Navigatie overslaan
zoekenNPO
Uitgelichte afbeelding

KLM-baas Marjan Rintel: 'Nog geen cent van de vliegtaks naar klimaat gegaan'

vandaag · 05:30| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 05:30

In het kort

Honderd gecancelde vluchten en duizenden getroffen reizigers: KLM kampt weer met stakingen. 'Ze hebben een onbetaalbare looneis', zegt KLM-baas Marjan Rintel bij Geld of je leven (EO). Daarbij komt nog de vliegtaks, die aangekondigd werd op Prinsjesdag.

Wat denk jij?

Is hogere vliegbelasting een goed idee?

Aantal reacties: 0

FNV en CNV zijn boos: het loonbod in de KLM-cao is niet genoeg. Het grondpersoneel voelt zich benadeeld ten opzichte van piloten. Daarom leggen KLM-medewerkers die bagage vervoeren, vliegtuigen verslepen en reizigers spreken komende weken urenlang hun werk neer.

"Het is met name heel vervelend voor onze klanten", vindt KLM-baas Marjan Rintel. Maar de lonen verhogen? "Onze kosten zijn al hoger dan onze inkomsten. Er ligt nu een mooi akkoord met structurele loonsverhoging. Dat is al goedgekeurd door drie vakbonden."

Maar de twee grootste vakbonden, FNV en CNV, staan niet achter dat cao-akkoord. "De huidige directie behandelt het grondpersoneel als tweederangs-medewerkers. Ze zijn woedend", zegt Souleiman Amallah van CNV.

"We zijn altijd bereid met elkaar te praten", zegt Rintel daarover. "Je kunt maar stretchen tot bepaalde hoogte, want het moet wel betaalbaar blijven. De gevraagde zes procent is voor KLM onbetaalbaar."

Afgelopen zomer staakte het grondpersoneel van KLM ook. Toen werd dat verboden door de rechter: het zou veiligheidsproblemen veroorzaken. Maar of KLM nu weer naar de rechter stapt? "We houden alle opties open. Meer zeg ik er niet over", aldus Rintel.

Vliegtaks aangekondigd op Prinsjesdag

KLM kampt niet alleen met stakingen. Op Prinsjesdag kondigde het demissionaire kabinet ook een duurdere vliegtaks aan: hoe verder je vliegt, hoe meer je betaalt. "Mensen gaan met hun auto gewoon lekker de grens over om vanaf een andere luchthaven te vertrekken", verwacht Rintel.

De KLM-baas verwacht dat de maatschappij hard geraakt wordt door de vliegtaks. "Eén op de vier Nederlanders vliegt voor familiebezoek. Dan is zo'n extra belasting echt veel geld. Eigenlijk zeg je: een Nederlander die het betaalbaar wil houden moet maar over de grens."

Afbeelding van Marjan Rintel

Marjan Rintel

KLM-baas

"Eigenlijk zeg je: een Nederlander die het betaalbaar wil houden moet maar over de grens."

Ze vertelt dat driekwart van de Nederlanders overweegt om naar een andere luchthaven te gaan door de vliegtaks. "We zijn binnen tien minuten Nederland uit. In Duitsland gaan ze de vliegtaks naar beneden brengen, omdat ze de luchtvaart belangrijk vinden voor de economie. Vervolgens is onze vliegtaks nodig voor klimaatdoelstellingen? Er is nog geen cent van deze belastingen naar klimaat gegaan."

Rintel ziet andere mogelijkheden. "Nieuwe vliegtuigen gebruiken 50 procent minder brandstof, produceren minder CO2 en minder geluid. Er is ook meer duurzame brandstof nodig." Die brandstof wordt geproduceerd in fabrieken, maar: "Het is heel moeilijk om fabrieken te bouwen in Nederland vanwege stikstof".

Tussen stijgende kosten, stakingen en vliegtaks zoekt KLM naar balans, maar er blijft verdeeldheid onder vakbonden en onvrede onder reizigers.

Meer van DIT? Ontvang de gratis nieuwsbrief

Lees onze privacyverklaring.

Praat mee

Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook