Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Grenzen aan adoptie

Is het adopteren van kinderen uit het buitenland straks verleden tijd?

Geschreven door Steve Oosterkamp

18 april 2024 · 10:00

Update: 18 april 2024 · 10:03

Is het adopteren van kinderen uit het buitenland straks verleden tijd?.
© ANP

In gesprek met

Foto van Inez Teurlings

Inez Teurlings

Stichting Interlandelijk Geadopteerden

"Het voelt als een persoonlijke afwijzing. Kinderen als wij zijn straks niet meer welkom."
Foto van Marina van Dongen

Marina van Dongen

Auteur 'De adoptiemonologen'

"Adoptie is een systeem dat meer slachtoffers maakt dan dat het goed is voor mensen."

In het kort

Ze werden illegaal naar Nederland gebracht, of er is gesjoemeld met hun gegevens. Omdat er jarenlang veel fout ging bij het adopteren van kinderen uit het buitenland, wil de Tweede Kamer ingrijpen. Is het straks niet meer mogelijk om een kindje te adopteren uit het buitenland?

Wat denk jij?

Stelling: 'Het is goed dat adoptie vanuit het buitenland wordt afgeschaft'

Klik hieronder om je antwoord te geven

32%

35%

32%

aantal reacties: 93

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Tweede Kamer wil stoppen met adoptie uit buitenland

Het adopteren van kinderen uit andere landen moet geleidelijk stoppen, dat vindt de Tweede Kamer. Een plan van de SP om dat te regelen kreeg genoeg steun. De regering moet nu met een nieuw plan te komen waarin het adopteren van kinderen uit andere landen zorgvuldig wordt verminderd.

Demissionair minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) was het hier niet mee eens. Hij wilde juist een nieuw systeem maken, waarbij een centrale organisatie een grote rol zou spelen bij het regelen van adopties. Ook wilde hij het aantal landen waaruit adoptie mogelijk is beperken.

Bekijken

Lees ook: Eline en Sander adopteerden drie zusjes uit Hongarije

'Vaak worden kinderen van elkaar gescheiden, dat is echt hartverscheurend'

Allerlei problemen

Al een paar jaar geldt er een beperking op het aantal landen waaruit je kunt adopteren. Begin 2021 stopte de regering volledig met het toestaan van buitenlandse adopties, vanwege ernstige problemen die al tientallen jaren speelden. Kinderen werden illegaal naar Nederland gebracht, of er werd gesjoemeld met hun gegevens. Omdat deze problemen nog steeds kunnen voorkomen, werden alle adopties meteen gestopt.

Een jaar later besloot minister Weerwind om adopties uit het buitenland onder strenge voorwaarden en controles weer toe te staan, maar alleen uit een paar landen.

Uit welke landen is het op dit moment nog mogelijk om een kind te adopteren?
Adoptie van kinderen is in Nederland alleen toegestaan vanuit de Filipijnen, Hongarije, Lesotho, Taiwan, Thailand, Zuid-Afrika, Bulgarije en Portugal. Met acht andere landen is de adoptierelatie vanaf 2021 afgebouwd, namelijk: de Verenigde Staten, China, Slowakije, Tsjechië, Peru, Colombia, Burkina Faso en Haïti.

Wat denk jij?

Test je kennis: Sinds wanneer is adoptie in Nederland wettelijk geregeld?

Klik hieronder om je antwoord te geven

32%

32%

35%

aantal reacties: 31

Wil je deze reactie verwijderen?

Het antwoord vind je onderaan het artikel.

Einde van een tijdperk

Met het beëindigen van adoptie uit het buitenland, komt er een einde aan een tijdperk. In de afgelopen zestig jaar adopteerden Nederlandse gezinnen in totaal ruim 40.000 kinderen vanuit het buitenland. De piek lag in het begin van de jaren 80. Door steeds strengere regels is er vanaf 2004 een flinke daling te zien van het aantal uit het buitenland geadopteerde kinderen.

Dit is de discussie

Is het verstandig om te stoppen met adoptie uit het buitenland?

Doen we er goed aan om in Nederland te stoppen met adoptie uit het buitenland? Of lopen kinderen uit arme landen op die manier een veilig thuis mis?

Inez Teurlings was vijftien maanden oud toen ze vanuit Bangladesh werd geadopteerd door een Nederlands gezin. Nu is ze voorzitter van de Stichting Interlandelijk Geadopteerden, een netwerk- en belangenorganisatie voor (volwassen) geadopteerden uit alle mogelijke herkomstlanden. Dat Nederland nu van plan is om te stoppen met adoptie vanuit het buitenland, doet haar veel pijn, zegt in Dit is de Dag (EO).

