Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Liefde kent (geen) grenzen

Oplopende spanningen in christelijk Oldebroek door komst azc: heeft naastenliefde een grens?

Geschreven door Mariska van der Veen

20 februari 2024 · 14:00

Update: 21 februari 2024 · 15:56

Bovendwarsweg Oldebroek, geen azc-bord (Dit is de Kwestie).
© Dit is de Kwestie (EO)

In gesprek met

Foto van Sjirk Overal

Sjirk Overal

Heet asielzoekers welkom

"Een bord plaatsen in je tuin tegen het azc en toch zeggen een christen te zijn, dat past niet bij elkaar."
Foto van Helga Schuurman

Helga Schuurman

Woont tegenover azc-locatie

"Je kunt hier straks niet meer veilig over straat fietsen."
Foto van Hettie de Boe

Hettie de Boe

Vangt Oekraïners op

"Ik las een Bijbeltekst en dacht: dit is het antwoord."
Foto van Wim Kwakkel

Wim Kwakkel

Kerkenraad Gereformeerde Kerk

"Aan de ene kant gun je de mensen dat er niets verandert. Maar aan de andere kant: asielzoekers hebben ook een dak boven hun hoofd nodig."
Foto van Driesje Steijl

Driesje Steijl

Vreest voor haar winkel

"Waarom moet het azc op deze plek komen? Het staat midden in een bos. Er zijn geen winkels, er is niks in de buurt."

In het kort

Stel er komt een asielzoekerscentrum (azc) in jouw woonplaats. Verwelkom je de asielzoekers dan of roept het weerstand bij je op? In het Gelderse Oldebroek zorgt de mogelijke komst van een azc voor spanningen. Naastenliefde is belangrijk voor de christelijke Oldebroekers, maar hoever ga je daarin? Dit is de Kwestie (EO) zoekt het uit.

Wat denk jij?

Asielzoekers zijn welkom in mijn woonplaats

Klik hieronder om je antwoord te geven

47%

53%

aantal reacties: 693

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Komst van azc in Oldebroek zorgt voor ophef

Protestborden in voortuinen, gebons op de ramen van het gemeentehuis en geschreeuw vanaf de publieke tribune bij een gemeenteraadsvergadering. De spanningen in het Gelderse Oldebroek lopen op sinds de gemeente heeft aangekondigd dat er een azc komt.

Oldebroek: Gelders dorp in de Biblebelt
Oldebroek ligt in de provincie Gelderland, tegen de grens van Overijssel aan. De steden Zwolle en Kampen liggen in de buurt. Het dorp maakt daarnaast onderdeel uit van de Biblebelt. De Biblebelt, ook wel Bijbelgordel genoemd, is een strook die dwars door Nederland loopt waar relatief veel bevindelijk gereformeerden wonen. Oldebroek telt acht kerken, van evangelisch tot oud gereformeerd. 

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wil namelijk tussen Oldebroek en 't Harde een groot azc openen, waarin driehonderd mensen opgevangen moeten worden. Het azc zou tien jaar open moeten blijven. Gemeenten kunnen door de spreidingswet in de toekomst verplicht worden om asielzoekers op te vangen. Het AD berekende dat de gemeente Oldebroek minstens 142 asielzoekers zou moeten opvangen.

Hoe zit het ook alweer met de spreidingswet?
De spreidingswet geldt vanaf 1 februari 2024 en zou een einde moeten maken aan de problemen bij het opvangen van asielzoekers in ons land. Het doel van de spreidingswet is het ontlasten van het aanmeldcentrum in Ter Apel en asielzoekers eerlijker te verdelen over Nederland. 

De provincies hebben tot 1 november 2024 de tijd om hun plannen voor de opvang van asielzoekers bij het ministerie van Justitie en Veiligheid in te leveren. De plannen worden voor 1 januari 2025 door de bewindspersoon voor asielopvang beoordeelt. Daarna hebben provincies nog zes maanden de tijd om de opvang te realiseren.

De raadsvergaderingen worden sinds de berichtgeving over het azc goed bezocht. Bij een vergadering begin februari werden belangstellenden door de drukte bij de deur geweigerd. Een deel van deze mensen was zo boos dat ze op de ramen van het gemeentehuis bonsde en tijdens de schorsing alsnog naar binnen probeerde te komen. Beveiliging, handhavers en politieagenten hielden de mensen buiten.

Of het azc er echt komt en wanneer precies is nu nog onduidelijk. De planning was dat de eerste asielzoekers volgend jaar naar Oldebroek zouden komen. Maar half februari werd duidelijk dat de komst van het azc vertraging oploopt. Het COA liet weten dat er eerst uitgebreid ecologisch onderzoek nodig is, omdat er beschermde dieren leven op de locatie van het azc.

Dit is de discussie

Is er een grens aan naastenliefde in het opvangen van asielzoekers?

Het COA wil dus graag een nieuwe opvanglocatie voor asielzoekers in Oldebroek. Dit zorgt voor oplopende spanningen in de Gelderse gemeente. Want hoe reageer je als de nieuwe azc-locatie recht tegenover je huis komt? Dit geldt voor Helga Schuurman, ze woont samen met haar man aan de Bovendwarsweg in een nieuwe boerderij. Ze is erg tegen de komst van het azc.

Helga Schuurman

Woont tegenover azc

"Ik ben bang voor de veiligheid. Hier houd je de deuren van je huis gewoon open en de auto doe je niet op slot. Je kan gewoon 's nachts naar binnen lopen. Dit zijn driehonderd jongens hè? Ik bedoel, ik heb ook schoondochters. Je kunt hier straks niet meer veilig over straat fietsen."

Hoewel Schuurman gelovig is, vindt ze dat er een grens zit aan naastenliefde.

"Ik wil heel graag mensen helpen die het dan ook echt nodig hebben. Maar als jij uit Tunesië komt en daar is geen oorlog, dan kunnen mensen daar toch helpen. Hier in Nederland krijg je gewoon alles en wij maar werken."

Aan dezelfde weg als Schuurman, woont het stel Hettie en Jan de Boe. Zij vangen sinds de oorlog in Oekraïne een Oekraïense moeder met haar zoontje op. Ze werden geïnspireerd door de Bijbel.

Hettie de Boe

Vangt Oekraïners op

"Op Facebook las mijn zoon dat ze woonruimte zochten voor gevluchte Oekraïners. Na het avondeten lezen we altijd een stukje uit de Bijbel en een dagboek. En toen las ik: 'De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven'. Toen dacht ik: dit is het antwoord."

Hoewel ze het dus als hun christelijke taak zien om vluchtelingen op te vangen, hebben ze in de voortuin toch een bord staan met daarop de tekst: 'geenazc.nl'. Ook de naastenliefde van het stel De Boe heeft dus grenzen. Hoe zit dat precies?

"Wij hebben horen zeggen dat hier driehonderd mannen en jongens komen. Dat weerhoudt ons. Als hier gezinnen zouden komen, zouden wij het veel eerder accepteren. Wij hebben dit plekje echt gekozen voor rust en vrijheid. We mogen graag met ons hondje even lekker in het bos wandelen. Jan heeft al gezegd: 'Als straks het azc hier is, mag jij niet meer alleen het bos in.'"

Haar man zegt dat ze niet op deze plek zouden gaan wonen als hij had geweten dat hier een azc kwam. Hij gaat ook maatregelen nemen als het azc er echt komt.

Jan de Boe

Vangt Oekraïners op

"Dan moet hier een beter hek komen. En dan moeten hier twee honden lopen. En het moet goed afgesloten worden, want ik wil ze hier niet op het erf hebben. Ik voel me anders onveilig."
"Overal in de straat staan borden. Dat komt doordat de mensen hier allemaal goed geïnvesteerd hebben in de plek waar ze wonen en genieten van de rust. Straks is de rust echt afgelopen als hier driehonderd mensen komen."

Tien jaar geleden was er ook een azc in Oldebroek. Driesje Steijl was daar vanuit de kerk vrijwilliger. Ze heeft daar goede herinneringen aan. Toch is ze niet alleen maar positief over de komst van een nieuw azc.

Driesje Steijl

Vreest voor haar winkel

"Ik vind zeker dat je mensen op moet vangen die het moeilijk hebben. Maar waarom moet het op deze plek? We wonen in een prachtige landelijke omgeving. Het azc staat midden in een bos. Er zijn geen winkels, er is niks in de buurt. Waarom niet zorgen dat die mensen juist meer in de samenleving zijn?"

Steijl heeft een winkel aan het eind van de Bovendwarsweg. Precies op de looproute van de asielzoekers richting de supermarkt. Door de verhalen die ze van ondernemers hoort die hier ook al zaten toen er eerder een azc was, maakt ze zich zorgen.

"Er werd best veel gestolen. Ik sta er blanco in, maar ik sta de hele dag alleen in de winkel. Met de ervaring van de vorige eigenaar, maar ook van de ondernemers om mij heen, vraag ik me wel af: Wat betekent het voor mij? Moet ik straks iemand gaan aannemen, omdat er vaak mensen in de winkel komen?"

Aan de Bovendwarsweg staat in bijna iedere voortuin een protestbord tegen de komst van het azc. Maar niet bij Berty van Loon en Sjirk Overal. Toen Van Loon alle borden zag bij haar buren, wilde ze daar iets aan doen.

Berty van Loon

Heet asielzoekers welkom

"Ik vind het heel jammer. Mijn eerste gedachte was: ik hang er allemaal jutezakken overheen. Maar dat kan je natuurlijk niet doen, ze hebben hun eigen mening. Ik praat vooral met de buren die ook geen bord in de tuin hebben."

Ze zou tegen de buren met een bord in de tuin willen zeggen dat we eerlijk moeten delen. Dat mensen die alles kwijt zijn, die alles los hebben moeten laten, dat die opgevangen moeten worden. Overal vult aan:

Sjirk Overal

Heet asielzoekers welkom

"Ze hebben huis en haard opgegeven om ergens anders een beter bestaan te vinden. Ik denk dat wij ons in de tijd dat we slaven en koloniën hadden enorm verrijkt hebben ten koste van en over de ruggen van de voorouders van de mensen die hier nu komen."

Christen zijn en een bord in je tuin hebben tegen het azc, gaat niet samen, vindt Overal.

Sjirk Overal

Heet asielzoekers welkom

"Als je gelovig bent en volgeling van Jezus, dan kan dat niet. Jezus verkondigt een heel andere boodschap. Dus dat staat in schril contrast. Een bordje plaatsen en toch zeggen een christen te zijn, dat past niet bij elkaar."

In Oldebroek zijn acht kerken. Wim Kwakkel van de Gereformeerde Kerk vertelt hoe zijn kerk in de discussie staat en welke rol naastenliefde speelt. De kerk heeft begrip voor de mensen die aan de Bovendwarsweg wonen, maar:

Wim Kwakkel

Kerkenraad Gereformeerde kerk

"De manier waarop nu actie wordt gevoerd, dat is wel heel hard. Als je ziet wat er op social media voorbij komt, daar maken we ons zorgen over. Het verdeelt het dorp. Aan de ene kant gun je de mensen aan de Bovendwarsweg de rust en dat er niets verandert. En aan de andere kant zeggen we: het zijn onze naasten, zij hebben ook een dak boven hun hoofd nodig. De locatie is er, maar driehonderd is wel heel veel. Ik denk dat het aantal ook een 'bottleneck' is."
"Een bord in de tuin vind ik zelf geen probleem. Alleen de manier waarop je erover praat en hoe je er verder mee omgaat. Ik denk dat bonken op de ramen niet de goede manier is. Blijf met elkaar in gesprek, dat is denk ik het belangrijkste."

Wat denk jij?

Zijn asielzoekers wat jou betreft welkom in een azc bij jou in de buurt?

  • ty

    tydjee

    20 februari 2024 · 17:39

    Nee, geen AZC met alleen maar (jonge)mannen. Onze dochters fietsen langs deze route. Door het bos. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren door 1 zo’n (seksueel)gefrustreerde man die z’n handen niet thuis kan houden. Dan draai ik de gevangenis in, dat is zeker.

  • ir

    irma2024

    20 februari 2024 · 21:22

    Als je nu nog niet snapt dat mensen geen AZC in hun directe omgeving willen, dan kom je van een andere planeet. Iedereen ziet hoe het er aan toegaat in Ter Apel. Door de nieuwe spreidingswet krijg je deze taferelen zometeen op meerdere plekken in Nederland. Dat je als christen alles maar over je heen moet laten komen onder het mom van 'naastenliefde' vind ik een belachelijk uitgangspunt. De interviewer heeft blijkbaar geen idee van de realiteit. Dit heeft niets met naastenliefde of het gebrek daaraan te maken, maar met terechte angst en zorgen die onder de bevolking leven. En laat me raden: het is er vast weer eenzijdig door de gemeente doorgedrukt, zonder eerst met de bevolking in gesprek te gaan of men dit wel wil. Volkomen logisch dat de inwoners kwaad zijn. Als christen moet je blijkbaar voor iedereen naastenliefde hebben, maar waar blijft de naastenliefde voor deze christenen? Of doet dat er niet toe?

  • aa

    aart.balt

    20 februari 2024 · 20:33

    Ik vind dat er te weinig nadruk werd gelegd op het feit dat het om 300 veilige landers ging. Nuance doet er toe.

  • ma

    marjoleinvanbakel

    20 februari 2024 · 18:47

    Nee geen 300. Dat is veels te veel. Dat wordt narigheid. Zeker op een plek als in Oldebroek waar niks te doen is. Er is geeneens een stoep om naar het dorp te lopen. Alles moet via fietspad en openbare weg. Als het er 50 a 100 zijn die écht hulp nodig hebben had ik er minder problemen mee gehad

  • to

    tokkie

    20 februari 2024 · 23:38

    In Oldebroek zijn we best gastvrij, ook voor echte asielzoekers. Dat is het probleem helemaal niet! Er zijn een aantal dingen die zeer wringen (en wellicht meer):1. Het bewust toelaten van hele stromen asielzoekers is door de Europese leiders bewust gekozen om bepaalde plannen door te drukken. 2. Het hele proces om te bepalen of iemand wel of niet mag blijven is corrupt. 3. De politiek is er primair door de bewoners en VOOR de bewoners. Ze zijn niet gekozen om de hele wereld te redden. Dat hebben de (meeste) politici van vandaag de dag aan de laars gelapt. Helaas.4. Veel bewoners geloven dat het doorgestoken kaart is. Zij worden niet gekend in de besluitvorming en veel politieke partijen laten ze in de steek. Dit wordt alleen maar bevestigd door hoe de meeste partijen zich opstellen (m.u.v. de specifieke locale partijen). Bij zulke ingrijpende zaken MOETEN bewoners betrokken worden, ook bij de vraag of zij überhaupt een azc willen. Dat gebeurt niet.5. Een azc van 300 mensen is disproportioneel voor een kleine gemeenschap als Oldebroek. Volgens de spreidingswet zou 85 dichter in de buurt komen.6. De veiligheid kan niet worden gegarandeerd en ik heb begrepen dat criminele asielzoekers niet opgepakt en vastgezet mogen of kunnen worden.7. Bij ongeregeldheden duurt het een half uur voor de politie er is.8. Het gaat ook niet om echte asielzoekers, maar om criminele gelukszoekers (criminele veiligelanders). 9. Bij veel (alle?) azc’s in NL blijkt dat juist de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Dus waarom zou het anders zijn in Oldebroek.Zijn het echt zulke onredelijke bezwaren die we als Oldebroekers hebben? Jasper

  • im

    imelda-nl

    20 februari 2024 · 20:38

    Ik denk dat op den duur onze christelijke achtergrond en cultuur gaat verdwijnen. Zal nu niet zijn ook niet over 10 jaar. Maar einde deze eeuw misschien wel. En alleen alleenstaande mannen kan gewoon niet goed gaan.

