Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Memento mori

Mag je zelf bepalen wanneer je doodgaat?

Geschreven door Merel Haisma

9 april 2024 · 14:31

Update: 9 april 2024 · 14:36

In gesprek met

Foto van Damiaan Denys

Damiaan Denys

Psychiater

"Wij hebben allemaal het leven gekregen van twee andere mensen. Het is een geschenk."
Foto van Bert Homan

Bert Homan

Bestuurslid Coöperatie Laatste Wil

"Het enige wat wij in Nederland niet mogen, is doodgaan."

In het kort

Hulp bij zelfdoding is nog steeds strafbaar. Daarom worden verspreiders van het zelfdodingsmiddel 'Middel X' nu vervolgd door het Openbaar Ministerie. Is dat terecht? Een gesprek in Dit is de dag (EO).

Wat denk jij?

Zou jij iemand helpen bij zelfdoding?

Klik hieronder om je antwoord te geven

41%

10%

49%

aantal reacties: 51

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Hulp bij zelfdoding met Middel X

Heb je weleens gehoord van 'Middel X'? Het is de naam van een zelfmoordmiddel. Als je het inneemt, sterf je binnen 40 uur. De meningen over dit middel zijn sterk verdeeld. Aan de ene kant vinden voorstanders dat je als mens zelf mag bepalen wanneer je sterft. Dat noemen ze ook wel zelfbeschikkingsrecht.

Toch is het nu verboden om iemand te helpen bij zelfdoding. Daarom vervolgt het Openbaar Ministerie (OM) zeven (oud-)leden van Coöperatie Laatste Wil (CLW). Samen leverden zij namelijk meer dan 640 pakketjes met het zelfdodingsmiddel 'Middel X'. De verdachten zouden daarmee deelnemen aan een criminele organisatie met als doel hulp bij zelfdoding.

Waarom is hulp bij zelfdoding wél strafbaar en euthanasie niet?
In Artikel 294 van het Wetboek van Strafrecht staat het volgende:
  • Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
  • Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 293, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.
Euthanasie is eigenlijk in principe ook strafbaar, maar valt onder een 'bijzondere strafuitsluitingsgrond'. Dus als de arts voldoet aan bepaalde eisen, krijgt de arts tóch geen straf voor de hulp bij zelfdoding. Deze eisen zijn bijvoorbeeld dat de patiënt ondraaglijk moet lijden en de keuze vrijwillig maakt. 

Die rechtszaak is nog steeds gaande. Ondertussen gaat een andere stichting, Ximena's Vlinder, aangifte doen tegen de Staat. De overheid is verantwoordelijk voor de dodelijke gevolgen van 'Middel X', vinden ze. En het zelfdodingsmiddel zou verboden moeten worden.

Dit is de discussie

Wat is de grens van zelfbeschikking?

De meningen over het zelfdodingsmiddel liggen dus ver uit elkaar. Je mag als mens namelijk zelf bepalen over je leven, maar wel binnen de kaders van de wet. Hoe ver moet die zelfbeschikking gaan als het gaat om de dood? Psychiater Damiaan Denys is principieel tegen 'Middel X', legt hij uit in Dit is de dag (EO).

Damiaan Denys

Psychiater

"Ik vind het drempelverlagende effect van elke methode om jezelf van het leven te beroven niet goed is. (...) Er is een kleine groep van mensen waarvan ik denk dat ze absoluut dood willen. Waarbij het gerechtvaardigd is om dat misschien ook te doen. Maar er is een heel groot deel die dat heel impulsief doen en zelfs discontinu, dus de ene keer ja, andere keer nee."

Bovendien vraagt Denys zich af of mensen het recht hebben om hun eigen leven te ontnemen. Het leven is namelijk een geschenk en daarmee niet alleen van jou, vindt Denys.

"Wij hebben allemaal het leven gekregen van twee andere mensen. Het is een geschenk, zo kan je ernaar kijken. Dus waarom zou ik het recht hebben om dat van mezelf te beschouwen? Overigens, mijn leven is niet alleen van mij, het is ook deel van mijn zussen, broer, ouders, grootouders, vrienden. We leven in een netwerk. Als je jezelf alleen maar het recht toe eigent om het leven te ontnemen, dan neem je afstand van heel veel mensen."

Bert Homan is bestuurslid van Coöperatie Laatste Wil (CLW). Hij begrijpt het standpunt van Denys en bepleit ook zorgvuldigheid met het 'Middel X'. Maar, zegt Homan, laat ook ruimte voor mensen die daar anders over denken.

Bert Homan

Bestuurslid Coöperatie Laatste Wil

"Gedurende je leven mag je over van alles en nog wat besluiten. Ik mag besluiten om te trouwen, ik mag besluiten om te proberen gezegend te worden met kinderen, ik mag gaan werken, ik mag gaan stoppen met werken, ik mag alles. Het enige wat wij in Nederland niet mogen, is doodgaan."
"Ik heb heel veel respect voor dit uitgangspunt. Daar moet je ook alle respect voor hebben en daar moet ook ruimte voor zijn. Maar hetzelfde vraag ik, meer kijkend naar onze positie, voor mensen die wel dat willen. En dat is natuurlijk een discussie die je ziet bij veel ethische kwesties, of het nou gaat over abortus, over euthanasie, of in dit geval over een autonome route naar zelfdoding."

Wat denk jij?

Moet 'Middel X' verboden worden?

  • lp

    lploeger

    9 april 2024 · 15:08

    Nee, je eigen keuze wat je wil met je leven. Human doodgaan mag niet in dit land, maar human creperen wel. Waar haalt zn stichting als vlinder de moed vandaan om te beslissen voor een ander wat goed of slecht is. Dit is pure eigenbelang van achtergebleven familieleden, vrienden. Wat een stel egoïstische mensen, weinig met liefde te maken. Als je echt om iemand geeft, respecteer je haar of zijn wens. Strijd dan voor een beter werkend middel,dat mensen minder laat lijden. Laat mensen zelf beslissen en respecteer dat.

  • nv

    nvidiagtx

    10 april 2024 · 13:06

    Het is werkelijk betreurenswaardig, deze ‘Ximena’s Vlinder’. Deze organisatie heeft absoluut geen verband met de CLW of middel X. Ximena heeft zelfstandig een chemisch middel besteld, rechtstreeks van een chemisch bedrijf. Dit bewijst dat als iemand echt wil sterven, er altijd wel een manier is, en het weerhouden van iemand werkt niet. Luisteren, erkenning geven en het niet verbieden van zelfdoding geeft iemand het gevoel dat ze nog enige autonomie hebben over hun leven. Dit is iets dat Randy heeft weggenomen en nu ook van anderen wil ontnemen. Dezelfde redenen dat mensen gebruiken voor anti abortus (je kan er later spijt van krijgen, er zijn andere uitwegen, je weet niet wat je doet, het is niet aan jouw om te beslissen etc..) benadrukken hoe belachelijk dit argument is. Het aantal zelfdodingen neemt alleen maar toe, desondanks dat er steeds meer barrierers worden opgeworpen. De oorzaken worden niet aangepakt. De oorzaak is niet enig zelfdodingsmethode of middel. Laten we mensen humaan en waardig sterven wanneer dit hun wens is, en laat niet 90% van de bevolking lijden om 10% te beschermen. Als wij zo gaan denken kunnen wij net zo goed auto's, tabak, alchohol etc verbieden.

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is het gesprek

Luister naar de podcast

Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister dan naar Dit is de dag (EO). Dat kan hier of via je favoriete podcast-app.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Denk jij aan zelfdoding? Je bent niet alleen. Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl of bel 113 (lokaal tarief) of 0800-0113 (gratis).

Dit schreven we eerder

Bekijken

Proef met zelfdodingsmiddel onder duizenden Nederlanders: moeten we dat willen?

Keuze van leven of dood

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Zou jij iemand helpen bij zelfdoding?

Klik hieronder om je antwoord te geven

41%

10%

49%

aantal reacties: 51

Wil je deze reactie verwijderen?


Moet 'Middel X' verboden worden?

  • lp

    lploeger

    9 april 2024 · 15:08

    Nee, je eigen keuze wat je wil met je leven. Human doodgaan mag niet in dit land, maar human creperen wel. Waar haalt zn stichting als vlinder de moed vandaan om te beslissen voor een ander wat goed of slecht is. Dit is pure eigenbelang van achtergebleven familieleden, vrienden. Wat een stel egoïstische mensen, weinig met liefde te maken. Als je echt om iemand geeft, respecteer je haar of zijn wens. Strijd dan voor een beter werkend middel,dat mensen minder laat lijden. Laat mensen zelf beslissen en respecteer dat.

  • nv

    nvidiagtx

    10 april 2024 · 13:06

    Het is werkelijk betreurenswaardig, deze ‘Ximena’s Vlinder’. Deze organisatie heeft absoluut geen verband met de CLW of middel X. Ximena heeft zelfstandig een chemisch middel besteld, rechtstreeks van een chemisch bedrijf. Dit bewijst dat als iemand echt wil sterven, er altijd wel een manier is, en het weerhouden van iemand werkt niet. Luisteren, erkenning geven en het niet verbieden van zelfdoding geeft iemand het gevoel dat ze nog enige autonomie hebben over hun leven. Dit is iets dat Randy heeft weggenomen en nu ook van anderen wil ontnemen. Dezelfde redenen dat mensen gebruiken voor anti abortus (je kan er later spijt van krijgen, er zijn andere uitwegen, je weet niet wat je doet, het is niet aan jouw om te beslissen etc..) benadrukken hoe belachelijk dit argument is. Het aantal zelfdodingen neemt alleen maar toe, desondanks dat er steeds meer barrierers worden opgeworpen. De oorzaken worden niet aangepakt. De oorzaak is niet enig zelfdodingsmethode of middel. Laten we mensen humaan en waardig sterven wanneer dit hun wens is, en laat niet 90% van de bevolking lijden om 10% te beschermen. Als wij zo gaan denken kunnen wij net zo goed auto's, tabak, alchohol etc verbieden.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.