Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Telefoon met Temu en Shein applicatie.

Opmars van Shein en Temu: Nederlanders kopen vaker bij Chinese webshops

24 september 2024 · 09:32| Leestijd: 2 min

Update: 24 september 2024 · 11:10

In het kort

Chinese webwinkels worden steeds populairder in Nederland, volgens Thuiswinkel.org. Nederlanders kochten in de eerste zes maanden van 2023 maar liefst 6 miljoen keer iets bij een Chinese webshop, zoals Shein en Temu. Dit is een stijging van 68 procent vergeleken met dezelfde periode in 2022. Vooral kleding, spullen voor de tuin, hobby's en het interieur worden veel gekocht.

Wat denk jij?

Heb jij wel eens iets gekocht bij Shein?

Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, kopen Nederlanders al een tijdje meer bij Chinese webwinkels, maar de groei gaat nu nog sneller. In de eerste zes maanden van 2023 steeg het aantal aankopen bij Chinese webshops met 16 procent.

Groeiende populariteit van Shein en Temu

Shein en Temu zijn twee populaire Chinese webwinkels die de afgelopen jaren snel zijn gegroeid. Ze maken veel reclame via sociale media en werken met influencers. Toch krijgen deze winkels ook kritiek. Hun kleding is goedkoop, maar dat is niet duurzaam en het zorgt voor overconsumptie.

Uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt dat Nederlanders gemiddeld 41 euro per aankoop uitgeven bij Chinese webshops. Dit is veel minder dan de 101 euro die ze gemiddeld uitgeven bij Nederlandse webshops.

Marlene ten Ham
Marlene ten HamAlgemeen directeur van Thuiswinkel.org

"We zien al langer een stijging in onlineaankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook."

Hollandse webwinkels zien lichte daling

Terwijl de aankopen bij buitenlandse webshops stijgen, hebben Nederlandse webshops te maken met een lichte daling. In de eerste zes maanden van 2023 verkochten ze 173 miljoen keer iets, 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrag dat consumenten uitgaven steeg wel, met 6 procent, tot 17,5 miljard euro. Vooral de verkoop van schoenen en etenswaren daalde, maar er werden meer kaartjes voor evenementen en verzekeringen online gekocht.

Kleding kopen bij Shein: is dat verantwoord?

In Geld of je Leven (EO) legt Emy Demkes uit hoe Shein te werk gaat om kleding goedkoop op de markt te zetten. Demkes is journalist bij De Correspondent en doet regelmatig onderzoek naar consumptiegedrag en mode. Shein maakt hun kledingstukken niet zelf, vertelt ze, maar plaatst voor bodemprijzen grote bestellingen bij fabrieken. Lees het artikel.

  • Kleding die jij in kledingbak doet, eindigt waarschijnlijk in een loodsKleding die jij in kledingbak doet, eindigt waarschijnlijk in een loods

    Kleding die jij in kledingbak doet, eindigt waarschijnlijk in een loods

    Veel mensen zoeken eens in de zoveel tijd hun kleding uit. Kleding die je niet meer draagt, doe je in een zak en die breng je naar een speciale container, zodat iemand anders er nog wat aan heeft. Maar heeft iemand anders er nog wel wat aan? Dat valt nogal tegen…

  • Moet de Chinese webshop Temu verboden worden?Moet de Chinese webshop Temu verboden worden?

    Moet de Chinese webshop Temu verboden worden?

    Slecht nieuws voor koopjesjagers: de VVD wil dat Temu verboden wordt in Nederland. De Chinese webshop houdt zich momenteel totaal niet aan de Nederlandse regels, waardoor er heel veel gevaarlijke situaties ontstaan.

  • Massaal shoppen bij Temu niet zonder risico: 'Als iets bijna gratis is, ben jij misschien het product'Massaal shoppen bij Temu niet zonder risico: 'Als iets bijna gratis is, ben jij misschien het product'

    Massaal shoppen bij Temu niet zonder risico: 'Als iets bijna gratis is, ben jij misschien het product'

    Een draadloze stofzuiger voor minder dan twee tientjes, een echte neppe Ray-Ban zonnebril voor de prijs van een cappuccino of een superleuke broek voor maar vijf euro: bij Chinese webshops is het allemaal mogelijk. Nederlanders bestellen er dan ook steeds meer. Maar... goedkoop is toch vaak duurkoop? En hoe kan een webshop als Temu producten zoveel goedkoper de deur uit doen dan andere winkels?

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen