Navigatie overslaan
zoekenNPO
Vanaf 1 januari 2026 is de kans groot dat benzine 25 cent duurder wordt per liter.
© ANP

Meer belasting heffen op benzine, zegt deze econoom

vandaag · 17:00| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 17:00

In dit artikel aan het woord

Herman Vollebergh
Herman VolleberghvinkHoogleraar belastingeconomie
"Ik heb de accijnskorting nooit begrepen. Als je eenmaal begint aan een korting, dan kom je er niet vanaf."
Carlo Brantsen
Carlo BrantsenvinkAutojournalist
"De accijnskorting afschaffen is een zogenaamd voordeel voor de rijken."

In het kort

Kijk jij ook al uit naar je eindejaarsbonus? Deze ga je hard nodig hebben, want vanaf 1 januari 2026 is de kans groot dat benzine 25 cent duurder wordt. Per liter! Maar wat betekent dit voor mij? En kan het kabinet hier nog iets aan doen?

Wat denk jij?

Moeten we de accijnskorting op benzine afschaffen?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Accijnskorting op benzine was tijdelijke oplossing

Sinds de Russische inval in Oekraïne en de daaropvolgende energiecrisis vlogen de brandstofprijzen door het dak. De overheid kwam toen met een oplossing: accijnskorting op benzine als tijdelijke oplossing om de hoge energiekosten te verzachten. Nu we richting het einde van het jaar gaan, lijken deze kortingen te verdwijnen, wat tot een forse prijsstijging zal leiden.

De reden? Er hangt nogal een prijskaartje aan. Het kabinet zou zo'n 1,5 miljard euro moeten vinden als ze de korting willen voortzetten.

Meer van DIT? Ontvang de gratis nieuwsbrief

Lees onze privacyverklaring.

Dit is de discussie

Voordeel voor de rijken?

De discussie draait om wat economisch en sociaal verantwoord is als het gaat om accijnskortingen. Herman Vollebergh, hoogleraar belastingeconomie, zegt in Dit is de dag (EO) dat we de korting op benzine niet moeten doorzetten. Sterker nog: hij vindt dat de accijnzen op benzine, en dus de belasting, zelfs te laag is:

Afbeelding van Herman Vollebergh

Herman Volleberghvink

Hoogleraar belastingeconomie

"Ik heb de accijnskorting nooit begrepen. Als je eenmaal begint aan een korting, dan kom je er niet vanaf. Daarnaast helpen benzineaccijnzen om files te bestrijden, milieuvervuiling tegen te gaan en dat soort zaken. Vanuit dat opzicht is de benzineaccijns nog steeds te laag. Een stuk te laag zelfs. En zou die een stuk hoger moeten zijn dan dat die feitelijk is."

Carlo Brantsen, autojournalist, vindt dat Vollebergh de complexiteit van het probleem niet helemaal inziet:

Afbeelding van Carlo Brantsen

Carlo Brantsenvink

Autojournalist

"Ik vind het een beetje makkelijk gezegd hoor. Want sowieso zit Nederland in Europa sky high als het om accijnzen gaat. Vandaar dat nu ook hele volksstammen over de grens tanken in België en Duitsland."

Vollebergh voegt toe dat er ook veel inflatiecorrectie is geweest in de inkomens van mensen. En voor die paar mensen die het niet kunnen betalen, hoeven we geen accijnskortingen in te voeren, volgens hem:

Afbeelding van Herman Vollebergh

Herman Volleberghvink

Hoogleraar belastingeconomie

"De inkomens zijn ook gestegen. Die zijn ook aangepast aan de inflatie. Dus uiteindelijk hebben we ook veel meer te besteden. Die 25 cent extra per liter benzine is voor de meeste mensen helemaal geen probleem. En om dat nou voor de mensen die het niet kunnen betalen via de belasting, de accijnzen, te gaan compenseren lijkt me een heel slecht idee."

Volgens Brantsen is dit oneerlijk en een voordeel voor de rijken, omdat zij waarschijnlijk al grotendeels elektrisch rijden:

Afbeelding van Carlo Brantsen

Carlo Brantsenvink

Autojournalist

"Het is een zogenaamd voordeel voor de rijken, alleen zij rijden inmiddels via de baas waarschijnlijk allemaal elektrisch. Dus die hebben dit probleem niet. Het gaat mij er juist om dat volksstammen afhankelijk zijn van hun auto. En dan praat je ook over ouderen, noem maar op. Die gewoon enorm in de beurs moeten gaan tasten om het nog te kunnen betalen. Dat kunnen ze misschien nu al niet."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Geld of je leven

In Geld of je leven (EO) gaat Joram Kaat verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bijhet programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook