Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Omstreden land

Moet Nederland de Palestijnse staat erkennen?

Geschreven door Mariska van der Veen

23 mei 2024 · 13:02

Update: 23 mei 2024 · 13:25

Palestijnse vlag.
© ANP

In gesprek met

Foto van Gerrie Elfrink

Gerrie Elfrink

SP-lijsttrekker Europa

"Erkenning van de Palestijnse staat kan de spiraal van geweld doorbreken."
Foto van Michiel Hoogeveen

Michiel Hoogeveen

JA21-lijsttrekker Europa

"Erkenning lijkt een soort beloning voor de terroristische aanslag van Hamas op 7 oktober."

In het kort

Steeds meer Europese landen erkennen de onafhankelijkheid van Palestina. Moet Nederland hun voorbeeld volgen?

Wat denk jij?

Moet Nederland de Palestijnse staat erkennen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

25%

6%

69%

aantal reacties: 608

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Erkenning van de Palestijnse staat

Ierland, Spanje en Noorwegen. Dit is geen top-3 van Europese landen die je echt bezocht moet hebben, maar dit zijn landen die de Palestijnse staat gaan erkennen. Israël is boos en heeft zijn ambassadeurs direct teruggeroepen.

Wanneer is de Palestijnse staat uitgeroepen?
De Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO) verklaarde in 1988 de Staat Palestina onafhankelijk. De Palestijnse staat omvat de Palestijnse gebieden, dit zijn de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever.

Binnen de Verenigde Naties kreeg Palestina op 29 november 2012 de status 'waarnemersstaat'. Deze status betekent dat Palestina mag meedoen aan vergaderingen en dat ze mee mogen praten, maar ze mogen niet stemmen. 

De landen motiveerden los van elkaar hun keuze voor deze stap. De Noorse premier Støre zei dat er geen vrede kan zijn in het Midden-Oosten als er geen erkenning is. In Ierland stelde premier Harris dat dit voor Palestina een historische en belangrijke stap is. En de Spaanse premier Sànchez gaf aan dat hoe meer landen net zoals Spanje de onafhankelijkheid erkennen, hoe eerder er een staakt-het-vuren bereikt kan worden.

143 landen

Op dit moment erkennen 143 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties Palestina als onafhankelijke staat. Veel westerse landen, waaronder de Verenigde Staten, erkennen Israël niet. Maar 10 van de 27 EU-landen erkennen de onafhankelijkheid van de Palestijnse staat. Hoewel Nederland voorstander is van een tweestatenoplossing, wil het Palestina nog niet erkennen. Een woordvoerder van demissionair minister van Buitenlandse Zaken Bruins Slot laat aan de Volkskrant weten dat erkenning van een Palestijnse staat op dit moment een oplossing niet dichterbij brengt.

Wat denk jij?

Welk West-Europees land erkende als eerste de Palestijnse staat?

Klik hieronder om je antwoord te geven

23%

62%

15%

aantal reacties: 183

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de discussie

Moet Nederland de Palestijnse staat erkennen?

In het Europees Parlement staan de SP en JA21 vaak tegenover elkaar, ook als het gaat over het wel dan niet erkennen van de Palestijnse staat. SP-lijsttrekker Gerrie Elfrink is voor erkenning, zegt hij in Dit is de Dag (EO).

Gerrie Elfrink (SP-lijsttrekker Europa).
© ANP

Gerrie Elfrink

SP-lijsttrekker Europa

"Het is een goed idee, want er is duidelijk een doorbraak nodig. Er is al tientallen jaren oorlog, geweld en terreur. 7 oktober was natuurlijk verschrikkelijk. Misschien doorbreekt dit [erkenning van de Palestijnse staat red.] een keer de spiraal, omdat daardoor perspectief ontstaat. Er is dan toekomst en er is dan iets om te strijden voor vrede. En we moeten van Hamas af. De leiders van Hamas moeten ter verantwoording worden geroepen voor het strafhof, zoals ook Netanyahu zich daar moet verantwoorden."

Dat Europese landen nu de Palestijnse staat erkennen, vindt JA21-lijsttrekker Michiel Hoogeveen een hele vreemde gang van zaken.

Michiel Hoogeveen

JA21-lijsttrekker Europa

"Het is nu een hele turbulente regio. Met wie ga je zaken doen als je de Palestijnse staat erkent? Wie is er 'in charge' in Gaza? Wie is er 'in charge' op de Westelijke Jordaanoever. We hebben die vreselijke terroristische aanslag van Hamas op Israël gehad op 7 oktober en dan ga je nu als een soort beloning zeggen: 'We gaan de Palestijnse staat erkennen.'"
"We zien al decennialang dat er onderhandelingen zijn tussen Israël en de Palestijnse autoriteiten voor een erkenning van de Palestijnse staat. Het zijn vaak de Palestijnen zelf die zijn weggelopen bij de onderhandelingen."

Wat denk jij?

Waarom moet Nederland de Palestijnse staat wel/niet erkennen?

  • ar

    arienmuijsert

    4 juni 2024 · 14:24

    NIET! Omdat die vreselijke terroristische hamas i.p. niet gaat om een palestijnse staat! Ze willen van de rivier Jordaan tot aan de Middellandse zee het gehele Joodse volk uitroeien! Dat staat ook o.a. in handvest van Iran waaraan hamas o.a. zijn instructies, wapens e.d. krijgt. En het is niet alleen een fysieke oorlog maar vooral ook een geestelijke oorlog vanuit die ideologische en extremistische Islam! De God van Abraham, Izaak en Jacob heeft aan het Joodse volk het land Israël gegeven. God laat niet toe dat Zijn land verdeeld gaat worden. Als dit gaat gebeuren komt er zeker geen vrede en zegen. En zolang hamas nog bestaat in Gaza, zal er ook nooit vrede komen! Nederland moet vierkant achter het Joodse volk staan en beschermen.

  • le

    leahboer

    5 juni 2024 · 10:01

    Wat een afgrijselijke reacties. Mensen die de genocide niet erkennen zijn geen haar beter dan de nazi's. Natuurlijk, wat op 7 oktober gebeurde, is vreselijk, maar laten we niet doen alsof Israël niet al 75 jaar de Palestijnen onderdrukken, uit hun huizen verjagen en hun rechten afnemen. Israël is een apartheidsstaat, ik heb het met mijn eigen ogen gezien in 2019. Al 35.000 Palestijnen zijn uitgemoord, kinderen zijn onthoofd, mensen zijn levend verbrand en ziekenhuizen zijn gebombardeerd. Israëliërs vernielen levensreddende middelen die voor Gaza bedoelt zijn. Er zijn letterlijk concentratiekampen gevuld met Palestijnen. Ik hoop dat jullie je doodschamen.

  • ni

    nilsvanrijn

    4 juni 2024 · 11:29

    terreur mag nimmer en nooit beloond worden!

  • jg

    jgm.bouman

    5 juni 2024 · 21:45

    Ik lees hier over de terreur van het Palestijnse volk. Dat is toch dat volk dat 70 jaar geleden door de rest van de wereld is weggestuurd van hun land en huis ? Het volk dat al 70 jaar wordt geschoffeerd door israel ? Dat volk dat ook nu nog het huis uit wordt gezet omdat israel daar een (illegale) nederzetting bouwt. Datzelfde volk dat als 3e.rangs volk wordt behandeld door israel. Ik ben beslist geen antisemit ik ben tegen de Israëliërs die racistische Israëliërs die nu vrouwen en kinderen vermoorden

  • ew

    ewilking

    1 juni 2024 · 04:47

    In chaos moet je nooit een beslissing nemen.

  • ho

    hofstramirjam08

    4 juni 2024 · 19:20

    Nee. Als er nu verkiezingen worden gehouden op de westbank/ Judea en Samaria, dan wint Hamas, en met deze club moet je niet eens willen samenwerken.

  • ai

    aiham.jabr

    6 juni 2024 · 16:15

    Kortom, kan de erkenning van Palestina door Nederland bijdragen aan vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten, de eerbiediging van het recht op zelfbeschikking bevorderen, internationale solidariteit en gelijkheid ondersteunen, en de internationale rechtsorde versterken. Het is een stap die zowel moreel als praktisch gerechtvaardigd kan worden en die past binnen de Nederlandse traditie van het steunen van mensenrechten en democratie wereldwijd.

  • ma

    marcellagroenendaal

    11 juni 2024 · 16:41

    Nee, Hamas is een terreurorganisatie en Palestijnen zijn blinde volgelingen. Israël was enige land in het midden-oosten die nog iets deed voor de Palestijnen ondanks het feit dat er geen 1 familie in Israël is die niet een familielid hebben verloren gedurende 1920 door aanvallen terreuracties van Palestijnen . Dat zal nooit stoppen. Eigen staat van welk geld? VS en Europese landen en Israël hebben teveel geld in deze bodemloze put gestopt. Helaas worden ze door de Arabische landen ook niet geholpen,, daar zij niet als Arabieren worden beschouwd, dat gaat al eeuwen terug. Arabieren vinden Palestijnen onbetrouwbaar, Israël heeft z’n best gedaan, maar Israël krijgt altijd weer die dolk in hun rug. dus absoluut een NEE.

Wil je deze reactie verwijderen?

Meer weten?

Luister naar Dit is de Dag

Meer weten over dit onderwerp? Luister naar Dit is de Dag (EO). Dat kan hier of via je favoriete podcast-app.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Meer lezen?

Dit schreven we eerder

Bekijken

Universitair docenten doen mee aan pro-Palestijnse protesten: gaat dat te ver?

