

'Dit is de dag' is een stevig opiniërend programma van de EO met Margje Fikse of Jan Willem Wesselink.





Van trekkerprotesten tot klagende bouwbedrijven: de stikstofcrisis houdt ons land al zeven jaar in zijn greep. Vandaag moet volgens het kabinet Jetten het moment zijn dat daar een einde aan komt. Gaat het nieuwe stikstofplan van het kabinet ons land van het slot trekken? Dat vraagt presentator Jan Willem Wesselink in het Dit is de Dag Politiek Café aan D66-fractievoorzitter Jan Paternotte. 📱Iets toevoegen? De redactie tippen? WhatsApp ons! (https://api.whatsapp.com/send/?phone=31645923535&text=DIT%20AAN%20g) Het beste van DIT in je mailbox: 📩 Nieuwsbrief (https://dit.eo.nl/nieuwsbrief)

Vandaag presenteerde het kabinet de nieuwe stikstofplannen om Nederland van het slot te halen. De stikstofcrisis houdt ons land al zeven jaar in zijn greep. Zijn deze plannen acceptabel voor de boeren? Dat vraagt presentator Jan Willem Wesselink in het Dit is de Dag Politiek Café aan: * Jan Arie Koorevaar (CDA-Kamerlid) * André Flach (SGP-Kamerlid) 📱Iets toevoegen? De redactie tippen? WhatsApp ons! (https://api.whatsapp.com/send/?phone=31645923535&text=DIT%20AAN%20g) Het beste van DIT in je mailbox: 📩 Nieuwsbrief (https://dit.eo.nl/nieuwsbrief)

Het is misschien wel de nieuwe patat/friet-discussie die ons land verdeelt: mag je met deze temperaturen een korte broek aan naar je werk? Marge Fikse praat erover met: *Tom de Koning, etiquette-expert *Kees van Unen, columnist Parool *Marize Verhagen, arbeidsjurist

Op korte termijn komen er zeven bij megadatacentra bij in Nederland. Ze zijn misschien nodig, maar datacenters zijn ook lelijke, groot en enorme energieverbruikers. Energieleverancier Vattenfall en datacenterbedrijf Project Enki gaat daarom serieus onderzoeken of die datacenters op de Noordzee gebouwd kunnen worden. Moeten we dat wel willen? Margje Fikse praat erover met: *Olof van der Gaag, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie *Alex de Vries - Gao, expert datatechnologie *Ewout van Galen, Stichting de Noordzee

Mede door klokkenluider Pieter van Oordt besloot het kabinet om de overname van het bedrijf achter DigiD (Solvinity) aan een Amerikaanse partij (Kyndryl) te verbieden. Van Oordt trad naar buiten met zorgen over de veiligheid van onze gegevens, maar hij vecht nu tegen zijn ontslag. Lukt het hem om terug te keren naar zijn oude werkplek? Margje Fikse praat met Pieter van Oordt.