Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Onze reacties

Wat denk jij?

Erger jij je aan werkzaamheden op het spoor?

Tranen om treinen: het wordt een zwaar najaar voor trein­rei­zi­gers

22 augustus 2024 · 13:07| Leestijd: 3 min

Update: 23 augustus 2024 · 12:16

Geschreven doorWillem de Gelder

In dit artikel aan het woord

John Voppen
John VoppenDirecteur Pror
"Hoe goed we het busvervoer ook regelen, het blijft vervelend."
Esther van Adrichem
Esther van AdrichemTreinreiziger
"Drie keer zo lang onderweg zijn, heb ik er echt niet voor over.

In het kort

Veel treinen die niet rijden en vertragingen: de NS en ProRail hebben een pittig najaar aangekondigd. Er is veel onderhoud nodig en daar gaan reizigers last van hebben.

Samenvatting van DIT artikel

De NS en ProRail kondigen veel vertragingen aan voor het najaar. Dat komt omdat veel spoor in Nederland ongeveer 80 jaar oud is, zegt de directeur van ProRail. De directeur van reizigersorganisatie Rover vindt dat er beter moet worden gecommuniceerd.

Dit is de situatie

Bijna niets is irritanter dan treinen die niet rijden, maar de komende maanden zullen we er dus aan moeten wennen, volgens de NS. Er worden namelijk werkzaamheden gedaan bij onder andere Schiphol, Rotterdam en Tilburg. Om het nog erger te maken zijn er ook in Duitsland werkzaamheden, waar ook Nederlandse reizigers last van kunnen hebben. Ook zijn er problemen met de Hogesnelheidslijn.

Afgelopen zomer was het ook al bal voor reizigers. Op verschillende plekken waren er werkzaamheden. Bijvoorbeeld tussen Den Haag en Rotterdam en bij Leeuwarden. Het ergste was Amersfoort, waar het station wekenlang niet bereikbaar was.

Wat denk jij?

Erger jij je aan werkzaamheden op het spoor?

Wat is het verschil tussen de NS en ProRail?

NS en ProRail zijn beiden betrokken bij het treinverkeer in Nederland, maar ze hebben een andere taak. De treinen zijn van de NS, maar het spoor wordt beheerd door ProRail. Ook tunnels en viaducten waar treinen gebruik van maken zijn vaak van ProRail. De overheid is overigens de eigenaar van beide organisaties.

Dit is de discussie

Waarom is het nodig?

John Voppen, de directeur van ProRail, vertelt in Dit is de Dag (EO) waarom de werkzaamheden zo hard nodig zijn.

John Voppen
John Voppen Directeur ProRail

“Spoor gaat gemiddeld 40 jaar mee. Veel spoor is aangelegd na de Tweede Wereldoorlog, dus we zitten nu aan de tweede vervangingsbeurt. De Schipholtunnel is ongeveer in 1980 gebouwd, dus dat komt nu ook op hetzelfde moment.”

Voppen snapt dat de werzaamheden irritant zijn.

"We beseffen heel goed dat werkzaamheden voor overlast zorgen. Hoe goed we het busvervoer ook regelen, het blijft vervelend."

Op onze redactie zitten een aantal fervente treinreizigers. Voor collega Esther van Adrichem is een NS-bus een reden om helemaal de trein niet in te stappen.

Esther van Adrichem
Esther van Adrichem Treinreiziger

"Drie keer zo lang onderweg zijn, heb ik er echt niet voor over. Gelukkig kan ik met mijn baan thuiswerken."

Moet de NS beter communiceren?

Freek Bos, de directeur van reizigersorganisatie Rover, komt op voor reizigers. Hij snapt ook heus dat de NS en ProRail werkzaamheden moeten doen, maar hij vindt dat reizigers veel eerder moeten worden geïnformeerd.

Freek Bos
Freek Bos Directeur Rover

"Gisteren is formeel vastgesteld waar en wanneer volgend jaar aan het spoor wordt gewerkt, ga dat dan zo snel mogelijk communiceren. Als bazen volgend jaar beginnen over het vakantierooster van 2025, en jij moet kiezen tussen een meivakantie of een herfstvakantie, dan is het handig dat je die kunt nemen als er aan het spoor wordt gewerkt."

Voppen is het eigenlijk wel eens dat ze beter kunnen communiceren.

John Voppen
John Voppen Directeur ProRail

"Wat we nu doen is precies gaan uitpluizen wat de overlast zal zijn en dan doen we de communicatie. Welke treinen er precies niet rijden, weten we pas kort van te voren, maar waar werkzaamheden zijn weten we veel langer."

Zou het de treinreiziger uitmaken? Esther niet, zegt ze eerlijk.

Esther van Adrichem
Esther van Adrichem Treinreiziger

"Of ze nou communiceren of niet, ik ben nog steeds niet geneigd om te gaan. Ik ga wel eens naar een vriendin, wat normaal 18 minuten met de trein is. Met zo'n bus is het drie kwartier. Dan doe ik het dus gewoon niet."

Ook NS last van personeelstekort

Een ander probleem voor de NS en ProRail is een probleem waar heel veel bedrijven en instellingen tegenaan lopen: het personeelstekort.

John Voppen
John Voppen Directeur ProRail

"Er zijn steeds minder monteurs. Elektromonteurs zijn heel schaars geworden in Nederland en ze zijn vaak aan het werk in de energietransitie. Dit is veel erger dan we verwacht hadden toen we deze werkzaamheden planden, dus daar hadden we meer rekening mee moeten houden."

Dit snapt Freek Bos van Rover ook wel.

Freek Bos
Freek Bos Directeur Rover

"Als je dit leest en je denkt ‘wat een toffe baan’: ga solliciteren! En laat je kinderen elektromonteur worden."

Dit is de uitzending

Meer weten over de ontwikkelingen op het spoor?

In Dit is de Dag (EO) gingen John Voppen en Freek Bos met elkaar in gesprek. Luister de uitzending hier terug:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

  • Als je in de spits reist ga je meer betalen: 'Discriminatie van treinreizigers met lage inkomens'Als je in de spits reist ga je meer betalen: 'Discriminatie van treinreizigers met lage inkomens'

    Als je in de spits reist ga je meer betalen: 'Discriminatie van treinreizigers met lage inkomens'

    Reis je met de trein naar je werk? Dan heb je vast wel eens last van grote drukte in de spits. Als je geluk hebt vind je een stoel, maar vaak genoeg sta je met andere reizigers gezellig schouder aan schouder in een overvolle coupé. De NS heeft een oplossing: reizen in de spits wordt duurder. Maar is dit wel een goed idee?

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen