Moet je straks betalen om cookies te weigeren?
5 december 2024 · 11:00| Leestijd: 3 min
Update: 5 december 2024 · 13:40
In dit artikel aan het woord
"Door de manier waarop de data uit cookies wordt verhandeld, wordt onze privacy geschonden."
"Gratis internet is niet meer houdbaar."
In het kort
Stel je voor: je opent je favoriete nieuwssite, maar in plaats van de “Accepteer alle cookies”-knop, krijg je een betaaloptie voorgeschoteld. Wat zou je daarvan vinden?
Samenvatting van DIT artikel
DPG Media test of mensen €3,99 per maand willen betalen om cookies te weigeren. Cookies zorgen voor persoonlijke advertenties en inkomsten voor nieuwsplatforms. Volgens ondernemer Janneke Niessen betalen consumenten altijd: met data of met geld. Privacy-expert Evelyn Austin waarschuwt dat gepersonaliseerde advertenties vaak tegen de wet zijn. Ze vindt dat privacy beter beschermd moet worden. Niessen benadrukt dat gratis internet niet meer houdbaar is, maar Austin gelooft dat inkomsten ook mogelijk zijn zonder de privacywet te overtreden.
Wat denk jij?
Zou jij ervoor betalen om cookies te kunnen weigeren?
Aantal reacties: 0
Vier euro per maand om cookies te weigeren
Mediabedrijf DPG Media gaat testen of mensen bereid zijn om te betalen voor het weigeren van cookies. Voor een bedrag van €3,99 per maand kun je ze allemaal afwijzen.
Wat zijn cookies ook alweer?
Als je cookies accepteert, geef je een website toestemming om data op te slaan over jouw internetgebruik. Hieruit zijn allerlei gegevens te filteren, zoals je leeftijd, geslacht en interesses. Op basis van die informatie kunnen adverteerders jou dingen laten zien die voor jou relevant zijn. De kans dat een advertentie effect heeft, is op die manier veel groter.
In een verklaring laat de Belgische mediagigant weten dat ze tot deze keuze is gekomen omdat er meer geld moet worden verdiend. "Onafhankelijke journalistiek is niet gratis en daarom vragen we aan gebruikers die advertentie- en cookieloos willen surfen om een fiinanciële bijdrage. Alleen zo kunnen we de toekomst van kwaliteitsjournalistiek verzekeren", liet een woordvoerder weten aan de Belgische krant De Tijd.
Onder DPG Media vallen veel Nederlandse kranten en nieuwssites, waaronder het AD, NU.nl, de Volkskrant en De Stentor.
Dit is de discussieBetalen met je geld of met je data?
Is het een goed idee om mensen te laten betalen voor het weigeren van cookies? Om die vraag te kunnen beantwoorden, is het eerst goed om te bedenken wat die cookies opleveren. Tech-ondernemer Janneke Niessen legt het uit.
"De advertenties zijn een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van journalistieke platforms. Adverteerders betalen meer als ze weten dat hun advertenties het juiste publiek bereiken. Dat wordt duidelijker als mensen de cookies accepteren. (...) Ik vind het logisch dat DPG hier geld voor gaat vragen. Bovendien is niets wat je gebruikt gratis dus consumenten betalen altijd met iets. Of met hun data, ofop een manier waarop de uitgever er minder mee verdient. Als er dan niemand betaalt, is het businessmodel niet meer houdbaar."
Evelyn Austin is werkzaam bij privacyorganisatie Bits of Freedom. Zij plaatst kanttekeningen bij het verdienmodel dat organisaties als DPG Media hebben.
"Ik begrijp dat journalisten op zoek zijn naar nieuwe inkomstenbronnen. Maar het lastige is dat als mensen toestemming geven voor gepersonaliseerde advertenties, dat er dan privacyschending plaatsvindt. De manier waarop die data verhandeld en gebruikt wordt is strijdig met de wet."
Niessen vroeg zich af wat hier precies mee bedoelde. Welk deel van wat er gebeurt is precies in strijd met de wet?
"De Belgische privacytoezichthouder heeft laatst nog een uitspraak gedaan waarin werd gezegd dat de manier waarop er toestemming voor het plaatsen van cookies onrechtmatig is. (...) Gelukkig trekt het kabinet in België volgend jaar een miljoen uit voor handhaving van deze wet."
Hoe moeten journalisten dan aan hun geld komen? Volgens Niessen zijn de nieuwsbedrijven zo afhankelijk geworden van de grote techbedrijven dat ze wel meer geld moéten vragen.
"Gebruikers zijn eraan gewend dat op het internet veel gratis is. Maar dat is niet meer houdbaar."
Maar volgens Austin zijn er ook manieren om dit te doen zonder de grenzen van de privacywet op te zoeken.
"Laat mensen meer betalen voor een abonnement of laat adverteerders meer betalen. Zo laat je ze betalen op basis van een inhoudelijke keuze."
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel?
Inloggen bij eo
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Luister Geld of je Leven terug als podcast
In Geld of je Leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met:
- Evelyn Austin, functiefunctiefunctie
- Janneke Niessen, functiefunctiefunctie
Beluister de volledige uitzending hieronder.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Gaan we straks betalen voor Facebook en Instagram?
Gaan we straks betalen voor Facebook en Instagram?
- Mag Europa in jouw telefoon meekijken om kinderporno aan te pakken?
Mag Europa in jouw telefoon meekijken om kinderporno aan te pakken?
- Wat als het internet uitvalt? 'Ons hele leven draait erop'
Wat als het internet uitvalt? 'Ons hele leven draait erop'
DIT zijn de makers
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is Geld of je leven
Dit artikel hoort bij de podcast
Geld of je leven - Podcast