Inez Teurlings.
© EO / Dit is de Dag

Inez Teurlings

Stichting Interlandelijk Geadopteerden

"Het is bijzonder pijnlijk. Je hoort in één keer dat je niet meer welkom bent in Nederland. Dat raakt me en het maakt me verdrietig. Het voelt als een persoonlijke afwijzing. Kinderen net als wij zijn straks niet meer welkom."

Marina van Dongen kijkt daar heel anders naar. Zij werd geadopteerd uit Griekenland en is auteur van het boek De Adoptiemonologen. Van Dongen is heel blij dat adoptie uit het buitenland straks waarschijnlijk verleden tijd is.

Marina van Dongen.
© NPO

Marina van Dongen

Auteur 'De adoptiemonologen'

"Ik durfde het bijna niet te hopen, maar het is een stap in de goede richting. Dit gaat niet over individuele gevallen. Het gaat om een systeem dat meer slachtoffers maakt dan dat het goed is voor mensen. Adoptie is bedoeld als een kinderbeschermingsmaatregel. Die paar kinderen die beschermd zouden zijn doordat ze naar Nederland gehaald zijn, dat is een druppel op de gloeiende plaat."

Inez Teurlings moet er niet aan denken hoe haar leven eruit had gezien als ze niet geadopteerd was door een Nederlands gezin.

Inez Teurlings.
© EO / Dit is de Dag

Inez Teurlings

Stichting Interlandelijk Geadopteerden

"In Nederland heb ik een goed leven. Ik ben terug geweest naar Bangladesh en heb gezien hoe het land daar is. Hier heb ik het veel beter gehad dan ik het daar ooit had kunnen krijgen. Ik ben heel dankbaar."

Marina van Dongen zegt dat ze in Nederland ook een heel fijn leven heeft, maar zij heeft een heel ander gevoel bij haar adoptie.

Marina van Dongen.
© NPO

Marina van Dongen

Auteur 'De adoptiemonologen'

"Dankbaar zijn voor een leven waar je nooit om hebt gevraagd, daar hou ik niet van. Ik denk dat met mij vele geadopteerden er jaren over gedaan hebben om te durven niet meer dankbaar te zijn. Adoptie heb ik als een toneelstuk ervaren. Je wordt naar een gezin gehaald waarvan je geacht wordt onderdeel te zijn, terwijl je dat niet bent. Je bent een zij-instromer."
"Er zijn miljoenen kinderen wereldwijd die bescherming nodig hebben. Die help je niet door er hier en daar eentje uit te plukken en die een welgesteld leven in een westers land te geven. Die help je door de krachten internationaal te bundelen. Door landen die dat zelf niet kunnen te ondersteunen om hun eigen kinderen goed te verzorgen."

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Tijs van den Brink in gesprek gaat met Inez Teurlings (Stichting Interlandelijk Geadopteerden) en auteur Marina van Dongen.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Kinderen kunnen straks de namen van beide ouders krijgen: is één niet genoeg?

Bekijken

Zijn de uitspraken van Johan Derksen over Habtamu de Hoop racistisch?

Wat denk jij?

Wat vind jij van het plan om te stoppen met adoptie vanuit het buitenland?

  • ma

    marlein

    21 april 2024 · 23:32

    Eens. Ik ben illegaal geadopteerd uit Brazilië en zal nooit weten wie mijn vader was. Ik heb een ongelukkige jeugd gehad in een wit dorp, weet ik niet hoe het voelt om echte familie te hebben en nog steeds voel ik me nergens thuis. Terwijl mijn ouders mij dwongen mij zo Nederlands mogelijk te gedragen (whatever that meant), word ik nooit als Nederlander gezien. Ik schaam mij voor mijn adoptie.

Wil je deze reactie verwijderen?

Antwoord quizvraag: In 1956 kreeg Nederland de Adoptiewet. Daarmee was Nederland een van de laatste Europese landen waarin adoptie wettelijk geregeld werd. Bron: FIOM.

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Stelling: 'Het is goed dat adoptie vanuit het buitenland wordt afgeschaft'

Klik hieronder om je antwoord te geven

32%

35%

32%

aantal reacties: 93

Wil je deze reactie verwijderen?


Test je kennis: Sinds wanneer is adoptie in Nederland wettelijk geregeld?

Klik hieronder om je antwoord te geven

32%

32%

35%

aantal reacties: 31

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat vind jij van het plan om te stoppen met adoptie vanuit het buitenland?

  • ma

    marlein

    21 april 2024 · 23:32

    Eens. Ik ben illegaal geadopteerd uit Brazilië en zal nooit weten wie mijn vader was. Ik heb een ongelukkige jeugd gehad in een wit dorp, weet ik niet hoe het voelt om echte familie te hebben en nog steeds voel ik me nergens thuis. Terwijl mijn ouders mij dwongen mij zo Nederlands mogelijk te gedragen (whatever that meant), word ik nooit als Nederlander gezien. Ik schaam mij voor mijn adoptie.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.