Navigatie overslaan
zoekenNPO
Uitgelichte afbeelding

Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende da­ta­ver­za­me­laars'

3 april 2024 · 13:15| Leestijd:4 min

Update: 9 augustus 2024 · 15:50

In dit artikel aan het woord

Tom Berendsen
Tom BerendsenvinkCDA-Europarlementariër
"Misschien is het op dit moment nog niet aan de orde, maar er zijn wel risico's."
Frank Jacobs
Frank JacobsvinkJournalist van Autoweek
"Dat zou wel heel dom zijn, want als je data doorspeelt val je vroeg of laat door de mand."
Han ten Broeke
Han ten Broekevink
"In Europa hebben we privacy-beschermende wetgeving. Die kennen de Chinezen niet, dat is het autoritaire deel van de wereld."

In het kort

Steeds meer Nederlanders rijden rond in een elektrische auto uit China. Brengt dat risico's voor onze privacy met zich mee?

Wat denk jij?

Rijd jij in een elektrische auto?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Chinese elektrische auto's maken een opmars

BYD, Seres en XPENG: deze titels klinken nu misschien nog onbekend, maar dit zouden zomaar de BMW, Volvo en Kia van de toekomst kunnen zijn. Chinese automerken zijn de afgelopen jaren namelijk steeds meer hip en happening. In 2021 reden er in Nederland nog 4.392 Chinese auto's rond, in 2023 is dat aantal gestegen naar 14.319 Chinese auto's.

Dat is niet voor niks. Volgens tijdschrift Autoweek zijn Chinese elektrische auto's namelijk goedkoop én ze zien er mooi uit. Bovendien draag je met een elektrische auto bij aan de energietransitie.

Maar mensen maken zich ook zorgen over deze trend, omdat China heel andere privacywetten heeft dan de Europese Unie. VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn vertelt in EenVandaag: "De kans op hacking en het doorspelen van informatie naar China is heel groot. En daarmee de kans op spionage en sabotage." Heeft Nagtegaal-Van Doorn een punt? Moeten we de import van Chinese auto's afremmen om onze privacy te beschermen?

Dit is de discussie

Moeten we blij zijn met Chinese elektrische auto's?

Han ten Broeke, directeur bij brancheorganisatie BOVAG, maakt zich zorgen. Auto's kunnen tegenwoordig enorm veel data verzamelen. Chinese autofabrikanten hebben dus toegang tot veel persoonlijke informatie, als ze dat willen. Hij vertelt in Geld of je Leven (EO):

Afbeelding van Han ten Broeke

Han ten Broekevink

Directeur BOVAG

"Met die moderne auto’s kan elke stuurbeweging worden opgenomen. Je playlist kan er zo afgehaald worden. Daar hebben we in Europa, omdat wij individuele vrijheid heel hoog in ons vaandel hebben, prachtige wetgeving voor gemaakt. De Data Act, Digital Service Act, allemaal van dat soort privacybeschermende maatregelen. Die kennen de Chinezen niet, dat is het autoritaire deel van de wereld. Dus die stofzuiger gaat gewoon door, dat moet je wel weten."

Tom Berendsen, CDA-Europarlementariër, maakt zich ook zorgen. Zeker als Chinese auto's populairder worden, lopen we het risico dat we straks te kwetsbaar zijn. Dat stelt hij in Dit is de Dag (EO).

Afbeelding van Tom Berendsen

Tom Berendsenvink

CDA-Europarlementariër

"Auto's zijn een soort van rijdende dataverzamelaars. Je kunt monitoren waar ze heen rijden, wie er in de auto zitten... Gesprekken die in de auto gevoerd worden kunnen eventueel opgenomen worden. Misschien is het op dit moment nog niet aan de orde, maar het zijn wel risico's die we niet meer kunnen voorkomen op het moment dat er geen Europese auto's meer rondrijden, maar alleen nog maar Chinese auto's."

Frank Jacobs, journalist bij Autoweek, denkt niet dat Chinese fabrikanten misbruik zullen maken van onze data. Zij hebben te veel belang bij de Europese markt.

Afbeelding van Frank Jacobs

Frank Jacobsvink

Journalist bij Autoweek

"Ik spreek veel Chinese fabrikanten. Zij zullen natuurlijk niet tegen mij zeggen: 'Inderdaad, wij nemen alles op'... Maar zij zeggen wél tegen mij dat ze van onze privacywetten afweten en graag in Europa willen doorbreken. Zij hebben daar alle belang bij. Dus dat zou wel heel dom zijn, want als je data doorspeelt val je vroeg of laat door de mand. Ik vind dat argument wel plausibel."

"Hetzelfde risico geldt trouwens ook voor Europese, voor Westerse auto's, voor Tesla's enzo. Die data wordt ook gewoon verzameld. (...) Meneer Elon Musk van Tesla [elektrisch automerk, red.] kan ook, als ik iets onaardigs tegen hem zeg, mij middenin een tunnel stilzetten als hij dat zou willen. Met één druk op de knop."

Klopt het dat onze privacy ook geschonden kan worden door Westerse landen? En hoe groot is dat risico? In Dit is de Dag (EO) spraken we daar eerder over. Lees hier meer:

Praat mee

Zou jij een elektrische auto uit China kopen?

Dit is het debat

Beluister de uitzending

Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister de uitzendingen van Dit is de Dag (EO) en Geld of je Leven (EO) hier terug.

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bijhet programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven
Dit is de dag

Dit artikel hoort bijde podcast

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook