Zou jij in een deelauto rijden? 'We moeten privéauto's niet blijven faciliteren'
10 april 2024 · 06:00| Leestijd: 4 min
Update: 9 augustus 2024 · 15:50
In dit artikel aan het woord
"Als iedereen twee á drie auto's gratis voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden om in een deelauto te stappen."
"Met name de mensen met hogere inkomens zullen zich niet zo snel laten afschrikken door parkeerkosten, maar het kan wel een signaal geven."
"Het kost moeite om de overstap naar een deelauto te maken. Mensen houden niet van dat gedoe."
"Wij denken dat promotie voor deelauto’s heel erg belangrijk is. Dat is voor ons helaas ingewikkeld, omdat de budgetten wat te wensen overlaten."
"Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen. Als ik weg wil, wil ik niet hoeven nadenken of mijn auto er wel is of niet"
In het kort
Deelauto's maken een opmars in Nederland, maar niet iedereen is enthousiast. Waarom is dat? En kunnen gemeenten iets doen om het gebruik van deelauto's te stimuleren?
Wat denk jij?
Maak jij wel eens gebruik van deelauto's?
Aantal reacties: 0
Willen wij Nederlanders een auto delen?
In veel gemeenten wordt sinds een paar jaar geëxperimenteerd met deelauto's. Een deelauto kun je huren als je hem nodig hebt en bij jou in de buurt ophalen. Als je klaar bent, zet je hem weer terug op de ophaalplek. Milieubewuster dan een privéauto, maar soms net wat praktischer dan het openbaar vervoer.
Wat zijn voor- en nadelen van een deelauto?
Voordelen:
- Je maakt geen kosten voor het kopen, onderhouden en repareren van een eigen auto.
- Je hoeft geen wegenbelasting te betalen.
- Je hoeft geen autoverzekering af te sluiten.
- Het is beter voor het milieu.
- Je kunt je auto op een vaste plek ophalen en terugbrengen. Je bent dus geen tijd kwijt aan het zoeken van een parkeerplek.
Nadelen:
- De auto staat niet bij je voor de deur; je moet hem ergens ophalen.
- Je moet de auto van tevoren reserveren.
- Als je kort vooraf reserveert, bestaat de kans dat er geen auto voor je beschikbaar is.
- Je bouwt geen schadevrije jaren op bij je verzekering.
- Je betaalt doorgaans meer voor een deelauto dan voor een privéauto als je elke dag met de auto naar je werk moet.
Deelauto's zijn in sommige steden razend succesvol, maar in andere regio's kijkt niemand ernaar om. in Zoetermeer is het concept bijvoorbeeld razend succesvol, terwijl Amersfoort voorlopig juist stopt met een deelautoproject in de wijk Hogekwartier. Hoe komt dat? En is er in steden zoals Amersfoort nog een toekomst voor deelauto's?
Dit is de discussieWaarom is de deelauto geen groot succes?
Tyas Bijholt, verkeerswethouder in Amersfoort, praat in Geld of je Leven (EO) over het mislukte deelauto-project in Amersfoort. De gemeente denkt nog steeds dat deelauto's in Amersfoort een groot succes kunnen worden, maar wijkbewoners hadden tot op heden simpelweg nog te weinig aanleiding om hun eigen auto weg te doen.
"Onze grootste les is eigenlijk dat we privéauto's niet zo moeten blijven faciliteren. We gaan daarom meer werken met parkeervergunningen en betaald parkeren. Als iedereen twee á drie auto's gratis voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden om in een deelauto te stappen."
De gemeente Amersfoort heeft inmiddels al plannen gemaakt om zulke parkeerregelingen in te voeren - tot het ongenoegen van bewoners. In november stemde maar liefst 74% van de Amersfoorters tegen in een referendum over de parkeerplannen. De gemeente heeft de plannen daarom iets aangepast, maar ze zetten het alsnog door. Bijholt vertelt:
"Het is niet een doel op zich om autobezit te ontmoedigen, maar het is een middel om te zorgen dat we later nog een stad hebben die leefbaar en bereikbaar is. Amersfoort slibt nu al dicht van de verkeersoverlast. (...) Wij willen toekomstbestendige wijken waarin klimaatveranderingen worden opgevangen."
Bert van Wee, hoogleraar verkeersbeleid aan de TU Delft, sluit zich deels aan bij het argument van Bijholt. Maar of het nu een goed idee is om alléén voor die deelauto's parkeerregelingen in te voeren... Dat betwijfelt hij.
"De wethouder heeft groot gelijk. Uit een aantal onderzoeken blijkt dat deelauto's vooral succesvol zijn in grote steden, op plekken waar je niet makkelijk zelf een auto voor de deur kan zetten. Maar ik vind het wel lastig als je zegt: wij gaan parkeerkosten invoeren om het gebruik van deelauto's te stimuleren. Je moet parkeerbeleid invoeren omdat dat prettig is voor die wijk, gunstig is voor de bereikbaarheid, of zorgt voor minder autogebruik."
Sander Valk heeft zelf zijn privéauto weggedaan om mee te doen aan een deelauto-project in zijn wijk. Volgens Valk zouden veel mensen best gelukkig kunnen zijn met een deelauto, maar we willen er allemaal geen moeite voor doen.
"Het kost moeite om de overstap naar een deelauto te maken. Je moet je eigen auto wegdoen, dingen organiseren, je moet je aanmelden. Mensen houden niet van dat gedoe. Daarnaast moet je wennen aan het feit dat je soms met andere mensen moet overleggen. Je auto is niet meer alleen van jou. (…) Maar goed, als je dat gewend bent, weet je niet meer beter."
Walter Dresscher zet met zijn bedrijf DEEL kleine deelautoprojecten op in woonwijken. Volgens hem winnen deelauto's het gewoonweg niet van privéauto's, omdat we in de media veel meer beelden van het leven met een privéauto zien. Er wordt hevig reclame gemaakt door autofabrikanten, en deelautobedrijven kunnen daar niet aan tippen.
"Wij denken dat promotie voor deelauto’s heel erg belangrijk is. Dat is voor ons helaas ingewikkeld, omdat de budgetten nog wel wat te wensen overlaten."
Ben je niet veel heel veel geld kwijt aan een deelauto?
Op het eerste gezicht is een deelauto niet goedkoop: bij Green Wheels, een van de grote deelauto-aanbieders, betaal je 3,90 euro per uur voor een deelauto. Vijf uur ergens op visite gaan kost dus al bijna twintig euro. Toch stelt Bijholt dat je met een deelauto flink op je autokosten kunt besparen:
"Niks is gratis, ook het gebruik van deelauto's niet. Maar bedenk: je hebt je eigen auto ook moeten kopen, je betaalt voor je verzekering, je APK, het onderhoud. Dat hoef je allemaal niet te betalen als je deelauto's gebruikt. Ik ken iemand met een gezin van vier kinderen die zijn eigen auto heeft verruild voor deelauto's, en zijn autokosten zijn gehalveerd."
Dat kostenplaatje zal echter niet voor iedereen uitmaken, voegt Van Wee toe. Zelfs als je extra parkeerregelingen invoert, zullen sommigen hun privéauto nog mooi voor de deur laten staan. Toch is het geen verkeerd idee om het gebruik van deelauto's te blijven aanmoedigen:
"Met name de mensen met hogere inkomens zullen zich niet zo snel laten afschrikken door een paar tientjes parkeerkosten. Maar het kan wel een signaal geven dat we niet meer ongebreideld het autobezit moeten laten toenemen. Het kan mensen aan het denken zetten."
Praat mee
Moeten gemeenten inwoners stimuleren om deelauto's te gebruiken, zoals nu in Amersfoort gebeurt?
'Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen'
Zou jij in een deelauto willen rijden? Wij vroegen het ons WhatsApp-panel. De reacties lees je hieronder.
Wil jij ook meepraten over dit soort onderwerpen en je mening laten horen? Meld je dan aan voor het DIT-WhatsApp-panel door op het blokje hieronder te klikken. Je WhatsApp-applicatie opent dan automatisch. Stuur 'DIT AAN', en je bent aangemeld.
- Meld je aan voor het Whatsapp-panel
Meld je aan voor het Whatsapp-panel
"Ik moet er niet aan denken dat ik een auto moet delen. Als ik weg wil, wil ik niet hoeven nadenken of mijn auto er wel is of niet"
"Deelauto's zijn de uitkomst als we serieus een bijdrage willen leveren aan verbeteren van het milieu, maar helaas is welvaart de dwarsligger. De auto is onze heilige koe. Er hangt ook veel aan vast."
"Deelauto's zijn goed voor het milieu, maar ik ben liever baas over mijn eigen auto. In een grote stad zijn deelauto's wel ideaal vanwege drukte, minder parkeergelegenheden en luchtvervuiling."
"Ik heb zelf geen ervaring met deelauto's. Ik denk er soms wel over na, omdat wij twee auto's hebben en vooral in de weekenden één auto bijna niet gebruiken."
Luister naar deze podcasts
Meer weten over de voor- en nadelen van deelauto's? Luister naar deze afleveringen van Geld of je Leven (EO):
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Meer lezen?
- Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende dataverzamelaars'
Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende dataverzamelaars'
- Zijn de verkeersboetes in Nederland te hoog?
Zijn de verkeersboetes in Nederland te hoog?
- Pakkans verkeersaso's moet hoger: meer macht voor boa's?
Pakkans verkeersaso's moet hoger: meer macht voor boa's?
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is Geld of je leven
Dit artikel hoort bij de podcast
Geld of je leven - Podcast