Waarom blijven supermarkten ons zoveel ongezond voedsel voorschotelen?
27 november 2024 · 10:58| Leestijd:3 min
Update: 27 november 2024 · 10:58
In het kort
Supermarkten zeggen vaak dat ze willen helpen om gezonder te eten. Toch is nog niet de helft van het eten dat ze verkopen gezond. "We kunnen niet alle ongezonde producten nu uit de winkel halen", zegt Lidl-adviseur Chantal Goenee in Geld of je Leven (EO). "Ik hoop dat de overheid hier een voortrekkersrol in wil nemen."
Wat denk jij?
Heb jij overgewicht?
Aantal reacties: 0
Supermarkten spelen een grote rol in wat wij eten. Ongeveer 70% van wat we kopen komt uit de supermarkt. Toch zijn veel producten in de schappen ongezond. Lidl wil in 2025 minstens 38% van hun verkoop gezond maken. Dat lijkt een goed doel, maar geld speelt ook een rol: “We willen natuurlijk ook dat klanten terugkomen, dus vandaar dat we kijken naar stappen die bijdragen aan gezondheid, maar nog niet te snel gaan voor de klant.”

“Mensen vinden zoete, zoute en vette producten nu eenmaal lekker.”
Ongezonde producten zoals snoep en chips zijn vaak goedkoper om te maken en blijven langer goed. Ook vinden mensen deze producten lekker. Ze verkopen dus goed en zorgen voor meer winst. Volgens onderzoeker Cedric Middel kunnen supermarkten die alleen gezonde producten verkopen klanten verliezen aan de concurrentie. Dat maakt het extra lastig om snel te veranderen.
Mensen houden van zoet en vet eten
Veel mensen zeggen dat ze gezonder willen eten, maar kopen toch vaak ongezonde dingen. “Mensen vinden zoete, zoute en vette producten nu eenmaal lekker,” zegt Goenee. Supermarkten kunnen niet alles alleen oplossen. Goenee vindt dat de overheid kan helpen, zoals eerder met tabak. Toen stopte Lidl al vroeg met de verkoop van sigaretten. “We hebben allemaal een grote rol en moeten hierin samenwerken,” zegt ze.
Een gezonde toekomst?
Kan je supermarkten verwijten dat ze zo weinig gezond eten verkopen? Nee, zegt Middel. "Uiteindelijk doen ze gewoon waar ze voor bestaan: eten verkopen op een manier dat ze winst maken." Maar Middel vindt wel dat je supermarktbranche als geheel verwijten kan maken. Als je namelijk als eerste supermarkt besluit om meer gezond eten te verkopen, zal je klanten verliezen. Die gaan dan naar de concurrent.
Lidl wil graag dat meer dan de helft van hun aanbod gezond wordt. Maar Goenee geeft toe dat dit niet makkelijk is. Mensen willen naast gezond eten ook graag genieten en keuzes hebben. Daarom blijft het een uitdaging om alle klanten tevreden te houden én meer gezonde producten te verkopen. "We kunnen niet alle ongezonde producten nu uit de winkel halen."
Supermarkten moeten dus een balans vinden tussen winst maken en gezonder worden. Of ze die balans ooit vinden? Dat hangt niet alleen van de supermarkt af, maar ook van de klanten en de overheid. “Uiteindelijk willen we wel dat het echt makkelijker wordt om voor gezond te kiezen. Dat is echt een belangrijke visie en missie waar we ons voor inzetten.”
Luister Geld of je Leven
In Geld of je Leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Chantal Goenee, adviseur Duurzaamheid en Gezondheid Lidl. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.