  • ra

    rasmitla

    20 februari 2024 · 20:32

    Wat apart dat het geloof erbij wordt betrokken of iemand een mening mag hebben over of er wel of niet een AZC komen moet. Ik heb nog nooit gehoord dat een verslaggever aan een Joods of Islamitisch persoon heeft gevraagd of diens mening of daad of houding wel strookt met hun geloof. Dat durft niemand. Of eenzelfde soort vraag: waar heb je op gestemd? GroenLinks? Dan moet je wel voor zijn. Of PVV? Dan moet je wel tegen zijn. Dan zou je naar een gemeente moeten gaan waar overwegend links wordt gestemd en vervolgens mogen die mensen niet meer tegen zijn of iets dergelijks……..

  • hd

    hdiepens

    21 februari 2024 · 09:30

    Ik woon op ‘t Harde waar het dichtstbijzijnde winkelcentrum is vanuit het AZC. Ik heb gewerkt in Budel en heb daar gezien hoe veel overlast en ellende met name de “veilige landers” veroorzaakten. Hier gaat het om 300 alleen mannelijke veilige landers en ‘t Harde is veel kleiner dan Budel (om de overlast in Maarheeze en overige omgeving daar maar niet te noemen). Ik ben van mening dat het draagvlak veel groter zou zijn als het om echte asielzoekers (gezinnen met kinderen) zou gaan!

  • po

    polar_zwolle

    21 februari 2024 · 10:48

    Alle context ontbrak in de uitzending. Feiten, over wie, waarom, waarom daar, financiering, spreidingswet, verschil tussen soorten asielaanvragers en om wie het precies in Oldebroek gaat en voor hoe lang. Terugblik bezuinigingen op COA en IND: geen duiding. Int. rechtsorde, verdragen, eigen grondwet art. 90: geen duiding. 'Al streng asielbeleid overheid: geen duiding. Verschil in beroep kunnen doen op gelden overheid bij welke aantallen asielbewoners (en dit minder druk op gemeente): geen duiding. Definitie 'christelijk'? Geen duiding. Stemgedrag Oldebroek als christelijke gemeente: geen duiding. Alleen bij duiding goede afwegingen mogelijk.

  • ka

    karelabbenes

    21 februari 2024 · 10:34

    Wat ik niet in de uitzending heb gehoord maar wel relevant is is dat het geplande AZC midden in een Natura 2000 gebied ligt. Die is bedoeld voor de bescherming van beschermde dier- en planten soorten. Daarnaast ligt het terrein aan de A28 en het hoofdspoor van Zwolle naar Amersfoort. Het ligt ook naast het ASK (Artillerie Schiet Kamp) waar met de zwaarst mogelijke wapensystemen wordt geoefend. Dat is geen plek voor getraumatiseerde oorlogsvluchtelingen. Hen daar opvangen is pas inhumaan. Dat heeft niets met religie of mededogen te maken. Oldebroek is geen xenophobe gemeente maar heeft oog voor de medemens. Dat deze plek volstrekt ongeschikt is kwam niet uit de uitzending naar voren. Er zijn vast beter plekken te vinden binnen en buiten de gemeente Oldebroek!

  • jo

    john.vanvoorthuijsen

    22 februari 2024 · 15:47

    Het gaat hier NIET om mensen die vluchten voor oorlog en geweld (die willen we graag helpen waar dat kan). Het gaat hier WEL om gelukzoekers (jonge Afrikaanse mannen) die dus niet op de vlucht zijn voor oorlog en geweld. Vanuit het veiligheidsperspectief is de directe omgeving van de beoogde locatie totaal ONGESCHIKT om een grote groep gelukzoekers (of asielzoekers) op te vangen. Dit wil ik als volgt toelichten: 1. Het terrein van de beoogde locatie is geheel open; iedereen kan er aan alle kanten zo in en uit! Aan de achterkant is de snelweg, aan de zijkanten alleen maar bospercelen en ook de voorkant is begroeid met bossages. Dit maakt het ONMOGELIJK om voldoende controle en/of toezicht te houden op bewegingen van mensen. 2. Daar komt bij dat door het open en bosrijke karakter van het landschap in het algemeen, de huizen aan de Bovendwarsweg veelal alleenstaande woningen zijn, die vaker wel dan niet wat achteraf en geïsoleerd liggen. Het is dus niet mogelijk om voldoende controle en/of toezicht te houden op bewegingen van mensen, waardoor deze huizen én haar bewoners extra kwetsbaar zijn. Het is dus ONMOGELIJK om de veiligheid en het welzijn van deze groep omwonenden te waarborgen. 3. Bovendien wordt het fietspad op de Bovendwarsweg druk gebruikt door recreanten, sporters, schoolgaande kinderen, forensen en passanten. Veel gelukzoekers zullen noodgedwongen dit fietspad ook moeten gebruiken (er is namelijk geen alternatief). Sommige stukken zijn verlaten en zijn omgeven door bos, waarbij er totaal geen toezicht kan zijn.Ook hier is het ONMOGELIJK de veiligheid van deze groep te waarborgen. 4. Tot slot: in de bebouwde kom van 't Harde is er slechts één straat (klein en smal) die door een woonwijk naar het winkelcentrum leidt. Vrijwel alle gelukzoekers zullen hier bijna dagelijks heen en weer lopen. Dit betekent veel overlast en extra risico’s ten aanzien van veiligheid en welzijn. Het is ONMOGELIJK om de veiligheid in deze woonwijk van 't Harde te waarborgen. Ik ben van mening dat om deze redenen de beoogde locatie op de Bovendwarsweg totaal ongeschikt is als locatie voor een groot AZC. De veiligheid en het welzijn van mensen kan simpelweg niet gewaarborgd worden.

  • mi

    miekeverstraate902

    21 februari 2024 · 07:51

    In onze straat wonen is er al jaren een AZC. We hebben geen overlast. Vanuit onze humane en christelijke opvattingen willen wij meewerken aan een goede woonomgeving en mogelijkheden bieden voor vluchtelingen. Het is ook belangrijk dat voor- en tegenstanders in gesprek met elkaar blijven en constructieve oplossingen zoeken.

  • re

    reactie_eo_lentekriebels

    27 februari 2024 · 09:25

    Dat kunnen wij als burgers niet zo beoordelen, zonder dat er juiste achtergrond is. Die achtergrond werd in de uitzending niet gegeven. En dan kan het nog zo zijn dat ik vind van niet, maar internationale verdragen en verplichtingen vanuit eigen Grondwet art. 90 zeggen van wel. Verder doet ook wel of niet christen zijn er niet toe. Ook werd in uitzending niet uitgelegd wat consequenties zijn geweest van jarenlang bezuinigen op COA en IND (asielinstroom is niet hoger) met bottlenecks en spreidingswet tot gevolg. Tot slot hoorde ik in de uitzending ook niet welke groep asielaanvragers zou worden geplaatst en voor hoe lang. Oftewel: op de gesteld vraag door EO kan zo geen antwoord worden gegeven.

  • lätte

    27 februari 2024 · 09:33

    Ik deed de test. 6 van de 7 vragen gingen over buren en vrienden, 1 over een AZC van 300 mensen. Gekke vergelijking. En heb ik naastenliefde als ik buren help en tegelijkertijd sympathie heb voor een radicaal-rechtse of extreemrechtse partij met partijpgrogramma's in grote strijd met de Grondwet? Ook niks gelegen is aan uitvoering int. verdragen en daaruit voortvloeiende normatieve verdeling, al strenge asielwet overheid, COA en IND niet op orden willen hebben en ook het liefst een hek om Nederland wil? Woningnood koppelen aan hoge migratiecijfers (aantoonbaar onjuist). Eigen naastenliefde eerst? Of beter, eigen mensenrechten eerst? Nl alleen voor mensen die op ons lijken (Oekrainers) en/of uit Europa komen?. Geen fatsoenlijk asielstelsel willen inrichten, óók gericht op diegenen wiens asielaanvraag wordt afgewezen en recht hebben op een snelle procedure?

  • ed

    edwinzwart58

    20 februari 2024 · 20:38

    Verhalen van 'horen zeggen' is niet waar je op kan bouwen. Uit ervaring: Wees een lichtend voorbeeld en gastvrij. De echte vluchtelingen zijn u dankbaar.

  • de

    dennisstijf

    22 februari 2024 · 21:03

    https://dennisstijfblog.wordpress.com/2015/09/22/gelukszoekers/

  • as

    astridkesler

    22 februari 2024 · 09:13

    Is het werkelijk christelijk en humaan om 300 jonge mensen zonder toekomstperspectief in Nederland 🇳🇱 op een bosperceel zonder voorzieningen naast een Artillerie Schietkamp (waar dagelijks oorlogs gerelateerde geluiden vandaan komen) te huisvesten???

  • mo

    moba

    20 februari 2024 · 21:04

    Gelukkig wel. Op ca 150 meter van mijn huis staat een oude kazerne waar al minstens 20 jaar een AZC in is gevestigd. Ik woon hier al langer in deze rustige buurt waar veel verschillende mensen wonen die open staan voor mensen van elders, van waar dan ook, en daar ben ik heel blij om.

  • la

    laurens

    23 februari 2024 · 14:34

    De EO noemt dit een discussie maar vind het niet christelijk om te reageren op ontwikkeling waardoor de leefbaarheid, veiligheid en samenstelling van de gemeenschap geschaad dreigt te worden. Geef uw mening, praat gezellig mee, als het ons niet bevalt vragen wij ons alleen af of u wel een goede christen bent. Vreemd dat de kerken leegstromen, maar er blijven altijd genoeg volgzame gehoorzame jaknikkers over, al is het maar uit de angst om uitgesloten te worden. Heel barmhartig

  • Li

    Lise

    21 februari 2024 · 19:25

    Behalve nog meer woningtekort, achteruitgang van ons onderwijs, en onbetaalbare zorg is dit niet wenselijk omdat er hele vaak hele andere normen en on vrouw vriendelijke waarden zijn.

Wil je deze reactie verwijderen?

Wat vindt Nederland?

Bijna 40% van de Nederlanders wil dat gemeente niet meewerkt aan spreidingswet

Uit onderzoek van DIT (EO) en DataIM naar hoe Nederlanders denken over migratie blijkt dat 38% van de ondervraagden vindt dat hun gemeente niet moet meewerken aan de spreidingswet. Vooral jongeren tussen de 18 en 30 jaar delen deze mening (46%), terwijl 65-plussers minder moeite hebben met de spreidingswet (32%).

Mannen zijn meer tegen spreidingswet dan vrouwen
Opvallend is dat vooral mannen en mensen met een praktische opleiding vinden dat hun gemeente zich moet verzetten tegen de spreidingswet. Vrouwen en mensen met een theoretische opleiding staan meer open voor de opvang van asielzoekers in hun gemeente.

Hoe asielmigratie beperken?

Gevraagd naar manieren om de asielmigratie naar ons land te beperken, geeft 86% aan de opvang van asielzoekers in de buurt van conflict- en rampgebieden acceptabel te vinden. Ook het overbrengen van asielmigranten naar veilige derde landen zoals Albanië, Tunesië en Rwanda vinden veel mensen een goede oplossing (79%), net als het moeilijker maken van de inburgeringstoets (72%). 64% van de ondervraagden vindt het acceptabel als Nederland grensbewaking zou invoeren.

Andere manieren om asielmigratie te beperken
61% heeft er geen moeite mee dat er deals, zoals de Turkije-deal, worden gesloten met omstreden regimes om asielmigranten tegen te houden. Als het gaat om de opvanglocaties in Nederland vindt 58% dat deze best versoberd mogen worden.

Op de stelling 'NL en EU moeten vluchtelingen zoveel mogelijk stoppen bij de grens, ongeacht hun reden om te vluchten', antwoordt 52% bevestigend, iets meer dan 36% reageert ontkennend en bijna 12% geeft aan het niet te weten.

Wil je meer weten?

Kijk naar Dit is de Kwestie

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan naar Dit is de Kwestie (EO), dat kan hier of via NPO Start.

Video wordt geladen...

Luister naar Dit is de Dag

Luister jij liever dan dat je leest of kijkt? Dat kan ook! In Dit is de Dag (EO) ging presentator Jan Willem Wesselink in gesprek met Emile van Velsen, betrokken ChristenUnie-lid enJohn van Tilborg, directeur INLIA over hetzelfde onderwerp. Zou een christelijk dorp niet bij uitstek een plek moeten zijn waar asielzoekers vanuit naastenliefde met open armen worden ontvangen?

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Bekijken

Test jezelf: Hoeveel heb jij over voor je medemens?

Wil je meer lezen?

Dit schreven we eerder

Bekijken

Hoe gastvrij zijn we naar vluchtelingen?

Bekijken

Waarom vangt Kijkduin honderd asielzoekers op in een hotel?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Asielzoekers zijn welkom in mijn woonplaats

Klik hieronder om je antwoord te geven

47%

53%

aantal reacties: 693

Wil je deze reactie verwijderen?


Zijn asielzoekers wat jou betreft welkom in een azc bij jou in de buurt?

  • ty

    tydjee

    20 februari 2024 · 17:39

    Nee, geen AZC met alleen maar (jonge)mannen. Onze dochters fietsen langs deze route. Door het bos. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren door 1 zo’n (seksueel)gefrustreerde man die z’n handen niet thuis kan houden. Dan draai ik de gevangenis in, dat is zeker.

  • ir

    irma2024

    20 februari 2024 · 21:22

    Als je nu nog niet snapt dat mensen geen AZC in hun directe omgeving willen, dan kom je van een andere planeet. Iedereen ziet hoe het er aan toegaat in Ter Apel. Door de nieuwe spreidingswet krijg je deze taferelen zometeen op meerdere plekken in Nederland. Dat je als christen alles maar over je heen moet laten komen onder het mom van 'naastenliefde' vind ik een belachelijk uitgangspunt. De interviewer heeft blijkbaar geen idee van de realiteit. Dit heeft niets met naastenliefde of het gebrek daaraan te maken, maar met terechte angst en zorgen die onder de bevolking leven. En laat me raden: het is er vast weer eenzijdig door de gemeente doorgedrukt, zonder eerst met de bevolking in gesprek te gaan of men dit wel wil. Volkomen logisch dat de inwoners kwaad zijn. Als christen moet je blijkbaar voor iedereen naastenliefde hebben, maar waar blijft de naastenliefde voor deze christenen? Of doet dat er niet toe?

  • aa

    aart.balt

    20 februari 2024 · 20:33

    Ik vind dat er te weinig nadruk werd gelegd op het feit dat het om 300 veilige landers ging. Nuance doet er toe.

  • ma

    marjoleinvanbakel

    20 februari 2024 · 18:47

    Nee geen 300. Dat is veels te veel. Dat wordt narigheid. Zeker op een plek als in Oldebroek waar niks te doen is. Er is geeneens een stoep om naar het dorp te lopen. Alles moet via fietspad en openbare weg. Als het er 50 a 100 zijn die écht hulp nodig hebben had ik er minder problemen mee gehad

  • to

    tokkie

    20 februari 2024 · 23:38

    In Oldebroek zijn we best gastvrij, ook voor echte asielzoekers. Dat is het probleem helemaal niet! Er zijn een aantal dingen die zeer wringen (en wellicht meer):1. Het bewust toelaten van hele stromen asielzoekers is door de Europese leiders bewust gekozen om bepaalde plannen door te drukken. 2. Het hele proces om te bepalen of iemand wel of niet mag blijven is corrupt. 3. De politiek is er primair door de bewoners en VOOR de bewoners. Ze zijn niet gekozen om de hele wereld te redden. Dat hebben de (meeste) politici van vandaag de dag aan de laars gelapt. Helaas.4. Veel bewoners geloven dat het doorgestoken kaart is. Zij worden niet gekend in de besluitvorming en veel politieke partijen laten ze in de steek. Dit wordt alleen maar bevestigd door hoe de meeste partijen zich opstellen (m.u.v. de specifieke locale partijen). Bij zulke ingrijpende zaken MOETEN bewoners betrokken worden, ook bij de vraag of zij überhaupt een azc willen. Dat gebeurt niet.5. Een azc van 300 mensen is disproportioneel voor een kleine gemeenschap als Oldebroek. Volgens de spreidingswet zou 85 dichter in de buurt komen.6. De veiligheid kan niet worden gegarandeerd en ik heb begrepen dat criminele asielzoekers niet opgepakt en vastgezet mogen of kunnen worden.7. Bij ongeregeldheden duurt het een half uur voor de politie er is.8. Het gaat ook niet om echte asielzoekers, maar om criminele gelukszoekers (criminele veiligelanders). 9. Bij veel (alle?) azc’s in NL blijkt dat juist de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Dus waarom zou het anders zijn in Oldebroek.Zijn het echt zulke onredelijke bezwaren die we als Oldebroekers hebben? Jasper

  • im

    imelda-nl

    20 februari 2024 · 20:38

    Ik denk dat op den duur onze christelijke achtergrond en cultuur gaat verdwijnen. Zal nu niet zijn ook niet over 10 jaar. Maar einde deze eeuw misschien wel. En alleen alleenstaande mannen kan gewoon niet goed gaan.

  • ra

    rasmitla

    20 februari 2024 · 20:32

    Wat apart dat het geloof erbij wordt betrokken of iemand een mening mag hebben over of er wel of niet een AZC komen moet. Ik heb nog nooit gehoord dat een verslaggever aan een Joods of Islamitisch persoon heeft gevraagd of diens mening of daad of houding wel strookt met hun geloof. Dat durft niemand. Of eenzelfde soort vraag: waar heb je op gestemd? GroenLinks? Dan moet je wel voor zijn. Of PVV? Dan moet je wel tegen zijn. Dan zou je naar een gemeente moeten gaan waar overwegend links wordt gestemd en vervolgens mogen die mensen niet meer tegen zijn of iets dergelijks……..

  • hd

    hdiepens

    21 februari 2024 · 09:30

    Ik woon op ‘t Harde waar het dichtstbijzijnde winkelcentrum is vanuit het AZC. Ik heb gewerkt in Budel en heb daar gezien hoe veel overlast en ellende met name de “veilige landers” veroorzaakten. Hier gaat het om 300 alleen mannelijke veilige landers en ‘t Harde is veel kleiner dan Budel (om de overlast in Maarheeze en overige omgeving daar maar niet te noemen). Ik ben van mening dat het draagvlak veel groter zou zijn als het om echte asielzoekers (gezinnen met kinderen) zou gaan!

  • po

    polar_zwolle

    21 februari 2024 · 10:48

    Alle context ontbrak in de uitzending. Feiten, over wie, waarom, waarom daar, financiering, spreidingswet, verschil tussen soorten asielaanvragers en om wie het precies in Oldebroek gaat en voor hoe lang. Terugblik bezuinigingen op COA en IND: geen duiding. Int. rechtsorde, verdragen, eigen grondwet art. 90: geen duiding. 'Al streng asielbeleid overheid: geen duiding. Verschil in beroep kunnen doen op gelden overheid bij welke aantallen asielbewoners (en dit minder druk op gemeente): geen duiding. Definitie 'christelijk'? Geen duiding. Stemgedrag Oldebroek als christelijke gemeente: geen duiding. Alleen bij duiding goede afwegingen mogelijk.

  • ka

    karelabbenes

    21 februari 2024 · 10:34

    Wat ik niet in de uitzending heb gehoord maar wel relevant is is dat het geplande AZC midden in een Natura 2000 gebied ligt. Die is bedoeld voor de bescherming van beschermde dier- en planten soorten. Daarnaast ligt het terrein aan de A28 en het hoofdspoor van Zwolle naar Amersfoort. Het ligt ook naast het ASK (Artillerie Schiet Kamp) waar met de zwaarst mogelijke wapensystemen wordt geoefend. Dat is geen plek voor getraumatiseerde oorlogsvluchtelingen. Hen daar opvangen is pas inhumaan. Dat heeft niets met religie of mededogen te maken. Oldebroek is geen xenophobe gemeente maar heeft oog voor de medemens. Dat deze plek volstrekt ongeschikt is kwam niet uit de uitzending naar voren. Er zijn vast beter plekken te vinden binnen en buiten de gemeente Oldebroek!

  • jo

    john.vanvoorthuijsen

    22 februari 2024 · 15:47

    Het gaat hier NIET om mensen die vluchten voor oorlog en geweld (die willen we graag helpen waar dat kan). Het gaat hier WEL om gelukzoekers (jonge Afrikaanse mannen) die dus niet op de vlucht zijn voor oorlog en geweld. Vanuit het veiligheidsperspectief is de directe omgeving van de beoogde locatie totaal ONGESCHIKT om een grote groep gelukzoekers (of asielzoekers) op te vangen. Dit wil ik als volgt toelichten: 1. Het terrein van de beoogde locatie is geheel open; iedereen kan er aan alle kanten zo in en uit! Aan de achterkant is de snelweg, aan de zijkanten alleen maar bospercelen en ook de voorkant is begroeid met bossages. Dit maakt het ONMOGELIJK om voldoende controle en/of toezicht te houden op bewegingen van mensen. 2. Daar komt bij dat door het open en bosrijke karakter van het landschap in het algemeen, de huizen aan de Bovendwarsweg veelal alleenstaande woningen zijn, die vaker wel dan niet wat achteraf en geïsoleerd liggen. Het is dus niet mogelijk om voldoende controle en/of toezicht te houden op bewegingen van mensen, waardoor deze huizen én haar bewoners extra kwetsbaar zijn. Het is dus ONMOGELIJK om de veiligheid en het welzijn van deze groep omwonenden te waarborgen. 3. Bovendien wordt het fietspad op de Bovendwarsweg druk gebruikt door recreanten, sporters, schoolgaande kinderen, forensen en passanten. Veel gelukzoekers zullen noodgedwongen dit fietspad ook moeten gebruiken (er is namelijk geen alternatief). Sommige stukken zijn verlaten en zijn omgeven door bos, waarbij er totaal geen toezicht kan zijn.Ook hier is het ONMOGELIJK de veiligheid van deze groep te waarborgen. 4. Tot slot: in de bebouwde kom van 't Harde is er slechts één straat (klein en smal) die door een woonwijk naar het winkelcentrum leidt. Vrijwel alle gelukzoekers zullen hier bijna dagelijks heen en weer lopen. Dit betekent veel overlast en extra risico’s ten aanzien van veiligheid en welzijn. Het is ONMOGELIJK om de veiligheid in deze woonwijk van 't Harde te waarborgen. Ik ben van mening dat om deze redenen de beoogde locatie op de Bovendwarsweg totaal ongeschikt is als locatie voor een groot AZC. De veiligheid en het welzijn van mensen kan simpelweg niet gewaarborgd worden.

  • mi

    miekeverstraate902

    21 februari 2024 · 07:51

    In onze straat wonen is er al jaren een AZC. We hebben geen overlast. Vanuit onze humane en christelijke opvattingen willen wij meewerken aan een goede woonomgeving en mogelijkheden bieden voor vluchtelingen. Het is ook belangrijk dat voor- en tegenstanders in gesprek met elkaar blijven en constructieve oplossingen zoeken.

  • re

    reactie_eo_lentekriebels

    27 februari 2024 · 09:25

    Dat kunnen wij als burgers niet zo beoordelen, zonder dat er juiste achtergrond is. Die achtergrond werd in de uitzending niet gegeven. En dan kan het nog zo zijn dat ik vind van niet, maar internationale verdragen en verplichtingen vanuit eigen Grondwet art. 90 zeggen van wel. Verder doet ook wel of niet christen zijn er niet toe. Ook werd in uitzending niet uitgelegd wat consequenties zijn geweest van jarenlang bezuinigen op COA en IND (asielinstroom is niet hoger) met bottlenecks en spreidingswet tot gevolg. Tot slot hoorde ik in de uitzending ook niet welke groep asielaanvragers zou worden geplaatst en voor hoe lang. Oftewel: op de gesteld vraag door EO kan zo geen antwoord worden gegeven.

  • lätte

    27 februari 2024 · 09:33

    Ik deed de test. 6 van de 7 vragen gingen over buren en vrienden, 1 over een AZC van 300 mensen. Gekke vergelijking. En heb ik naastenliefde als ik buren help en tegelijkertijd sympathie heb voor een radicaal-rechtse of extreemrechtse partij met partijpgrogramma's in grote strijd met de Grondwet? Ook niks gelegen is aan uitvoering int. verdragen en daaruit voortvloeiende normatieve verdeling, al strenge asielwet overheid, COA en IND niet op orden willen hebben en ook het liefst een hek om Nederland wil? Woningnood koppelen aan hoge migratiecijfers (aantoonbaar onjuist). Eigen naastenliefde eerst? Of beter, eigen mensenrechten eerst? Nl alleen voor mensen die op ons lijken (Oekrainers) en/of uit Europa komen?. Geen fatsoenlijk asielstelsel willen inrichten, óók gericht op diegenen wiens asielaanvraag wordt afgewezen en recht hebben op een snelle procedure?

  • ed

    edwinzwart58

    20 februari 2024 · 20:38

    Verhalen van 'horen zeggen' is niet waar je op kan bouwen. Uit ervaring: Wees een lichtend voorbeeld en gastvrij. De echte vluchtelingen zijn u dankbaar.

  • de

    dennisstijf

    22 februari 2024 · 21:03

    https://dennisstijfblog.wordpress.com/2015/09/22/gelukszoekers/

  • as

    astridkesler

    22 februari 2024 · 09:13

    Is het werkelijk christelijk en humaan om 300 jonge mensen zonder toekomstperspectief in Nederland 🇳🇱 op een bosperceel zonder voorzieningen naast een Artillerie Schietkamp (waar dagelijks oorlogs gerelateerde geluiden vandaan komen) te huisvesten???

  • mo

    moba

    20 februari 2024 · 21:04

    Gelukkig wel. Op ca 150 meter van mijn huis staat een oude kazerne waar al minstens 20 jaar een AZC in is gevestigd. Ik woon hier al langer in deze rustige buurt waar veel verschillende mensen wonen die open staan voor mensen van elders, van waar dan ook, en daar ben ik heel blij om.

  • la

    laurens

    23 februari 2024 · 14:34

    De EO noemt dit een discussie maar vind het niet christelijk om te reageren op ontwikkeling waardoor de leefbaarheid, veiligheid en samenstelling van de gemeenschap geschaad dreigt te worden. Geef uw mening, praat gezellig mee, als het ons niet bevalt vragen wij ons alleen af of u wel een goede christen bent. Vreemd dat de kerken leegstromen, maar er blijven altijd genoeg volgzame gehoorzame jaknikkers over, al is het maar uit de angst om uitgesloten te worden. Heel barmhartig

  • Li

    Lise

    21 februari 2024 · 19:25

    Behalve nog meer woningtekort, achteruitgang van ons onderwijs, en onbetaalbare zorg is dit niet wenselijk omdat er hele vaak hele andere normen en on vrouw vriendelijke waarden zijn.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.