Spanje beboet 'misleidende' vliegmaatschappijen, waaronder Ryanair. Goede zaak?
30 november 2024 · 13:00| Leestijd: 4 min
Update: vandaag · 09:56
In dit artikel aan het woord
"Blijkbaar hebben reizigers vrede met al die toeslagen, want iedereen vliegt met Ryanair."
"Als jij met je basisticket maar drie kilo handbagage mag meenemen voor onder je stoel, dan is dat niet redelijk."
In het kort
Vijf luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ryanair en Vueling, hebben in Spanje miljoenenboetes gekregen. Volgens het Spaanse ministerie van Consumentenzaken rekenen deze bedrijven onterecht extra kosten voor handbagage, stoelreserveringen en andere diensten. Zijn deze boetes terecht, of schieten ze hun doel voorbij?
Samenvatting van DIT artikel
Vijf luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ryanair, hebben in Spanje miljoenenboetes gekregen voor het rekenen van extra kosten aan passagiers. De overheid vindt dat kosten voor handbagage, stoelreserveringen en instapkaarten bij de ticketprijs horen en niet apart mogen worden berekend. Ryanair en andere maatschappijen maken bezwaar. Ze noemen de boetes onterecht en in strijd met Europese regels. Zijn die bezwaren terecht, of is het goed dat Spanje ingrijpt?
In Dit is de Dag (EO) gaan Yteke de Jong, luchtvaartjournalist bij De Telegraaf, Eelco van den Heuvel, journalist bij De Gelderlander en Babs van der Staak van de Consumentenbond hierover in debat.
Wat denk jij?
Heb jij wel eens vliegtickets geboekt bij een budget-vliegmaatschappij?
Aantal reacties: 0
Spanje deelt boetes uit aan vliegmaatschappijen
Het Spaanse ministerie van Consumentenzaken heeft vijf luchtvaartmaatschappijen een boete opgelegd van in totaal 179 miljoen euro. Ryanair kreeg de hoogste boete, namelijk 108 miljoen euro. De andere bedrijven, zoals Vueling en Easyjet, moeten ook miljoenen betalen. De overheid vindt dat deze maatschappijen consumenten misleiden door extra kosten te rekenen voor zaken die normaal gesproken in de ticketprijs horen te zitten.
De boetes gaan over kosten voor handbagage, het reserveren van stoelen voor kinderen of hulpbehoevenden, en het printen van instapkaarten op de luchthaven. Die kosten kunnen flink oplopen, als je niet oplet: voor het printen van jouw instapkaart betaal je bij Ryanair bijvoorbeeld al 55 euro. Daarnaast is er kritiek op de onduidelijke informatie over ticketprijzen op hun websites, waardoor consumenten moeilijk kunnen vergelijken. Deze praktijken schenden volgens het ministerie de rechten van de reizigers.
Wat denk jij?
Is het terecht dat de vliegmaatschappijen boetes hebben gekregen?
Aantal reacties: 0
De luchtvaartmaatschappijen reageren fel op de boete vanuit Spanje. "Deze illegale en ongegronde boetes, die om politieke redenen zijn verzonnen, zijn duidelijk in strijd met de Europese wetgeving", zegt Ryanair-CEO Michael O'Leary in een verklaring. Easyjet en Norwegian maken ook bezwaar en overwegen juridische stappen.
Of de boetes ook daadwerkelijk in strijd zijn met de Europese wetgeving, is volgens Steven Truxal, hoogleraar in lucht- en ruimterecht aan de Universiteit Leiden, lastig te zeggen. Er is vooralsnog namelijk geen Europese wet die toegepast kan worden op deze situatie, vertelt hij aan De Volkskrant.
Wat zegt de Europese wet over handbagage?
Er is geen algemene Europese wetgeving over reizigerstoeslagen, maar er is wél een wet over handbagage.
Volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in 2014 moet handbagage als een essentieel onderdeel van een vliegreis worden gezien. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen hier geen extra kosten voor zouden mogen rekenen. Wel mogen ze beperkingen stellen aan het formaat en gewicht van handbagage. De boetes in Spanje lijken op deze uitspraak gebaseerd te zijn, maar de luchtvaartmaatschappijen interpreteren de regels anders.
Steeds meer landen kritisch op prijsvechters
Het debat rond deze boetes speelt zich af tegen een bredere achtergrond. Steeds meer landen, zoals Spanje, Italië en Portugal, ondernemen stappen om extra kosten van prijsvechters aan te pakken. Zo oordeelde een Portugese rechter in september dit jaar dat Ryanair geen extra kosten mag rekenen voor handbagage. ‘Extra’s’ zoals handbagage-toeslagen zijn echter een belangrijke inkomstenbron voor de vliegmaatschappij: Ryanair verdiende er vorig jaar 4,3 miljard euro aan, bijna een derde van de totale omzet.
Als andere landen een voorbeeld nemen aan Spanje, zullen prijsvechters financieel in de knel komen. Zijn deze maatregelen broodnodig om consumenten te beschermen, of verstoren ze onnodig het verdienmodel van de vliegmaatschappijen?
Dit is de discussieZijn de Spaanse boetes voor 'onnodige' kosten terecht?
Als het aan luchtvaartjournalist Yteke de Jong ligt, is het onnodig dat Spanje boetes uitdeelt. Consumenten zijn immers al aan de toeslagen gewend.
"Ik denk dat een groot gedeelte van de reizigers er nu wel aan gewend is. Heb je ooit iemand gehoord die zei: ik ga niet vliegen met Ryanair omdat ik het zo vervelend vind om de koffer apart af te rekenen? Je moet gewoon goed opletten."
De Jong blijft er pragmatisch naar kijken: zolang consumenten met budgetmaatschappijen vliegen, kunnen we aannemen dat zij het niet zo'n groot probleem vinden. Bovendien zullen boetes waarschijnlijk weinig verschil maken.
"Blijkbaar hebben reizigers vrede met al die toeslagen, want iedereen vliegt met Ryanair. Mensen willen goedkoop vliegen. (...) Ik denk hoe dan ook dat, als meer EU-landen boetes gaan uitdelen, de markt al heel snel een andere oplossing zal vinden. Michael O'Leary, de CEO van Ryanair, is superslim. Hij verzint gewoon een ander verdienmodel."
Babs van der Staak van de Consumentenbond ziet ook dat consumenten al bekend zijn met de toeslagen. Dat betekent echter niet dat de toeslagen ook redelijk zijn.
"Consumenten weten inmiddels inderdaad dat deze ergernis erbij hoort, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er blij mee zijn. We hebben onlangs onze achterban nog ondervraagd: 86% van hen vond dat minimaal een kleine rolkoffer altijd bij de prijs inbegrepen zou moeten zijn. (...) En het is ook nog eens zo dat consumenten door al die extra's de ticketprijzen heel lastig kunnen vergelijken. Bij de ene maatschappij komen deze kosten er onverwacht bij, en bij de andere gelden er weer andere toeslagen."
"Je kunt er natuurlijk over discussiëren wat redelijk is. Dat zal ook afhangen van de duur van je vlucht. Maar als jij met je basisticket maar drie kilo handbagage mag meenemen voor onder je stoel, wat ook nog eens ten koste gaat van je beenruimte, dan is dat niet redelijk."
Wat denk jij?
Moet een rolkoffer standaard inbegrepen zijn bij je handbagage, bovenop de kleine tas voor onder de stoel?
Aantal reacties: 0
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Luister Dit is de Dag terug als podcast
In Dit is de Dag (EO) gaat presentator Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Yteke de Jong, luchtvaartjournalist De Telegraaf, Eelco van den Heuvel, journalist De Gelderlander en Babs van der Staak, Consumentenbond.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Vliegen slecht voor het klimaat? De operatietafel zorgt voor nóg meer uitstoot
Vliegen slecht voor het klimaat? De operatietafel zorgt voor nóg meer uitstoot
Bij de uitstoot van broeikasgassen denk je waarschijnlijk als eerst aan vervuilende fabrieken, autogassen of de 3.500 vliegtuigen die dagelijks door het Nederlandse luchtruim vliegen. Wat je misschien nog niet wist, is dat de zorg ook bepaald niet goed is voor het klimaat. Dit is de Dag (EO) bespreekt de vraag: kan dat niet anders?
- Let jij op tijdens de veiligheidsinstructies in het vliegtuig? 'Chaos bij het evacueren'
Let jij op tijdens de veiligheidsinstructies in het vliegtuig? 'Chaos bij het evacueren'
Veel vliegtuigpassagiers letten niet op tijdens de veiligheidsinstructies. Hoe gevaarlijk is dat? En kunnen vliegmaatschappijen iets doen om beter de aandacht te trekken?
- Moet vliegen voor iedereen betaalbaar zijn?
Moet vliegen voor iedereen betaalbaar zijn?
Even op en neer naar Lissabon of Barcelona: de prijzen voor een vliegticket worden de komende jaren steeds duurder. Dit is het gevolg van groeiende uitstoot en politieke keuzes. Wordt het inderdaad tijd dat vliegen duurder wordt? Of moet vliegen voor iedereen betaalbaar blijven?