KLM-baas Marjan Rintel: 'Nog geen cent van de vliegtaks naar klimaat gegaan'
vandaag · 05:30| Leestijd:3 min
Update: vandaag · 05:30
In het kort
Honderd gecancelde vluchten en duizenden getroffen reizigers: KLM kampt weer met stakingen. 'Ze hebben een onbetaalbare looneis', zegt KLM-baas Marjan Rintel bij Geld of je leven (EO). Daarbij komt nog de vliegtaks, die aangekondigd werd op Prinsjesdag.
Wat denk jij?
Is hogere vliegbelasting een goed idee?
FNV en CNV zijn boos: het loonbod in de KLM-cao is niet genoeg. Het grondpersoneel voelt zich benadeeld ten opzichte van piloten. Daarom leggen KLM-medewerkers die bagage vervoeren, vliegtuigen verslepen en reizigers spreken komende weken urenlang hun werk neer.
"Het is met name heel vervelend voor onze klanten", vindt KLM-baas Marjan Rintel. Maar de lonen verhogen? "Onze kosten zijn al hoger dan onze inkomsten. Er ligt nu een mooi akkoord met structurele loonsverhoging. Dat is al goedgekeurd door drie vakbonden."
Maar de twee grootste vakbonden, FNV en CNV, staan niet achter dat cao-akkoord. "De huidige directie behandelt het grondpersoneel als tweederangs-medewerkers. Ze zijn woedend", zegt Souleiman Amallah van CNV.
"We zijn altijd bereid met elkaar te praten", zegt Rintel daarover. "Je kunt maar stretchen tot bepaalde hoogte, want het moet wel betaalbaar blijven. De gevraagde zes procent is voor KLM onbetaalbaar."
Afgelopen zomer staakte het grondpersoneel van KLM ook. Toen werd dat verboden door de rechter: het zou veiligheidsproblemen veroorzaken. Maar of KLM nu weer naar de rechter stapt? "We houden alle opties open. Meer zeg ik er niet over", aldus Rintel.
Vliegtaks aangekondigd op Prinsjesdag
KLM kampt niet alleen met stakingen. Op Prinsjesdag kondigde het demissionaire kabinet ook een duurdere vliegtaks aan: hoe verder je vliegt, hoe meer je betaalt. "Mensen gaan met hun auto gewoon lekker de grens over om vanaf een andere luchthaven te vertrekken", verwacht Rintel.
De KLM-baas verwacht dat de maatschappij hard geraakt wordt door de vliegtaks. "Eén op de vier Nederlanders vliegt voor familiebezoek. Dan is zo'n extra belasting echt veel geld. Eigenlijk zeg je: een Nederlander die het betaalbaar wil houden moet maar over de grens."
Marjan Rintel
KLM-baas"Eigenlijk zeg je: een Nederlander die het betaalbaar wil houden moet maar over de grens."
Ze vertelt dat driekwart van de Nederlanders overweegt om naar een andere luchthaven te gaan door de vliegtaks. "We zijn binnen tien minuten Nederland uit. In Duitsland gaan ze de vliegtaks naar beneden brengen, omdat ze de luchtvaart belangrijk vinden voor de economie. Vervolgens is onze vliegtaks nodig voor klimaatdoelstellingen? Er is nog geen cent van deze belastingen naar klimaat gegaan."
Rintel ziet andere mogelijkheden. "Nieuwe vliegtuigen gebruiken 50 procent minder brandstof, produceren minder CO2 en minder geluid. Er is ook meer duurzame brandstof nodig." Die brandstof wordt geproduceerd in fabrieken, maar: "Het is heel moeilijk om fabrieken te bouwen in Nederland vanwege stikstof".
Tussen stijgende kosten, stakingen en vliegtaks zoekt KLM naar balans, maar er blijft verdeeldheid onder vakbonden en onvrede onder reizigers.
Praat mee
Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
- Onderzoeker: 'Verhoog de belasting op vliegtickets voor mensen die veel vliegen'
Onderzoeker: 'Verhoog de belasting op vliegtickets voor mensen die veel vliegen'
- Let jij op tijdens de veiligheidsinstructies in het vliegtuig? 'Chaos bij het evacueren'
Let jij op tijdens de veiligheidsinstructies in het vliegtuig? 'Chaos bij het evacueren'