Navigatie overslaan
zoeken

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO
Uitgelichte afbeelding

Action verovert leeglopende win­kel­stra­ten: wat is hun grote geheim?

31 januari 2025 · 11:42| Leestijd:4 min

Update: 1 februari 2025 · 22:40

In dit artikel aan het woord

Hans van Tellingen
Hans van TellingenvinkDirecteur van winkelcentrumonderzoeker Strabo
"Weet je wat de kracht is van Action? Uiteindelijk reken je veel meer producten af dan je van plan was te kopen."
Paul Moers
Paul Moersvink
"De Action heeft de 'beleving' niet in de winkel zelf verwerkt, maar in de producten. Daarmee zijn ze totaal anders dan andere winkels."

In het kort

Veel Nederlandse winkelstraten lopen langzaam leeg, maar één winkel houdt steevast de deuren geopend: Action. Sterker nog, de keten opent in rap tempo nieuwe vestigingen. Wat doet Action zo goed?

Wat denk jij?

Kom jij graag bij de Action?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Winkels verdwijnen, merken vergaan... Maar Action blijft bestaan

De huurprijzen rijzen de pan uit, webshops kapen klanten weg: het is voor veel retailers tegenwoordig lastig om het hoofd boven water te houden. Grote merken zoals Big Bazar, Blokker en Bristol vroegen vorig jaar een faillissement aan, en HEMA is al een paar keer nét aan een faillissement ontkomen.

Zware tijden, dus, maar niet voor Action: de koopjesgigant opent juist steeds meer nieuwe vestigingen. In 2024 kwamen er 352 winkels bij door heel Europa, waardoor het totaal nu op meer dan 2.900 winkels staat. De omzet groeide ook door naar 13,8 miljard euro, ruim 20% meer dan het jaar ervoor.

De Action-budgetknallers en hebbedingetjes gaan als warme broodjes over de toonbank - in tegenstelling tot veel andere (discount)winkels. Hoe kan dat? Wat maakt Action zo succesvol, nu andere retailbedrijven worstelen om overeind te blijven?

Dit is de discussie

Waarom is Action zo populair?

Volgens Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, zijn impulsaankopen een belangrijke drijfveer achter het succes van Action. Hij vertelt in Geld of je Leven (EO):

Afbeelding van Hans van Tellingen

Hans van Tellingenvink

Directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo

"Weet je wat de kracht is van Action? Klanten - met lage én hoge inkomens - komen voor goedkope shampoo en tandpasta, maar lopen vaak naar buiten met een lange kassabon van 60 of 70 euro. Uiteindelijk reken je veel meer producten af dan je van plan was te kopen. Terwijl: als je via een webshop iets koopt, koop je vaak maar één product. Dat is veel gerichter."

Wat denk jij?

Koop jij in de Action vaak meer dan je gepland had?

Aantal reacties: 0

Paul Moers is het met Van Tellingen eens dat de 'lange bonnetjes' bijdragen aan het succes van Action, maar het bedrijf doet nog meer om zichzelf sterk in de markt te zetten.

Afbeelding van Paul Moers

Paul Moersvink

Retail-expert

"Er zijn drie dingen. Ten eerste: wat de Action natuurlijk briljant doet, is dat ze heel lage prijzen aanhouden. Ten tweede ze komen regelmatig met nieuwe producten. Iedere week komen er 150 nieuwe producten bij, dat is gewoon heel knap. En, ten derde, wat eigenlijk wel heel apart is... Sinds een paar jaar zijn ze begonnen met duurzame producten. Dat is heel slim geweest, want nu zie je dat heel veel mensen die de Action eerst bekritiseerden op hun gebrek aan duurzaamheid toch naar de winkel gaan."

Action is razend succesvol, maar heeft nog steeds 'supersobere' winkels. Waarom?

Dat Action een winstgevend is, betekent niet dat de eigenaars extra investeren in indrukwekkende winkeldecors. Het is niet bepaald gezellig in de filialen: er hangt geen decoratie, de gangen worden verlicht door spierwitte TL-buizen en er zijn nergens in de winkel plekken waar consumenten de producten kunnen uitproberen. Dat klinkt wellicht als een zwaktebod, maar volgens Van Tellingen is die 'supersobere' inrichting juist een belangrijke drijfveer achter het succes van de keten:

Afbeelding van Hans van Tellingen

Hans van Tellingenvink

Directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo

"In de Action heb je eigenlijk geen beleving. Beleving heb je bijvoorbeeld wél in Nike-winkels, waar je op een veldje basketbal kunt spelen met een computer. Beleving heb je in warenhuizen, waar kinderen kunnen spelen met treintjes. De Action heeft dat bewust niét, want ja, dan zou de consument kunnen denken: 'Oh, er is sprake van beleving, dus die spullen zijn te duur.'"

Volgens Moers is er wel degelijk sprake van een 'beleving' in de sobere winkels van Action. Klanten halen dat stukje beleving echter niet uit aankleding van de winkel, maar uit het assortiment. Hij vertelt:

Afbeelding van Paul Moers

Paul Moersvink

Retail-expert

"De Action heeft de 'beleving' niet in de winkel zelf verwerkt, maar in de producten. Daarmee zijn ze totaal anders dan andere winkels. Je hoort vaak genoeg verhalen: ‘We kwamen voor dat ene productje, maar toen keek ik in dat schap en wauw, wat zag ik daar nu voor leuks liggen?!’ Het is iedere keer een verrassing. Dat is ook een beleving, maar een heel ander soort beleving dan die van een mooie Nike-winkel. Het is geniaal dat ze dat hebben uitgevogeld."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Gratis inloggen

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Luister Geld of je Leven terug als podcast

In Geld of je Leven (EO) gaat presentator Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Paul Moers en Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook