belang bij. Dus dat zou wel heel dom zijn, want als je data doorspeelt val je vroeg of laat door de mand. Ik vind dat argument wel plausibel."
"Hetzelfde risico geldt trouwens ook voor Europese, voor Westerse auto's, voor Tesla's enzo. Die data wordt ook gewoon verzameld. (...) Meneer Elon Musk van Tesla [elektrisch automerk, red.] kan ook, als ik iets onaardigs tegen hem zeg, mij middenin een tunnel stilzetten als hij dat zou willen. Met één druk op de knop."
Klopt het dat onze privacy ook geschonden kan worden door Westerse landen? En hoe groot is dat risico? In Dit is de Dag (EO) spraken we daar eerder over. Lees hier meer:
- Verandert Nederland in een controlestaat zoals China?
Verandert Nederland in een controlestaat zoals China?
Praat mee
Zou jij een elektrische auto uit China kopen?
Beluister de uitzending
Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister de uitzendingen van Dit is de Dag (EO) en Geld of je Leven (EO) hier terug.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
- Kun je straks je elektrische auto nog opladen in de avond?
Kun je straks je elektrische auto nog opladen in de avond?
- Hebben oudere automobilisten een opfriscursus nodig?
Hebben oudere automobilisten een opfriscursus nodig?
- Zou jij afscheid nemen van je auto voor een beter klimaat?
Zou jij afscheid nemen van je auto voor een beter klimaat?
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is Geld of je leven
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag