Nepaanbiedingen? Zo trap jij niet meer in supermarkttrucs
1 oktober 2024 · 15:48| Leestijd: 3 min
Update: 1 oktober 2024 · 17:07
In het kort
'Aanbieding', 'actie', 'bonus' of 'blijvend in prijs verlaagd': als je door de supermarkt loopt word je overspoeld met aanbiedingen voor allerlei producten. Maar dat zijn vaak misleidende trucs, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond, die hier onderzoek naar deed. Zij en Tom van Bommel, neuromarketing-onderzoeker, geven tips hoe jij ervoor zorgt dat je hier niet in trapt.
Wat denk jij?
Koop jij vaak dingen in de aanbieding?
Aantal reacties: 0
"We zien weleens prijzen die helemaal niet lager zijn geworden", zegt Van der Staak. "We bekijken dan de prijshistorie. Bij de Jumbo kostte een pakje boter begin dit jaar 1,80 euro en nu 2,18 euro – 21% stijging – maar dan staat erbij dat het blijvend in prijs is verlaagd." Dit gebeurt ook bij producten die al jaren hetzelfde kosten.
"Je moet je thuis goed voorbereiden om in de supermarkt zo min mogelijk verleid te worden."
Van Bommel is mede-oprichter en Research Director bij het neuromarketing-onderzoeksbureau Unravel. Hij adviseert supermarkten als Jumbo, Albert Heijn en Plus hoe ze hun producten het beste kunnen aanprijzen. Wanneer valt een bordje op, wat is de beste indeling van de winkel?
Door dit werk weet Van Bommel dus ook heel goed waar je als supermarktklant op moet letten. In Geld of je Leven (EO) deelt hij wat tips. "Je moet zorgen dat je je zwakkere momenten voor bent", zegt hij. "Je moet een sterk moment thuis benutten om in de winkel zo min mogelijk verleid te worden." Dat doe je als volgt:
Zo trap jij niet meer in supermarkttrucs!
- Maak een boodschappenlijstje.
- Zoek de beste aanbieding al van tevoren uit.
- Of als je al in de supermarkt staat: Google even of de aanbieding die je ziet inderdaad wel de goedkoopste optie is.
Mogen supermarkten dit eigenlijk wel doen?
Wettelijk gezien mag je een product overigens geen aanbieding noemen als het niet goedkoper is dan het product ergens in de afgelopen dertig dagen is geweest. Toch gebeurt het veel. Supermarkten zelf zeggen dat ze niet met opzet handelen en dat het gaat om menselijke foutjes. "Ze zeggen: het is niet zo dat we bewust prijzen verhogen, zodat we daarna met een prijsverlaging kunnen schermen. We hebben zoveel bordjes, zoveel supermarkten, zoveel medewerkers. Het zijn menselijke foutjes", zegt Van der Staak. Of dat klopt is moeilijk te achterhalen, maar de supermarkten beloven wel verbetering.
Beluister dit hele gesprek uit Geld of je Leven (EO):
In Geld of je Leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Babs van der Staak van de Consumentenbond Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.