Wat kan jij doen tegen polarisatie rondom de oorlog tussen Israël en Hamas?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Moet Nederland de Palestijnse staat erkennen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

25%

6%

69%

aantal reacties: 608

Wil je deze reactie verwijderen?


Welk West-Europees land erkende als eerste de Palestijnse staat?

Klik hieronder om je antwoord te geven

23%

62%

15%

aantal reacties: 183

Wil je deze reactie verwijderen?


Waarom moet Nederland de Palestijnse staat wel/niet erkennen?

  • ar

    arienmuijsert

    4 juni 2024 · 14:24

    NIET! Omdat die vreselijke terroristische hamas i.p. niet gaat om een palestijnse staat! Ze willen van de rivier Jordaan tot aan de Middellandse zee het gehele Joodse volk uitroeien! Dat staat ook o.a. in handvest van Iran waaraan hamas o.a. zijn instructies, wapens e.d. krijgt. En het is niet alleen een fysieke oorlog maar vooral ook een geestelijke oorlog vanuit die ideologische en extremistische Islam! De God van Abraham, Izaak en Jacob heeft aan het Joodse volk het land Israël gegeven. God laat niet toe dat Zijn land verdeeld gaat worden. Als dit gaat gebeuren komt er zeker geen vrede en zegen. En zolang hamas nog bestaat in Gaza, zal er ook nooit vrede komen! Nederland moet vierkant achter het Joodse volk staan en beschermen.

  • le

    leahboer

    5 juni 2024 · 10:01

    Wat een afgrijselijke reacties. Mensen die de genocide niet erkennen zijn geen haar beter dan de nazi's. Natuurlijk, wat op 7 oktober gebeurde, is vreselijk, maar laten we niet doen alsof Israël niet al 75 jaar de Palestijnen onderdrukken, uit hun huizen verjagen en hun rechten afnemen. Israël is een apartheidsstaat, ik heb het met mijn eigen ogen gezien in 2019. Al 35.000 Palestijnen zijn uitgemoord, kinderen zijn onthoofd, mensen zijn levend verbrand en ziekenhuizen zijn gebombardeerd. Israëliërs vernielen levensreddende middelen die voor Gaza bedoelt zijn. Er zijn letterlijk concentratiekampen gevuld met Palestijnen. Ik hoop dat jullie je doodschamen.

  • ni

    nilsvanrijn

    4 juni 2024 · 11:29

    terreur mag nimmer en nooit beloond worden!

  • jg

    jgm.bouman

    5 juni 2024 · 21:45

    Ik lees hier over de terreur van het Palestijnse volk. Dat is toch dat volk dat 70 jaar geleden door de rest van de wereld is weggestuurd van hun land en huis ? Het volk dat al 70 jaar wordt geschoffeerd door israel ? Dat volk dat ook nu nog het huis uit wordt gezet omdat israel daar een (illegale) nederzetting bouwt. Datzelfde volk dat als 3e.rangs volk wordt behandeld door israel. Ik ben beslist geen antisemit ik ben tegen de Israëliërs die racistische Israëliërs die nu vrouwen en kinderen vermoorden

  • ew

    ewilking

    1 juni 2024 · 04:47

    In chaos moet je nooit een beslissing nemen.

  • ho

    hofstramirjam08

    4 juni 2024 · 19:20

    Nee. Als er nu verkiezingen worden gehouden op de westbank/ Judea en Samaria, dan wint Hamas, en met deze club moet je niet eens willen samenwerken.

  • ai

    aiham.jabr

    6 juni 2024 · 16:15

    Kortom, kan de erkenning van Palestina door Nederland bijdragen aan vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten, de eerbiediging van het recht op zelfbeschikking bevorderen, internationale solidariteit en gelijkheid ondersteunen, en de internationale rechtsorde versterken. Het is een stap die zowel moreel als praktisch gerechtvaardigd kan worden en die past binnen de Nederlandse traditie van het steunen van mensenrechten en democratie wereldwijd.

  • ma

    marcellagroenendaal

    11 juni 2024 · 16:41

    Nee, Hamas is een terreurorganisatie en Palestijnen zijn blinde volgelingen. Israël was enige land in het midden-oosten die nog iets deed voor de Palestijnen ondanks het feit dat er geen 1 familie in Israël is die niet een familielid hebben verloren gedurende 1920 door aanvallen terreuracties van Palestijnen . Dat zal nooit stoppen. Eigen staat van welk geld? VS en Europese landen en Israël hebben teveel geld in deze bodemloze put gestopt. Helaas worden ze door de Arabische landen ook niet geholpen,, daar zij niet als Arabieren worden beschouwd, dat gaat al eeuwen terug. Arabieren vinden Palestijnen onbetrouwbaar, Israël heeft z’n best gedaan, maar Israël krijgt altijd weer die dolk in hun rug. dus absoluut een NEE.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.