Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Voor (n)iets gaat de zon op

Zonnepaneelhouders zijn woedend: moeten ineens terugleverkosten betalen

Geschreven door Nicolette de Boer

18 januari 2024 · 13:57

Update: 31 januari 2024 · 09:08

In gesprek met

Foto van Caroline Princen

Caroline Princen

directeur Budget Energie

"We moeten op dit moment betalen om van de vele groene stroom af te komen."
Foto van David Smeulders

David Smeulders

hoogleraar energietechnologie aan de Eindhoven Universiteit

"We moeten het stroomnet beter gaan gebruiken. De overheid voert op dit moment nogal een zigzagkoers."
Foto van Luisteraar Arnolda

Luisteraar Arnolda

"Worden wij bedonderd? Heb ik gespaard voor zonnepanelen, ben ik niet op vakantie geweest en krijgen we dit.."

In het kort

Het was een reden voor veel mensen om zonnepanelen op hun dak te leggen: alle stroom die je overhoudt, levert voordeel op. Maar daar komt een einde aan. Steeds meer energiebedrijven gaan terugleverkosten rekenen, tot woede van eigenaren van zonnepanelen. Hoe kan dat?

Wat denk jij?

Heb jij ook zonnepanelen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

82%

8%

10%

aantal reacties: 648

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Het stroomnet raakt vol

Het stroomnet raakt vol en daarom gaan steeds meer bedrijven terugleverkosten rekenen aan klanten met zonnepanelen. Deze klanten raken straks duurder uit, omdat ze op dit moment nog gecompenseerd worden voor alle energie die ze overhouden. 

Dat is te danken aan een gunstige bepaling vanuit de overheid: de salderingsregeling. Maar daar komt in de toekomst een einde aan.

Wat is de salderingsregeling?
Wat is de salderingsregeling? 
Alle stroom wat je te veel opwekt, wordt teruggeleverd aan het net. Dankzij de salderingsregeling van de overheid wordt dit gecompenseerd met je latere verbruik, waardoor je voordeliger uit bent. Voor veel eigenaren van zonnepanelen was deze gunstige regeling een stimulans om ze aan te schaffen. Zo verdien je de zonnepanelen namelijk sneller terug.

Maar aan deze voordelen komt een einde: de overheid is van plan om de salderingsregeling vanaf 1 januari 2025 tot 2031 af te gaan bouwen. De Tweede Kamer heeft ingestemd met dit voorstel. De Eerste Kamer moet hier nog mee instemmen. 

Dit is de discussie

Salderingsregeling wordt afgebouwd

Door alle zonnepanelen in Nederland raakt het stroomnet vol en daar zit een prijskaartje aan. Dat komt onder meer omdat al het overtollige stroom moet worden doorverkocht, vaak tegen een lagere of zelfs negatieve prijs. Doordat de salderingsregeling vanuit de overheid langzaam afgebouwd wordt, komen die kosten nu voor rekening van energiebedrijven. Steeds meer energiebedrijven kiezen ervoor om deze kosten door te rekenen aan hun klanten, door bijvoorbeeld terugleverkosten te vragen. Hierdoor zijn eigenaren van zonnepanelen duurder uit.

Eén van de bedrijven die terugleverkosten gaat vragen, is Budget Energie. In Geld of je Leven (EO) op NPO Radio 1 vertelt CEO Caroline Princen er meer over:

Caroline Princen

Directeur Budget Energie

"Op dagen dat de zon uitbundig schijnt, is er een overvloed aan zonne-energie. Soms is dat inmiddels te veel. Het net raakt vol doordat er vanuit veel zonnepanelen terug wordt geleverd. Ook zorgt het voor extra kosten en die moeten wij door verrekenen. Eerst kon dat via de salderingsregeling, maar het is de bedoeling dat de overheid die afschaft."

Voor al het overschot aan groene stroom op het net, zijn “slimme oplossingen” nodig, aldus Princen. Daarom heeft het bedrijf bedacht om gratis stroom aan te bieden op rustige momenten, bijvoorbeeld als er veel zon in is.

"We gaan gratis stroom aanbieden. Zo hopen we mensen enthousiast te maken om stroom te gebruiken om momenten dat die er in overvloed is. Zoals in de weekenden, als bedrijven minder vragen. Nu is het zo dat je daardoor een negatieve prijs krijgt, waardoor we op dat moment zelf moeten betalen om van de groene energie af te komen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Als we het nou gratis weggeven, gaan mensen misschien hun gedrag veranderen. Dan laden ze bijvoorbeeld hun auto op zaterdagmiddag op, in plaats van vrijdag. (..) Als die gedragsverandering nou fors doorzet, hoeven wij op piekmomenten minder stroom terug te verkopen."

Dit roept woede op onder houders van zonnepanelen. Zij hebben er veel geld in geïnvesteerd en zijn nu minder voordelig uit, terwijl mensen zonder vast contract juist meer gaan profiteren.

Zo reageert luisteraar Arnolda tijdens de uitzending:

Luisteraar Arnolda

"Worden wij bedonderd? Heb ik gespaard voor zonnepanelen, ben ik niet op vakantie geweest en krijgen we dit. Ik dacht goede zaken te doen door het leggen van zonnepanelen. Moet ik straks gaan betalen voor het terugleveren?"

David Smeulders, hoogleraar energietechnologie aan de Eindhoven Universiteit, kijkt er niet van op dat er vanuit energiebedrijven bepaalde acties plaatsvinden nu de salderingsregeling vanuit de overheid stopt.

David Smeulders

Hoogleraar energietechnologie aan de Eindhoven Universiteit

"We moeten het stroomnet efficiënter gaan gebruiken. Volgens de energiebedrijven doet de overheid niks. De wal gaat het schip keren op een gegeven moment. Er moeten acties plaatsvinden om te zorgen dat we het net beter benutten. Binnen de overheid is er nog steeds discussie over de salderingsregeling. Als de overheid een paar jaar geleden al had gezegd: beste mensen, het is een aflopende zaak en houd er rekening mee dat de terugverdientijd misschien wat langer gaat worden dan u gewend bent, dan hadden mensen zich er op kunnen voorbereiden. Maar iedere keer wordt het aangekondigd en weer afgeblazen, dat is toch een beetje een zigzagkoers. Dat zou beter moeten."

Dit vindt de community:

We vroegen ons WhatsApp-panel hoe zij hiernaar kijken en of zij straks ook moeten betalen voor het terugleveren van stroom.

Gerard

"Ik heb zonnepanelen. Als de salderingsregeling stopt en ik moet betalen voor het terugleveren, dan gaat mijn terugverdientijd van 7 jaar naar misschien wel 10 jaar. Als ik dit had geweten, zou ik er niet aan begonnen zijn. Zeker omdat ik ze pas een halfjaar heb liggen."

Jan-Willem

"Ja, ik heb zonnepanelen. En ik vind het niet eerlijk dat er nu ineens voor teruglevering betaald moet worden. Natuurlijk kun je dat voorkomen door een thuisbatterij aan te schaffen. Maar in tegenstelling tot veel andere landen is daarvoor in Nederland geen subsidie. Financieel kan ik het behappen, maar het is triest dat er velen zullen zijn die óf in de problemen komen, óf gaan afzien van de aanschaf van zonnepanelen. Het is in het algemeen belang dat er zoveel mogelijk niet- fossiele bronnen worden gebruikt om energie op te wekken."

Sjoerd

“Op zich is die vergoeding voor terugleveren best redelijk. De zonnepanelenbezitters wekken nu in de zomer te veel stroom op, en in de winter nauwelijks wat. Het verschil is echt groot, dus dat is wel een probleem van stroom op de verkeerde momenten opwekken. Nu betalen de niet-zonnepanelenbezitters daarvoor. (..) Zelfs heb ik in 2013 zonnepanelen laten plaatsen. Die waren begin 2022 terugverdiend. Met de kennis van nu had ik ze nog steeds laten plaatsen. Wel denk ik al langer over zonnepanelen bijplaatsen op de schuur. Maar dat schuif ik voor me uit, omdat ik twijfel of dat nog wel nuttig is en of het terugverdiend zal worden.”

Rob

"Nee, ik heb zeker geen zonnepanelen. Het duurt te lang om het terug te verdienen."

Wat denk jij?

Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling? Vind je het oneerlijk of juist begrijpelijk? 

Wat denk jij?

Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling? Vind je het oneerlijk of juist begrijpelijk?

  • 0u

    0uh07ym5eq

    19 januari 2024 · 23:28

    Caroline Princen - directeur Budget Energie - beweert: "We moeten op dit moment betalen om van de vele groene stroom af te komen" maar die uitspraak is complete nonsens. In de zomer wordt er te veel opgewekt, wat betekent dat er minder ingekocht hoeft te worden, waarvan iedereen jan profiteren en overbelasting wordt voorkomen. De consument wordt misleid! De almaar toenemende winsten van energiemaatschappijen spreken toch ook boekdelen.

  • 9p

    9pmu22btli

    19 januari 2024 · 22:58

    Onzin. Als je weet dat in de zomer teveel wordt opgewekt door zonnepanelen hoef je dus minder in te kopen en ontstaat er ook geen overbelasting! De consument wordt gewoon bedonderd!

  • Jn

    Jni

    23 januari 2024 · 18:13

    En weer is het Budget Energie die een graai doet uit de portemonnee van de zonnepanelen bezitter. Eerst illegaal overgaan op maandelijks salderen en nu dit. Ik ben blij dat ik van deze onbetrouwbare geldharkers af ben.

  • fl

    flesjemelk

    31 januari 2024 · 12:44

    Ik heb spijt dat ik zonnepanelen heb laten plaatsen. Ik heb er een verduurzaamheidslening voor afgesloten, dit gaat me geld kosten. Dit land word steeds meer een bananenrepubliek met al dit soort onzin

  • cl

    cljh1976

    28 januari 2024 · 16:16

    Beste mensen zo sta ik erin; dat onze regering en (energie) bedrijven en instanties bewust deze weg inslaan. Elke keer als ze iets willen gedaan hebben van hun burgers en bedrijven en het loopt eerst niet, dan gaan ze mooie regeltjes die aan hun standaarden voldoenend met voordelen bedenken, als de burger eenmaal is aangestoken en het gaat fantastisch lopen, dan opeens is er een (bewust gecreëerd) probleem, dus nu met terug leveren en overbelasten van het netwerk. Onze overheid weet heel goed als je een vorm van schaarste is, dus nu transformatorhuisjes en opslag/batterij centrales etc. Ontstaat er een gecreëerd verdien model, je vertelt de burger en bedrijven dat er te veel is en legt de oplossing bij de burger, maar die kan het op kort termijn door de regel en wetgeving niet zelf oplossen. Dus plan schatkist komt in actie, we kunnen het oplossen en u betaald daarvoor. De enige mogelijkheid die je als zonnepaneelhouder hebt is zelf baterijen aanschaffen en opslaan, weer een investering die je maar moet afwachten of dat een voor of nadeel is. Mijn advies is kijk naar de geschiedenis en leer ervan en latere actie ondernemen is misschien wijzer.

  • be

    beijk

    31 januari 2024 · 11:08

    Ik heb zonnepanelen en lever daarmee minder op dan ik per jaar verbruik. Vooral tijdens zonnige dagen lever ik mijn zonnestroom-opbrengst aan verbruikers zonder panelen in de buurt. Maar een gering deel gaat verder richting energie-centrales. De kosten van stroom voor de buurt die ik lever worden aan die verbruikers doorberekend door de providers. Terwijl die zelf veel minder hoeven te leveren. Dus z.g. terugleverkosten is onzin, mijn saldering wordt al terugverdiend door de providers.

  • de

    denhaanarthur

    1 februari 2024 · 17:52

    Ik vind het niet fair, dat tijdens mijn terugverdien tijd de spelregels veranderd worden. Ik ga nu ineens een teruglevering-vergoeding betalen. Overstappen naar een energieleverancier die hier (nog) niet aan meedoet is niet mogelijk omdat ik elders aan een jaarcontract gebonden ben. Ik voel mij bedrogen, hetzij door de overheid, hetzij de energiebedrijven. Geldgraaiers bah.

  • fa

    falcoaruba

    31 januari 2024 · 08:34

    Dus de bewoners van sociale huurwoningen krijgen nu ook kosten. De overheid verplichte de woningbouwverenigingen om zonnepanelen te plaatsen. Nu moeten de bewoners opeens ook mee betalen aan de teruglevering. Schande.

  • bo

    bouke2009

    6 februari 2024 · 15:52

    Ik heb een hybride warmtepomp om het gasverbruik te verminderen. Echter deze pomp verbruikt veel extra stroom en dan vooral in de wintermaanden. Op enig moment waren de stroomkosten duurder dan het voordeel dat ik zou behalen met de gasbesparing. Immers bij een laag gasverbruik duurt het terugverdienen van de hybride pomp veel langer. Dus zonnepanelen aangeschaft om de extra stroomkosten te compenseren. Kijkend naar de samenstelling van de energieprijzen , dan bestaat deze vooral uit belastingen en netwerkkosten. Ik ben het nu zo zat: iedereen verdienen:de installateur van de warmtepomp + onderhoudsabonnement, de energiemaatschappijen, de netwerkbeheerders, de zonnepanelen installateurs en onze overheid …immers ik neem minder volume energie af, maar toch blijven de belastingen op hoog Niveau. Deze hele exercities heeft alleen maar tot doel dat anderen veel geld verdienen ten koste van de consument die telkenmale met nieuwe spelregels gemanipuleerd word. Echt schandalig. Dus geen batterij of elektrische auto voor ons, echt ze bekijken het maar.

  • an

    andrer_559

    22 januari 2024 · 11:06

    Helaas zie ik nergens dat het aanbieden van gratis stroom alleen geldt voor NIEUWE klanten en alleen op zondagen tussen 14.00 en 17.00 uur.

  • bu

    buurman_john

    31 januari 2024 · 21:53

    Ik heb op mijn huidige woning ook panelen liggen en het bevalt me ook prima. Nu ga ik verhuizen en twijfel nu wat ik ga doen. Ook heb ik mijn bedenkingen bij "overschot" aan energie. als ik nu de polder inrijd en met name in het donker lijkt het een enorme red light district te worden met al die horizonvervuilende windmolens. Snap best als er geen zon is dat je met wind ook weer kan opwekken. Maar ja Het waait ook als de zon schijnt en die molens worden als maar groter en wekken steeds meer op per omwenteling. Persoonlijk vind ik al die molens die steeds dichter bij de woonwijken komen wel erg veel ook niet perse een oplossing voor die "overcapaciteit"

  • Ro

    Ronald

    13 februari 2024 · 12:56

    Ik vind het bijzonder dat de overheid en de ACM de leveranciers zo veel vrijheid geven in het bepalen van welke kosten ze mogen opvoeren. Daarnaast dient in de geest van de salderingsregeling opwekking weggestreept te kunnen worden tegen het verbruik (met als doel het nemen van panelen te belonen). Vanuit diezelfde wet zou je kunnen stellen dat het kunstmatig opvoeren van kosten die dit voordeel teniet doen onwettelijk zijn.

  • RE

    RE

    4 februari 2024 · 07:51

    Heeft Budget Energie zelf ook geen energieparken met zonnepanelen? Als dit zo is dan is die terugleververgoeding oneerlijk. Dan leggen zij de kosten van die parken bij de consument neer. Zij worden dus rijk ten koste van de consument

  • b.

    b.boot

    27 maart 2024 · 09:31

    Hoe ik er in zit! Wie stopt die zakkenvullers eens!! Eert de vaste kosten verhogen, nu weer terug levering stroom in rekening brengen! Te hoge termijn in rekening brengen, hierdoor gemiste rente!! Eind resultaat mega winsten energie maatschappijen!!! De zakken zijn weer gevuld!!!

  • ch

    chris.markus.markus

    15 februari 2024 · 09:45

    Mensen met een benzine, diesel of lpg auto die geen electrische auto kunnen betalen moeten ook mee betalen aan de subsidieregeling voor electrische Tesla' en en Suv's. Zo zijn er nog tientallen subsideregelingen die worden betaald met belastinggeld dat door iedereen wordt opgebracht. dus niet alleen de mensen met zonnepanelen uit maken voor graaiers maar iedereen die van een subsidieregelingen profiteert gelijk behandelen.

Wil je deze reactie verwijderen?

Meer horen?

Luister het gesprek terug in Geld of je Leven (EO):

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Zonnepanelen flink goedkoper: neemt de kans op ongelukken hierdoor toe?

Bekijken

Heffing betalen voor je zonnepanelen: is de verduurzaming in gevaar?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Heb jij ook zonnepanelen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

82%

8%

10%

aantal reacties: 648

Wil je deze reactie verwijderen?


Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling? Vind je het oneerlijk of juist begrijpelijk?

  • 0u

    0uh07ym5eq

    19 januari 2024 · 23:28

    Caroline Princen - directeur Budget Energie - beweert: "We moeten op dit moment betalen om van de vele groene stroom af te komen" maar die uitspraak is complete nonsens. In de zomer wordt er te veel opgewekt, wat betekent dat er minder ingekocht hoeft te worden, waarvan iedereen jan profiteren en overbelasting wordt voorkomen. De consument wordt misleid! De almaar toenemende winsten van energiemaatschappijen spreken toch ook boekdelen.

  • 9p

    9pmu22btli

    19 januari 2024 · 22:58

    Onzin. Als je weet dat in de zomer teveel wordt opgewekt door zonnepanelen hoef je dus minder in te kopen en ontstaat er ook geen overbelasting! De consument wordt gewoon bedonderd!

  • Jn

    Jni

    23 januari 2024 · 18:13

    En weer is het Budget Energie die een graai doet uit de portemonnee van de zonnepanelen bezitter. Eerst illegaal overgaan op maandelijks salderen en nu dit. Ik ben blij dat ik van deze onbetrouwbare geldharkers af ben.

  • fl

    flesjemelk

    31 januari 2024 · 12:44

    Ik heb spijt dat ik zonnepanelen heb laten plaatsen. Ik heb er een verduurzaamheidslening voor afgesloten, dit gaat me geld kosten. Dit land word steeds meer een bananenrepubliek met al dit soort onzin

  • cl

    cljh1976

    28 januari 2024 · 16:16

    Beste mensen zo sta ik erin; dat onze regering en (energie) bedrijven en instanties bewust deze weg inslaan. Elke keer als ze iets willen gedaan hebben van hun burgers en bedrijven en het loopt eerst niet, dan gaan ze mooie regeltjes die aan hun standaarden voldoenend met voordelen bedenken, als de burger eenmaal is aangestoken en het gaat fantastisch lopen, dan opeens is er een (bewust gecreëerd) probleem, dus nu met terug leveren en overbelasten van het netwerk. Onze overheid weet heel goed als je een vorm van schaarste is, dus nu transformatorhuisjes en opslag/batterij centrales etc. Ontstaat er een gecreëerd verdien model, je vertelt de burger en bedrijven dat er te veel is en legt de oplossing bij de burger, maar die kan het op kort termijn door de regel en wetgeving niet zelf oplossen. Dus plan schatkist komt in actie, we kunnen het oplossen en u betaald daarvoor. De enige mogelijkheid die je als zonnepaneelhouder hebt is zelf baterijen aanschaffen en opslaan, weer een investering die je maar moet afwachten of dat een voor of nadeel is. Mijn advies is kijk naar de geschiedenis en leer ervan en latere actie ondernemen is misschien wijzer.

  • be

    beijk

    31 januari 2024 · 11:08

    Ik heb zonnepanelen en lever daarmee minder op dan ik per jaar verbruik. Vooral tijdens zonnige dagen lever ik mijn zonnestroom-opbrengst aan verbruikers zonder panelen in de buurt. Maar een gering deel gaat verder richting energie-centrales. De kosten van stroom voor de buurt die ik lever worden aan die verbruikers doorberekend door de providers. Terwijl die zelf veel minder hoeven te leveren. Dus z.g. terugleverkosten is onzin, mijn saldering wordt al terugverdiend door de providers.

  • de

    denhaanarthur

    1 februari 2024 · 17:52

    Ik vind het niet fair, dat tijdens mijn terugverdien tijd de spelregels veranderd worden. Ik ga nu ineens een teruglevering-vergoeding betalen. Overstappen naar een energieleverancier die hier (nog) niet aan meedoet is niet mogelijk omdat ik elders aan een jaarcontract gebonden ben. Ik voel mij bedrogen, hetzij door de overheid, hetzij de energiebedrijven. Geldgraaiers bah.

  • fa

    falcoaruba

    31 januari 2024 · 08:34

    Dus de bewoners van sociale huurwoningen krijgen nu ook kosten. De overheid verplichte de woningbouwverenigingen om zonnepanelen te plaatsen. Nu moeten de bewoners opeens ook mee betalen aan de teruglevering. Schande.

  • bo

    bouke2009

    6 februari 2024 · 15:52

    Ik heb een hybride warmtepomp om het gasverbruik te verminderen. Echter deze pomp verbruikt veel extra stroom en dan vooral in de wintermaanden. Op enig moment waren de stroomkosten duurder dan het voordeel dat ik zou behalen met de gasbesparing. Immers bij een laag gasverbruik duurt het terugverdienen van de hybride pomp veel langer. Dus zonnepanelen aangeschaft om de extra stroomkosten te compenseren. Kijkend naar de samenstelling van de energieprijzen , dan bestaat deze vooral uit belastingen en netwerkkosten. Ik ben het nu zo zat: iedereen verdienen:de installateur van de warmtepomp + onderhoudsabonnement, de energiemaatschappijen, de netwerkbeheerders, de zonnepanelen installateurs en onze overheid …immers ik neem minder volume energie af, maar toch blijven de belastingen op hoog Niveau. Deze hele exercities heeft alleen maar tot doel dat anderen veel geld verdienen ten koste van de consument die telkenmale met nieuwe spelregels gemanipuleerd word. Echt schandalig. Dus geen batterij of elektrische auto voor ons, echt ze bekijken het maar.

  • an

    andrer_559

    22 januari 2024 · 11:06

    Helaas zie ik nergens dat het aanbieden van gratis stroom alleen geldt voor NIEUWE klanten en alleen op zondagen tussen 14.00 en 17.00 uur.

  • bu

    buurman_john

    31 januari 2024 · 21:53

    Ik heb op mijn huidige woning ook panelen liggen en het bevalt me ook prima. Nu ga ik verhuizen en twijfel nu wat ik ga doen. Ook heb ik mijn bedenkingen bij "overschot" aan energie. als ik nu de polder inrijd en met name in het donker lijkt het een enorme red light district te worden met al die horizonvervuilende windmolens. Snap best als er geen zon is dat je met wind ook weer kan opwekken. Maar ja Het waait ook als de zon schijnt en die molens worden als maar groter en wekken steeds meer op per omwenteling. Persoonlijk vind ik al die molens die steeds dichter bij de woonwijken komen wel erg veel ook niet perse een oplossing voor die "overcapaciteit"

  • Ro

    Ronald

    13 februari 2024 · 12:56

    Ik vind het bijzonder dat de overheid en de ACM de leveranciers zo veel vrijheid geven in het bepalen van welke kosten ze mogen opvoeren. Daarnaast dient in de geest van de salderingsregeling opwekking weggestreept te kunnen worden tegen het verbruik (met als doel het nemen van panelen te belonen). Vanuit diezelfde wet zou je kunnen stellen dat het kunstmatig opvoeren van kosten die dit voordeel teniet doen onwettelijk zijn.

  • RE

    RE

    4 februari 2024 · 07:51

    Heeft Budget Energie zelf ook geen energieparken met zonnepanelen? Als dit zo is dan is die terugleververgoeding oneerlijk. Dan leggen zij de kosten van die parken bij de consument neer. Zij worden dus rijk ten koste van de consument

  • b.

    b.boot

    27 maart 2024 · 09:31

    Hoe ik er in zit! Wie stopt die zakkenvullers eens!! Eert de vaste kosten verhogen, nu weer terug levering stroom in rekening brengen! Te hoge termijn in rekening brengen, hierdoor gemiste rente!! Eind resultaat mega winsten energie maatschappijen!!! De zakken zijn weer gevuld!!!

  • ch

    chris.markus.markus

    15 februari 2024 · 09:45

    Mensen met een benzine, diesel of lpg auto die geen electrische auto kunnen betalen moeten ook mee betalen aan de subsidieregeling voor electrische Tesla' en en Suv's. Zo zijn er nog tientallen subsideregelingen die worden betaald met belastinggeld dat door iedereen wordt opgebracht. dus niet alleen de mensen met zonnepanelen uit maken voor graaiers maar iedereen die van een subsidieregelingen profiteert gelijk behandelen.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.