Navigatie overslaan
zoekenEONPO
Uitgelichte afbeelding

Moet de Katholieke Kerk excuses aanbieden? 'Verplichte keizersnede door priester'

vandaag · 16:53| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 16:53

In dit artikel aan het woord

Anton de Wit
Anton de WitvinkjeHoofdredacteur Katholiek Nieuwsblad
"We zijn geen boemankerk met enge Pauzen en bisschoppen."
Paul van Geest
Paul van GeestvinkjeKerkhistoricus
"Nauwelijks serieus onderzoek gedaan naar hoe vaak dit voorkwam."
Trudy Dehue
Trudy DehuevinkjeWetenschapssocioloog
"In de bevolkingsregisters staat nooit waarom deze vrouwen gestorven zijn."

Een ongedoopt kind kan niet naar de hemel, was het uitgangspunt van katholieke priesters. Tot in de vorige eeuw dwongen zij soms vrouwen tot een keizersnede, zodat het kind kon worden gedoopt. Moet de Katholieke Kerk sorry zeggen?

Wat denk jij? Ben jij katholiek?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Priesters sneden in zwangere vrouwen

Vroeger voerden priesters soms zelf een keizersnede uit. Niet om moeder of kind te redden, maar om het kind nog snel te kunnen dopen. Men geloofde namelijk dat een kind dat niet gedoopt was, niet naar de hemel kon gaan. Dit blijkt uit onderzoek van wetenschapssocioloog Trudy Dehue.

Dehue vond informatie in een boek uit die tijd, Sacra embryologia. Daarin staat welke taken priesters hadden bij ongeboren kinderen, vooral als een moeder dreigde te sterven. Priesters gebruikten soms hun eigen scheermes om een keizersnede te doen. Vaak overleefden zowel de moeder als het kind die ingreep niet.

Het bestuur van de Katholieke Kerk gaf in 1899 de opdracht aan priesters om "hemel en aarde te bewegen" om een foetus uit de buik van een overleden vrouw te halen, maar om de operatie niet zelf uit te voeren.

Dit is de discussie

Moet de Katholieke Kerk sorry zeggen?

Het onderzoek van Trudy Dehue doet veel stof opwaaien. Ook Anton de Wit, hoofdredacteur bij het Katholiek Nieuwsblad, herkent de "rare sfeer rondom seksualiteit in de Katholieke Kerk".

Afbeelding van Anton de Wit

Anton de Witvinkje

Hoofdredacteur Katholiek Nieuwsblad

"Geestelijken gingen op een krampachtige, wettische manier om met seksualiteit. Dus helemaal vreemd zijn deze verhalen niet. Ik denk niet dat het grootschalig is gebeurd, maar het is erg genoeg dát het gebeurd is."

Kerkhistoricus Paul van Geest twijfelt aan het boek Sacra embryologia, het boek dat Dehue als bron gebruikte.

Afbeelding van Paul van Geest

Paul van Geestvinkje

Wetenschapssocioloog

"Dit boek heb ik nooit behandeld gekregen tijdens mijn studie in Rome. Er is nauwelijks serieus onderzoek gedaan naar de hoeveelheid van deze gebeurtenissen. Bovendien was er in de 18e eeuw ook echt een angst bij vrouwen dat het kind niet in de hemel zou komen, dus de priesters bewezen hen ook nog een dienst."

Volgens Dehue is het belangrijk dat haar onderzoek serieus genomen wordt. Oók in deze tijd is het nog relevant, vindt ze.

Afbeelding van Trudy Dehue

Trudy Dehuevinkje

Wetenschapssocioloog

"Als je keiharde cijfers nodig hebt om iets empirisch onderzoek te noemen, is er ook geen seksueel misbruik van jongetjes in de kerk geweest. In de bevolkingsregisters staat nooit dat deze vrouwen gestorven zijn, doordat haar ongeboren vlucht gedoopt moest worden. De boeken gelden als voorschrift tot de 20e eeuw."

Afbeelding van Trudy Dehue

Trudy Dehuevinkje

Wetenschapssocioloog

"Artikel 11 van de Grondwet zegt dat ieder mens zelf mag beslissen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt. In de hedendaagse abortusdiscussie mag dat niet. Vrouwen worden gedwongen - als ze eenmaal bevrucht zijn - om die zwangerschap helemaal uit te dragen. Mijn onderzoek presenteert de oude karrensporen, waarin de hedendaagse discussies plaatsvinden."

Toch denkt hoofdredacteur Anton de Wit dat de Katholieke Kerk nu als "boeman" wordt afgeschilderd. Er zijn meer tegenstrijdigheden binnen de Kerk, zegt hij.

Afbeelding van Anton de Wit

Anton de Witvinkje

Hoofdredacteur Katholiek Nieuwsblad

"De Kerk is een vat vol tegenstrijdigheden. Die heeft veel gedaan voor vrouwenrechten, en ook veel misdaan aan vrouwenrechten. Het zijn net mensen. We hebben met de actualiteit te maken. Ik weet niet of we erbij gebaat zijn om te zeggen: we hebben een boemankerk met enge Pauzen en bisschoppen. In die tijd vond men het eeuwige leven belangrijker dan het aardse, dus dat waren de redenen toen."

Dehue blijft pleiten voor erkenning vanuit de Katholieke Kerk. "Niet wegmoffelen", zoals ze het zelf noemt.

Afbeelding van Trudy Dehue

Trudy Dehuevinkje

Wetenschapssocioloog

"Ik wil vooral erkenning. Niet wegmoffelen. Niet zeggen: dit zijn oude traktaten. Ook op eerdere rapporten, over bijvoorbeeld meisjes die ongetrouwd zwanger werden in de 20e eeuw, zijn nauwelijks reacties gekomen. Reageer, erken en praat erover."

Praat mee Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Dit is de dag

In Dit is de dag (EO) gaat Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook

Deel dit artikel:

    Dit is de dag

    Dit artikel hoort bij het programma

    Dit is de dag

    Dit is de dag

    Meest gelezen

    Lees ook