Navigatie overslaan
zoekenNPO
Vanaf 2027 gaat de vliegbelasting omhoog: hoe verder je reist, hoe hoger de vliegtaks. Wat betekent dit voor het klimaat, Schiphol en jouw vakantieplannen?.
© ANP

Kabinet verhoogt vlieg­be­las­ting: goed voor het klimaat of slechts symbolisch?

gisteren · 09:05| Leestijd:4 min

Update: gisteren · 09:41

In dit artikel aan het woord

Frank Radstaken
Frank RadstakenvinkDirecteur van de ANVR
"Het gaat leiden tot veel omvliegen via een ander land. Het leidt dus niet tot minder maar juist méér vliegen."
Yannick van den Berg
Yannick van den BergvinkYannick van den Berg
"Het gaat erom over hoeveel mensen hierdoor beïnvloed worden om niet te gaan vliegen. Ik denk dat dat een aanzienlijk aantal zal zijn."
Hugo Houppermans
Hugo HouppermansvinkDirecteur van Coalitie Anders Reizen
"Als je met heffingen komt, laat die dan niet terugvloeien in de staatskas."

In het kort

Vliegen wordt duurder vanaf 2027: hoe verder je reist, hoe hoger de vliegbelasting. Wat betekent dit voor het klimaat, Schiphol en jouw vakantieplannen?

Wat denk jij?

Is hogere vliegbelasting een goed idee?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Verschillende tarieven voor vliegen

Vanaf 2027 verandert de manier waarop de Nederlandse vliegbelasting wordt berekend, dat staat in de Miljoenennota die op Prinsjesdag is gepresenteerd. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB had in het hoofdlijnenakkoord al afgesproken dat deze belasting omhoog moest om zo ruim 250 miljoen euro op te halen voor de staatskas. Het kabinet wil zo de klimaatimpact van luchtvaart terugdringen. Nu is bekend wat dat betekent voor vliegtickets.

Nieuwe indeling van de vliegtaks

Tot nu toe betaalde iedere passagier een vast bedrag van € 29,40 per vlucht, ongeacht de bestemming. Dat gaat veranderen:

  • Korte vluchten (tot 2000 km): blijven onder het huidige tarief van € 29,40. Dit geldt voor de meeste Europese bestemmingen.
  • Middellange vluchten (2000–5500 km): krijgen een verhoogd tarief van € 47,24. Denk aan reizen naar Noord-Afrika of het Midden-Oosten.
  • Lange vluchten (meer dan 5500 km): worden het duurst, met een vliegtaks van € 70,86. Dit geldt bijvoorbeeld voor vluchten naar de VS of Azië.

Uitzonderingen

Er zijn enkele bestemmingen waarvoor het kabinet een uitzondering maakt:

  • Caribisch deel van het Koninkrijk: Vluchten naar Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba blijven onder het basistarief vallen, ondanks de afstand.
  • Populaire vakantiebestemmingen als Madeira, de Azoren en Canarische Eilanden: Hoewel deze eilanden verder liggen dan 2000 km, vallen ze onder een lager tarief omdat hun hoofdsteden op het Europese vasteland dichterbij liggen.

Toekomstige aanpassingen

De tarieven zijn nog niet definitief. Ze zullen waarschijnlijk jaarlijks stijgen door inflatiecorrectie. Zo is het basistarief in 2026 al vastgesteld op € 30,25.

Meer van DIT? Ontvang de gratis nieuwsbrief

Lees onze privacyverklaring.

Dit is de discussie

Vliegtaks verhogen of niet?

Frank Radstaken, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft gemixte gevoelens over de verhoging van de vliegbelasting. Dat vertelt hij in Dit is de Dag (EO).

Afbeelding van Frank Radstaken

Frank Radstakenvink

Directeur van de ANVR

"Simpelweg vanwege het feit dat wij denken dat het geen milieuwinst gaat opleveren. Het gaat leiden tot veel omvliegen via een ander land. Het leidt dus niet tot minder maar juist méér vliegen."

In België ligt de vliegtaks bijvoorbeeld een stuk lager waardoor het volgens hem aantrekkelijker wordt om te vliegen vanaf Brussel. Daarnaast zegt Radstaken dat mensen bij een verre bestemming gaan kiezen voor een overstap in een ander land. Daardoor ontlopen ze de vliegtaks en doet het uiteindelijk niks voor het milieu. Daarom pleit hij voor een Europese aanpak:

"Als je impact wil maken dan moet je dat op Europees niveau met elkaar afspreken. Als alle Europese landen op een vergelijkbare manier een taks zouden invoeren, dan kun je daadwerkelijk beleid gaan voeren. Als je doet alsof er geen effecten zijn naar het buitenland, ben je gewoon hartstikke naïef."

Radstaken vreest dat de nieuwe vliegbelasting niet goed is voor de positie van Schiphol.

"Op de lange termijn kan het wel betekenen dat andere luchthavens, dan kun je denken aan Kopenhagen, Dubai of Istanbul, nog meer de rol van Schiphol zullen overnemen. Dat betekent wat voor de bereikbaarheid van Nederland en ook wat voor de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsland voor bedrijven."

Yannick van den Berg is onderzoeker en promoveerde met een proefschrift over groen vliegbeleid. Hij heeft wél vertrouwen in de vliegtaks.

Afbeelding van Yannick van den Berg

Yannick van den Bergvink

Onderzoeker die promoveerde met een proefschrift over groen vliegbeleid

"Ik denk dat het een goed begin is. Als je kijkt naar de milieu-impact van een vlucht naar Bali, is die 27 keer zo groot als een retourvlucht naar Mallorca. Het is dus niet zo gek dat je daar ook een hogere belasting voor betaalt. Wat eigenlijk het beste en eerlijkste zou werken, is kijken naar hoe vaak mensen vliegen en dat vervolgens belasten. Daar wil het kabinet nu niet aan."

Ook Van den Berg is voor een Europese aanpak, maar het kan lang duren voordat daar afspraken over zijn gemaakt.

"Dat betekent niet dat wij het nu niet moeten doen. Ik ben helemaal voor een Europese inzet. Aan de andere kant zie je ook dat de meeste landen om ons heen ook een vliegtuigtaks hebben. Duitsland heeft ook een hoge vliegbelasting die vergelijkbaar is met de plannen van ons kabinet."

Hij maakt zich niet zo veel zorgen over mensen die naar het buitenland vertrekken om een goedkopere vlucht te nemen, omdat vakantiegangers volgens hem prijsbewust zijn. Hij maakt zich weinig zorgen om de toekomst van Schiphol.

"Het gaat erom over hoeveel mensen hierdoor beïnvloed worden om niet te gaan vliegen. Ik denk dat dat een aanzienlijk aantal zal zijn. En als mensen toch vliegen dan is het niet per se goedkoper om een overstap te maken of om via het buitenland te vliegen. Schiphol heeft namelijk ingezet op internationale routes. Dat wordt niet zomaar overgenomen door andere locaties."

Hugo Houppermans is directeur van de Coalitie Anders Reizen, een samenwerkingsverband van organisaties die zakelijk reizen duurzaam wil maken. Hij denkt dat de vliegtaks op zakelijke reizigers weinig effect gaat hebben.

Afbeelding van Hugo Houppermans

Hugo Houppermansvink

Directeur van Coalitie Anders Reizen

"Ik denk dat er een groot verschil is tussen consumentenreizen en zakelijke reizen. Tegenwoordig maken bedrijven bewuster de afweging of ze ergens fysiek moeten zijn en of het ook online kan, maar als je eenmaal die keuze maakt, dan vind ik het logisch dat je de negatieve gezondheids- of milieueffecten doorberekent in een ticket."

Hij vreest dat het gedrag van mensen niet gaat veranderen.

"Stel dat je naar Australië vliegt en een ticket kost 2000 euro, of je vliegt zelfs businessclass, waar een ticket 7000 euro kost, dan gaat 70 euro geen enkel verschil maken."

Houppermans hoopt dat de inkomsten van de belasting goed terecht komen.

"Als je met heffingen komt, laat die dan niet terugvloeien in de staatskas, maar investeer in de verduurzaming van de luchtvaart."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Dit is de dag

In Dit is de dag (EO) gaat Jan Willem Wesselink verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook