Deel vmbo-leerlingen kan niet goed genoeg lezen: wat gaat er mis?
20 november 2024 · 14:54| Leestijd:3 min
Update: 20 november 2024 · 14:54
In het kort
Twee derde van de leerlingen in de tweede klas op het vmbo-b/k (basis en kader) leest onvoldoende om later zelfstandig in de maatschappij te functioneren. Hoe komt dat?
Wat denk jij?
Hoe vaak lees jij een boek?
Het is de eerste keer dat de Onderwijsinspectie specifiek onderzoek deed naar de leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs, en de resultaten zijn schokkend. Maar liefst twee derde van de leerlingen van de tweede klas in vmbo-b/k en het praktijkonderwijs leest onder het F1-niveau. Dat betekent dat ze moeite hebben met basisvaardigheden zoals het begrijpen van een eenvoudige tekst of het lezen van instructies.
De meerderheid van leerlingen in de tweede klas van het vmbo-g/t, havo en vwo zijn wel goed op weg om de gewenste leesniveaus te halen, volgens de Onderwijsinspectie.
Waarom holt de leesvaardigheid van jongeren achteruit?
Opvallend is dat het probleem niet te maken heeft met welke taal er thuis wordt gesproken. Kinderen die meertalig opgroeien, kunnen juist vaak sneller nieuwe talen leren. Wel speelt het leesgedrag van ouders mee. Kinderen van ouders die zelf veel lezen, zullen dat zelf ook sneller doen. Maar het probleem alleen bij ouders neerleggen, creëert ongelijkheid. Niet alle ouders hebben de tijd of middelen om hun kinderen te stimuleren.
Hier komt de rol van scholen in beeld, maar ook daar spelen problemen. Het lerarentekort zorgt ervoor dat docenten overbelast zijn. Ze hebben te weinig tijd om creatieve lessen te maken en leunen vaak op standaard lesmethodes. Dit werkt averechts, omdat kinderen extra begeleiding nodig hebben om hun leesniveau te verbeteren.
Waarom is lezen zo belangrijk?
Goed kunnen lezen is meer dan alleen een boek kunnen pakken. Het betekent dat je later een contract kunt begrijpen, zelfstandig een e-mail kunt schrijven of een recept kunt volgen. Jongeren die nu onvoldoende leesvaardig zijn, lopen een groot risico op problemen in hun werk en privéleven. Bovendien kunnen ze hierdoor minder goed doorleren.
Dit maakten we ook
- Laaggeletterd zijn op je werk kan nare gevolgen hebben: 'Je voelt je heel dom'
Laaggeletterd zijn op je werk kan nare gevolgen hebben: 'Je voelt je heel dom'
- Kinderen die gezond eten gaan beter rekenen, blijkt uit nieuw onderzoek
Kinderen die gezond eten gaan beter rekenen, blijkt uit nieuw onderzoek
- Kwaliteit van het onderwijs holt achteruit: 1 op de 5 scholen scoort onvoldoende
Kwaliteit van het onderwijs holt achteruit: 1 op de 5 scholen scoort onvoldoende