Navigatie overslaan
zoekenNPO
auto nederland file druk tien miljoen.
© Pexels

Zijn er te veel auto's in Nederland? '10 miljoen geeft aan hoe groot het probleem is'

vandaag · 18:30| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 18:30

In dit artikel aan het woord

Marco te Brömmelstroet
Marco te BrömmelstroetvinkHoogleraar mobiliteit
"We kunnen de 100.000 woningen die we moeten bouwen niet kwijt vanwege parkeernormen."
Carlo Brantsen
Carlo BrantsenvinkAutojournalist
"Mensen vinden het gewoon fijn om één of twee autootjes voor de deur te hebben staan."

In het kort

Files, parkeerstress en dure benzine. Elke dag rijden drie miljoen Nederlanders samen zo'n 165 miljoen kilometer. Zijn we te ver gegaan met onze liefde voor de auto?

Wat denk jij?

Merk jij dat er meer auto's rondrijden?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Nederland telt tien miljoen auto's

Een historisch hoogtepunt: Nederland heeft meer dan tien miljoen personenauto's. Sinds de eerste exemplaar in 1895 is de auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld.

Inmiddels heeft elke 1,9 Nederlanders een auto. In 1970 was dat nog één auto voor elke 6,5 Nederlanders. En dat merken we dagelijks. Vorig jaar stonden Nederlanders bijvoorbeeld 21,8 miljoen minuten in de file, wat bijna 12 procent meer is dan in 2023. Ook vallen er elk jaar honderden verkeersdoden.

Het openbare straatbeeld lijkt ook definitief veranderd: autowegen en parkeerplekken zijn niet meer weg te denken. In Amsterdam wordt 13 procent van alle openbare ruimte gebruikt voor parkeerplekken. Toch ben je gemiddeld 15 minuten opzoek naar een plekje voor je auto.

Meer van DIT? Ontvang de gratis nieuwsbrief

Lees onze privacyverklaring.

Dit is de discussie

Zijn er te veel auto's in Nederland?

Elk jaar rijden meer auto's over de Nederlandse wegen. Moeten we daar blij mee zijn? Volgens hoogleraar mobiliteit Marco te Brömmelstroet niet.

Afbeelding van Marco te Brömmelstroet

Marco te Brömmelstroetvink

Hoogleraar mobiliteit

"Ik hou van autorijden, maar ik hou niet van al die andere auto's die ervoor zorgen dat ik nergens kan parkeren of niet kan doorrijden. Het getal 'tien miljoen' is een mooie indicatie van hoe groot het probleem is."

Bovendien ziet de hoogleraar dat we inmiddels afhankelijk zijn gemaakt van onze auto. Je kán vaak niet eens meer naar de supermarkt lopen, zegt Te Brömmelstroet. En dat terwijl vier miljoen Nederlanders geen auto hebben.

"De ruimte in onze woonwijken is ontzettend schaars. We kunnen de 100.000 woningen die we moeten bouwen niet kwijt vanwege parkeernormen. (...) In Parijs brengen ze voorzieningen terug in buurten en wijken. Daar zie je het effect direct. Je wint de ruimte op straat terug en het aantal auto's neemt af."

Ook autojournalist Carlo Brantsen ziet dat we inmiddels lastig zonder onze auto kunnen. Juist daarom ziet hij het probleem niet bij de auto: we hebben die gewoon nodig.

Afbeelding van Carlo Brantsen

Carlo Brantsenvink

Autojournalist

"Mensen vinden het gewoon heel fijn om één of twee autootjes voor de deur te hebben staan. Want dat geeft ze vrijheid. Als je die auto's nóg duurder maakt, dan krijg je oorlog."

Bovendien vindt Brantsen autobezit al duur genoeg. Hij vindt het oneerlijk om iemand met een jong gezin, die ook een auto wil, daarvoor nog meer te laten betalen.

"We betalen al een klap wegenbelasting. Aan elke liter die we tanken, betalen we een euro aan belasting. Dus veelrijders worden automatisch harder gepakt dan mensen die weinig rijden."

Er rijden te veel auto's in Nederland, daar zijn beide partijen het over eens. Maar je auto opgeven? Dat is dan weer lastig.

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Dit is de Dag

In Dit is de Dag (EO) gaat Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dag

Dit artikel hoort bijhet programma

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook