Sharing is car-ing? 🚗
Zou jij in een deelauto rijden? 'We moeten privéauto's niet blijven faciliteren'
10 april 2024 · 04:00
Update: 10 april 2024 · 09:53
In gesprek met
Tyas Bijholt
D66-verkeerswethouder in Amersfoort
"Als iedereen twee á drie auto's gratis voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden om in een deelauto te stappen."
Bert van Wee
Hoogleraar verkeersbeleid aan de TU Delft
"Met name de mensen met hogere inkomens zullen zich niet zo snel laten afschrikken door een paar tientjes parkeerkosten, maar het kan wel een signaal geven."
Alie
WhatsApp-panellid
"Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen. Als ik weg wil, wil ik er niet over nadenken of mijn auto er wel is of niet"
In het kort
Deelauto's maken een opmars in Nederland, maar niet iedereen is enthousiast. Waarom is dat? En kunnen gemeenten iets doen om het gebruik van deelauto's te stimuleren?
Wat denk jij?
Maak jij wel eens gebruik van deelauto's?
Dit is de situatie
Willen wij Nederlanders een auto delen?
In veel gemeenten wordt sinds een paar jaar geëxperimenteerd met deelauto's. Een deelauto kun je huren als je hem nodig hebt en bij jou in de buurt ophalen. Als je klaar bent, zet je hem weer terug op de ophaalplek. Milieubewuster dan een privéauto, maar soms net wat praktischer dan het openbaar vervoer.
Wat zijn voor- en nadelen van een deelauto?
- Je maakt geen kosten voor het kopen, onderhouden en repareren van een eigen auto.
- Je hoeft geen wegenbelasting te betalen.
- Je hoeft geen autoverzekering af te sluiten.
- Het is beter voor het milieu.
- Je kunt je auto op een vaste plek ophalen en terugbrengen. Je bent dus geen tijd kwijt aan het zoeken van een parkeerplek.
- De auto staat niet bij je voor de deur; je moet hem ergens ophalen.
- Je moet de auto van tevoren reserveren.
- Als je kort vooraf reserveert, bestaat de kans dat er geen auto voor je beschikbaar is.
- Je bouwt geen schadevrije jaren op bij je verzekering.
- Je betaalt doorgaans meer voor een deelauto dan voor een privéauto als je elke dag met de auto naar je werk moet.
Deelauto's zijn in sommige steden razend succesvol, maar in andere regio's kijkt niemand ernaar om. in Zoetermeer is het concept bijvoorbeeld razend succesvol, terwijl Amersfoort voorlopig juist stopt met een deelautoproject in de wijk Hogekwartier. Hoe komt dat? En is er in steden zoals Amersfoort nog een toekomst voor deelauto's?
Dit is de discussie
D66-wethouder Amersfoort: 'We moeten privéauto's niet zo blijven faciliteren'
Tyas Bijholt, verkeerswethouder in Amersfoort, praat in Geld of je Leven (EO) over het mislukte deelauto-project in Amersfoort. De gemeente ziet nog steeds veel potentie in deelauto's, maar wijkbewoners hadden tot op heden simpelweg nog te weinig aanleiding om hun eigen auto weg te doen.
"Onze grootste les is eigenlijk dat we privéauto's niet zo moeten blijven faciliteren. We gaan daarom meer werken met parkeervergunningen en betaald parkeren. Als iedereen twee á drie auto's gratis voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden om in een deelauto te stappen."
De gemeente Amersfoort heeft inmiddels al plannen gemaakt om zulke parkeerregelingen in te voeren - tot het ongenoegen van bewoners. In november stemde maar liefst 74% van de Amersfoorters tegen in een referendum over de parkeerplannen. De gemeente heeft de plannen daarom iets aangepast, maar ze zetten het alsnog door. Bijholt vertelt:
"Het is niet een doel op zich om auto’s te ontmoedigen, maar het is een middel om te zorgen dat we later nog een stad hebben die leefbaar en bereikbaar is. Amersfoort slibt nu al dicht van de verkeersoverlast. (...) Wij willen toekomstbestendige wijken bouwen waarin klimaatveranderingen worden opgevangen."
Bert van Wee, hoogleraar verkeersbeleid aan de TU Delft, sluit zich deels aan bij het argument van Bijholt. Het is inderdaad aantrekkelijker om voor een deelauto te kiezen als het bezitten van een privéauto je lastiger wordt gemaakt. Of het echter nu een goed idee is om alléén voor die deelauto's parkeerregelingen in te voeren, betwijfelt hij.
"De wethouder heeft groot gelijk. Uit een aantal onderzoeken blijkt dat deelauto's vooral succesvol zijn in grote steden, op plekken waar je niet makkelijk zelf een auto voor de deur kan zetten. Maar ik vind het wel lastig als je zegt: wij gaan alleen maar parkeerbeleid invoeren om het gebruik van deelauto's te stimuleren. Je moet parkeerbeleid invoeren omdat dat prettig is voor die wijk, gunstig voor de bereikbaarheid, minder autogebruik. En dan kun je wel deelauto's aanbieden, zodat het voor bewoners eerder acceptabel is."
Ben je niet veel heel veel geld kwijt aan een deelauto?
Op het eerste gezicht is een deelauto niet goedkoop: bij Green Wheels, een van de grote deelauto-aanbieders, betaal je 3,90 euro per uur voor een deelauto. 5 uur ergens op visite gaan kost dus al bijna 20 euro. Toch stelt Bijholt dat je met een deelauto flink op je autokosten kunt besparen:
"Niks is gratis, ook het gebruik van deelauto's niet. Maar ik zeg ook heel vaak tegen mensen: je hebt je eigen auto eerst moeten kopen, je moet elke maand de verzekering betalen, je moet de APK betalen, het onderhoud betalen. Dat hoef je allemaal niet te betalen als je deelauto's gebruikt. Ik ken iemand met een gezin van vier kinderen die zijn eigen auto heeft verruild voor deelauto's, en zijn autokosten zijn gehalveerd."
Dat kostenplaatje zal echter niet voor iedereen uitmaken, voegt Van Wee toe. Zelfs als je extra parkeerregelingen invoert, zullen sommigen hun privéauto nog mooi voor de deur laten staan. Toch is het geen verkeerd idee om het gebruik van deelauto's te blijven aanmoedigen:
"Met name de mensen met hogere inkomens zullen zich niet zo snel laten afschrikken door een paar tientjes parkeerkosten. Maar het kan wel een signaal geven dat we niet meer ongebreideld het autobezit moeten laten toenemen. Het kan misschien toch wel wat mensen aan het denken zetten."
Wat denk jij?
Moeten gemeenten inwoners stimuleren om deelauto's te gebruiken, zoals nu in Amersfoort gebeurt?
- ru
rubenverduin
18 april 2024 · 21:11
Ja juist! Maar vooral in combi met goed ov, goede fietspaden, goede bewaakte fietsenstalling. En voor het laatste stukje vervoer de deelauto. En niet meer 1 deelauto, liever iets meer dat nooit misgrijpt.
Dit vindt het WhatsApp-panel
'Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen'
Zou jij in een deelauto willen rijden? Wij vroegen het ons WhatsApp-panel. De reacties lees je hieronder.
Wil jij ook meepraten over dit soort onderwerpen en je mening laten horen? Meld je dan aan voor het DIT-WhatsApp-panel door op het blokje hieronder te klikken. Je WhatsApp-applicatie opent dan automatisch. Stuur 'DIT AAN', en je bent aangemeld.
"Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen. Als ik weg wil, wil ik er niet over nadenken of mijn auto er wel is of niet"
"Deelauto's zijn de uitkomst als we serieus een bijdrage willen leveren aan verbeteren van het milieu, maar helaas is welvaart de dwarsligger. De auto is onze heilige koe. Er hangt ook veel aan vast."
"Deelauto's zijn goed voor het milieu, maar ik ben liever baas over mijn eigen auto. In een grote stad zijn deelauto's wel ideaal vanwege drukte, minder parkeergelegenheden en luchtvervuiling."
"Ik heb zelf geen ervaring met deelauto's. Ik denk er soms wel over na, omdat wij twee auto's hebben en vooral in de weekenden één auto bijna niet gebruiken."
Meer horen?
Luister naar deze podcasts
Wil je meer horen over dit onderwerp? Luister dan naar Geld of je Leven (EO):
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.