Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

maximaal 30 kilometer per uur.
© ANP

Maximaal 30 kilometer per uur in de stad: goed voor de veiligheid of autootje pesten?

11 december 2023 · 15:00| Leestijd: 3 min

Update: 9 augustus 2024 · 15:59

In dit artikel aan het woord

Marco te Brömmelstroet
Marco te BrömmelstroetVerkeersdeskundige Universiteit van Amsterdam
"Door auto's die hard rijden in een straat ontmoeten mensen elkaar minder vaak, hebben ondernemers een lagere omzet en kunnen kinderen niet zelfstandig door de stad."
Daan Wijnants
Daan WijnantsVVD-gemeenteraadslid Amsterdam
"Een stad zonder auto's is eigenlijk ook een stad waar gezinnen niet meer kunnen wonen, waar mensen niet meer naar hun werk toe kunnen gaan. Dat is een stad die je niet moet willen."

In het kort

Let even op als je binnenkort in Amsterdam moet zijn met de auto. Je mag daar op veel wegen nog maar 30 kilometer per uur. Ook andere Nederlandse steden willen de maximumsnelheid verlagen. Is dit goed voor de stadsbewoner of discriminatie van de automobilist?

Wat denk jij?

Maximaal 30 kilometer per uur in de stad: goed idee?

Dit is de situatie

Voet van het gaspedaal in de stad

Als je in Amsterdam woont heb je het misschien meegekregen, maar voor de miljoenen niet-Amsterdammers: de maximumsnelheid voor auto's is door de gemeente verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. De snelheidsverlaging geldt voor 80% van de Amsterdamse wegen. Met deze maatregel wil Amsterdam de veiligheid in het verkeer verhogen. 

Het wordt namelijk steeds drukker in Amsterdam, meldt Het Parool. De stad groeit en daardoor wordt het ook op straat drukker en dit leidt tot meer ongevallen. In 2022 waren er 4800 ongelukken. En ieder jaar komen er in het verkeer ongeveer twintig mensen om het leven. 

De gemeente verwacht door de snelheidsverlaging 20 tot 30% minder ongelukken. Andere voordelen van 30 kilometer per uur zijn volgens het stadsbestuur dat de overlevingskans van een voetganger bij een botsing 10% hoger is dan bij 50 kilometer per uur. Dat de remweg korter is en het blikveld breder. En een halvering van het lawaai door verkeer. 

Amsterdam is de eerste stad in Nederland, maar andere steden, zoals Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Den Haag zijn ook bezig met het verlagen van de maximumsnelheid voor auto's. 

Wat doen andere wereldsteden?

De stap van Amsterdam is in Nederland best bijzonder, maar internationaal hebben de volgende steden al eerder de snelheid verlaagd: Berlijn, Brussel, Helsinki, Lyon, Madrid, Oslo en Parijs. En in Spanje mag je in het hele land maximaal 30 kilometer per uur rijden binnen de bebouwde kom.

Dit is de discussie

Wat is het nut van maximaal 30 kilometer per uur?

Auto's rijden in Amsterdam nu dus maximaal 30 kilometer per uur en andere Nederlandse steden proberen ook om de maximumsnelheid te verlagen. Maar waarom eigenlijk? Wat is de meerwaarde van een maximum van 30 kilometer per uur? Voor verkeersdeskundige Marco te Brömmelstroet is het nut heel duidelijk.

Marco te Brömmelstroet
Marco te BrömmelstroetVerkeersdeskundige Universiteit van Amsterdam

"Als je auto's met hoge snelheid door een straat laat rijden, wordt die straat minder aantrekkelijk. Mensen ontmoeten elkaar minder vaak, ondernemers hebben een lagere omzet, de kwaliteit van de ruimte neemt af, kinderen kunnen niet zelfstandig door de stad. We moeten een heleboel andere dingen in de openbare ruimte doen en daar hoort de lagere snelheid bij."

Verkeersveiligheid vindt Daan Wijnants, gemeenteraadslid voor de VVD, 'ontzettend belangrijk'. Maar hij ziet genoeg wegen in Amsterdam waar wat hem betreft 30 kilometer per uur niet per se nodig is. 

Daan Wijnants
Daan WijnantsVVD-gemeenteraadslid Amsterdam

"Op belangrijke doorgaande wegen met vrijliggende fietspaden zou je natuurlijk prima 50 kilometer per uur kunnen rijden. En weet wel, het heeft bredere gevolgen als je de 50 naar 30 kilometer per uur trekt. Het openbaar vervoer moet bijvoorbeeld langzamer gaan rijden, dus langere reistijden en een kostenverhoging, waardoor het ov minder aantrekkelijk wordt."

Als je over kosten begint van zachter rijden in de stad, moet je volgens Te Brömmelstroet ook de kosten meenemen van hard rijden in de stad. 

Marco te Brömmelstroet
Marco te BrömmelstroetVerkeersdeskundige Universiteit van Amsterdam

"Die kosten lopen enorm op, maar die zitten vaak verborgen. Dat zijn de kosten voor de fysieke, mentale en sociale gezondheid van de stad. Als je 50 kilometer per uur rijdt creëer je bijvoorbeeld onveiligheid. Dat leidt tot extra ongevallen en extra gewonden en doden. Dat kost de maatschappij geld als je dat in geld zou willen uitdrukken."

"Maar bijvoorbeeld ook gezondheidskosten. Mensen zijn mentaal en fysiek minder gezond, hebben bijvoorbeeld last van geluid. 60% van de Amsterdammers geeft aan bang te zijn in het verkeer, dus dat betekent dat meer dan de helft van je inwoners eigenlijk op dit moment niet onderdeel kan zijn van die openbare ruimte. Die kosten staan niet op onze begroting, maar we schrijven dat af op de kwaliteit van onze stad, de kwaliteit van onze samenleving."

Dat het autoverkeer wordt teruggedrongen, vindt Wijnants prima. Maar hij is bang dat er straks geen ruimte meer is voor de auto in de stad. 

Daan Wijnants
Daan WijnantsVVD-gemeenteraadslid Amsterdam

"De gemeente nu, en zeker het linkse stadsbestuur, doet alsof de auto er niet meer bij hoort. Nou, dat is niet zo. De auto zal er in Amsterdam altijd gewoon bij horen. Een stad zonder auto's is eigenlijk ook een stad waar gezinnen niet meer kunnen wonen, waar mensen niet meer naar hun werk toe kunnen gaan. Dat is een stad die je niet moet willen. Maar we moeten zeker kijken hoe je de auto op een slimme manier kan blijven inbouwen."

Wat denk jij?

Hoe reis jij vooral in de stad?

Meer horen?

Luister naar Dit is de Dag

In Dit is de Dag (EO) gaat presentator Joram Kaat in gesprek met verkeersdeskundige Marco te Brömmelstroet en Daan Wijnants, VVD-gemeenteraadslid in Amsterdam. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Meer lezen?

Dit schreven we eerder

Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen