
Leestijd: 3 minDoor Boudewijn Drechsler
Nieuwe kerncentrales in Groningen? Dat was toch uitgesloten? In 2021 zei premier Mark Rutte nog ondubbelzinnig: "Er komt geen kerncentrale in Groningen." Nu ligt de optie toch weer op tafel, zo besloot het kabinet. Hoe kan dat?
Ondanks de uitdrukkelijke beloften van hun voorgangers wil dit kabinet toch de optie open houden om de Eemshaven in Groningen te bestemmen voor een nieuwe kerncentrale.
SP-kamerlid Sandra Beckerman en VVD-kamerlid Alisha Müller gingen in het Politiek Café van Dit is de dag (EO) met elkaar het gesprek over het besluit van het kabinet om ook de Eemshaven in Groningen als mogelijke locatie voor een kerncentrale aan te wijzen. Beckerman, zelf Groningse, was stomverbaasd over dit besluit.
Sandra Beckerman
SP-kamerlid"Ik voel me eigenlijk, eerlijk gezegd belazerd. Want dit was zo'n grote belofte. Kabinet en Kamer hebben keer op keer gezegd: 'Dit gaan we niet doen. Wees ervan verzekerd: dit doen we niet'. En nu toch ineens weer Groningen. Ik denk dat Groningen dat heel erg zat is."
VVD-kamerlid Müller mocht haar dat uitleggen. Het kan zo zijn dat Rutte in 2021 zei dat er geen kerncentrale in Groningen zou komen, maar dat is inmiddels vijf jaar geleden en de wereld is sindsdien ingrijpend veranderd.
Alisha Müller
VVD-kamerlid"Vijf jaar geleden hadden we niet kunnen voorspellen dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen. Dat we helemaal van het Russisch gas af moesten. We hadden vijf jaar geleden ook niet kunnen voorspellen wat Amerika in het Midden-Oosten zou gaan doen. En dat we daardoor heel erg gevoelig zijn voor buitenlandse regimes. Dus we moeten zo snel mogelijk energieonafhankelijk worden. En kernenergie is daar gewoon heel belangrijk voor."
Beckerman vindt dat geen reden. De belofte is volgens haar niet alleen vijf jaar geleden gedaan maar daarna ook nog vele malen herhaald, tot in 2025 aan toe.
Sandra Beckerman
SP-kamerlid"Hoe ga je ooit een betrouwbare overheid zijn op deze manier?"
Hiermee loopt Beckerman iets op de zaken vooruit volgens Müller.
Alisha Müller
VVD-kamerlid"Er is nog niet besloten dat het in Groningen gaat komen. De meest logische keuze voor het kabinet is Zeeland."
Toch heeft de netbeheerder TenneT al aangegeven dat Groningen de beste locatie is, beter dan Zeeland. Maar los van de vraag welke locatie het wordt, vraagt Müller zich ook af waarom de Groningers geen kerncentrale zouden willen. Het hele negatieve frame is volgens haar niet terecht.
"Kerncentrales kunnen ook hele mooie dingen met zich meebrengen. Werkgelegenheid en lokale ondernemers kunnen meedoen in die keten. Dus uiteindelijk kan het voor een regio juist ook heel veel positieve dingen opleveren. En zo zit Zeeland ook in de wedstrijd. Zeeland ziet dat het ook veel positiefs kan brengen."
Beckerman is niet te verleiden tot een stap in de richting van Groningse kerncentrales.
Sandra Beckerman
SP-kamerlid"Klinkt allemaal mooi. Maar weet je wat ook mooi klinkt? De Waddenzee. Want daar komt hij aan te staan en daar moet het koelwater dan vandaan komen. En ik vind een betrouwbare politiek ook heel mooi klinken. En ik vind rust heel mooi klinken. En ik vind eindelijk een oplossing voor al die mensen die nog steeds in een onveilig huis wonen door de gaswinning heel mooi klinken. En ik vind een oplossing voor Ter Apel heel mooi klinken. Dus nee, Groningen wil het niet."
In Dit is de dag (EO) gaat Margje verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.


