"Ik heb de accijnskorting nooit begrepen. Als je eenmaal begint aan een korting, dan kom je er niet vanaf."
Carlo BrantsenAutojournalist
"De accijnskorting afschaffen is een zogenaamd voordeel voor de rijken."
In het kort
Kijk jij ook al uit naar je eindejaarsbonus? Deze ga je hard nodig hebben, want vanaf 1 januari 2026 is de kans groot dat benzine 25 cent duurder wordt. Per liter! Maar wat betekent dit voor mij? En kan het kabinet hier nog iets aan doen?
Wat denk jij?
Moeten we de accijnskorting op benzine afschaffen?
Dit is de situatie
Accijnskorting op benzine was tijdelijke oplossing
Sinds de Russische inval in Oekraïne en de daaropvolgende energiecrisis vlogen de brandstofprijzen door het dak. De overheid kwam toen met een oplossing: accijnskorting op benzine als tijdelijke oplossing om de hoge energiekosten te verzachten. Nu we richting het einde van het jaar gaan, lijken deze kortingen te verdwijnen, wat tot een forse prijsstijging zal leiden.
De reden? Er hangt nogal een prijskaartje aan. Het kabinet zou zo'n 1,5 miljard euro moeten vinden als ze de korting willen voortzetten.
De discussie draait om wat economisch en sociaal verantwoord is als het gaat om accijnskortingen. Herman Vollebergh, hoogleraar belastingeconomie, zegt in Dit is de dag (EO) dat we de korting op benzine niet moeten doorzetten. Sterker nog: hij vindt dat de accijnzen op benzine, en dus de belasting, zelfs te laag is:
000
scherm sluiten
000
Herman Vollebergh
Hoogleraar belastingeconomie
"Ik heb de accijnskorting nooit begrepen. Als je eenmaal begint aan een korting, dan kom je er niet vanaf. Daarnaast helpen benzineaccijnzen om files te bestrijden, milieuvervuiling tegen te gaan en dat soort zaken. Vanuit dat opzicht is de benzineaccijns nog steeds te laag. Een stuk te laag zelfs. En zou die een stuk hoger moeten zijn dan dat die feitelijk is."
000
Carlo Brantsen, autojournalist, vindt dat Vollebergh de complexiteit van het probleem niet helemaal inziet:
000
scherm sluiten
000
Carlo Brantsen
Autojournalist
"Ik vind het een beetje makkelijk gezegd hoor. Want sowieso zit Nederland in Europa sky high als het om accijnzen gaat. Vandaar dat nu ook hele volksstammen over de grens tanken in België en Duitsland."
000
Vollebergh voegt toe dat er ook veel inflatiecorrectie is geweest in de inkomens van mensen. En voor die paar mensen die het niet kunnen betalen, hoeven we geen accijnskortingen in te voeren, volgens hem:
000
scherm sluiten
000
Herman Vollebergh
Hoogleraar belastingeconomie
"De inkomens zijn ook gestegen. Die zijn ook aangepast aan de inflatie. Dus uiteindelijk hebben we ook veel meer te besteden. Die 25 cent extra per liter benzine is voor de meeste mensen helemaal geen probleem. En om dat nou voor de mensen die het niet kunnen betalen via de belasting, de accijnzen, te gaan compenseren lijkt me een heel slecht idee."
000
Volgens Brantsen is dit oneerlijk en een voordeel voor de rijken, omdat zij waarschijnlijk al grotendeels elektrisch rijden:
000
scherm sluiten
000
Carlo Brantsen
Autojournalist
"Het is een zogenaamd voordeel voor de rijken, alleen zij rijden inmiddels via de baas waarschijnlijk allemaal elektrisch. Dus die hebben dit probleem niet. Het gaat mij er juist om dat volksstammen afhankelijk zijn van hun auto. En dan praat je ook over ouderen, noem maar op. Die gewoon enorm in de beurs moeten gaan tasten om het nog te kunnen betalen. Dat kunnen ze misschien nu al niet."
000
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
scherm sluiten
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.