Inloggen bij dit

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Babygirl, Halina Reijn, Antonio Banderas, Nicole Kidman en Harris Dickinson.
© ANP

Babygirl: een fe­mi­nis­ti­sche film of een stap terug in de tijd?

13 januari 2025 · 15:13| Leestijd: 4 min

Update: gisteren · 10:50

In dit artikel aan het woord

Aisha Mansaray
Aisha MansarayPublicist
"Veel vrouwen, ook feministen, worstelen met verwachtingen: ik moet een sterke vrouw zijn, maar ook een goede moeder. Dat zie je in de film."
Marijke Schermer
Marijke SchermerSchrijver en regisseur
"Voor mij is de film een grote bevestiging van traditionele vrouwbeelden en rolpatronen."

In het kort

Babygirl, het Nederlandse succes in Hollywood van regisseur Halina Reijn, krijgt veel positieve recensies. Maar er klinkt ook kritiek. De film zou een feministisch verhaal moeten vertellen, maar critici zien juist de bevestiging van oude rolpatronen. Klopt die kritiek?

Samenvatting van DIT artikel

Halina Reijn's Hollywoodfilm Babygirl met Nicole Kidman behandelt de orgasmekloof via een controversiële affaire tussen een CEO en haar stagiair. Hoewel internationaal geprezen, bekritiseren Nederlandse columnisten het clichébeeld van een machtige vrouw die onderdanigheid zoekt.

De film Babygirl van Halina Reijn roept discussie op. Regisseur Marijke Schermer noemt het een bevestiging van traditionele rolpatronen, terwijl publicist Aisha Mansaray juist een feministische boodschap ziet in de worsteling tussen autonomie en verwachtingen. Beide benadrukken de druk op vrouwen door maatschappelijke normen.

Wat denk jij?

Heb je al iets over de film Babygirl gehoord?

Dit is de situatie

Film Babygirl zorgt voor discussie

Je kan het een Nederlands succesverhaal noemen: na haar eerdere internationale doorbraak, heeft regisseur Halina Reijn opnieuw een film gemaakt die wereldwijd het gesprek op gang brengt.

Babygirl gaat over een CEO van een techbedrijf, gespeeld door Nicole Kidman, die een affaire begint met haar stagiair. Ze geeft zich helemaal aan hem over en laat zich seksueel door hem domineren. Volgens Reijn gaat haar film over de orgasmekloof. Maar volgens critici is deze film helemaal niet feministisch.

Benieuwd waar Babygirl over gaat? Kijk hier de trailer:

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

In een column in de Volkskrant schrijft historicus Lotte Houwink ten Cate dat ze het verrassend vindt dat de film wordt geprezen als 'ondermijnend'. Ze vindt het verhaal van Babygirl: succesvolle en geëmancipeerde vrouw wil zich privé aan een sterke man onderwerpen, een "schadelijk cliché dat als een rode draad door de westerse cultuurgeschiedenis loopt". De hoofdpersoon Romy heeft volgens Houwink ten Cate "een man nodig om haar te vertellen wie ze is, ze heeft verrassend weinig power".

Ook Trouw-columnist Sylvain Ephimenco vindt de boodschap van Babygirl verwarrend. "Als vrouw met macht kom je dus pas in de zevende hemel als je wordt 'gemasochiseerd' door een spuit elf met autoritaire inslag. Als je wordt vernederd en op zijn commando onderdanig voor hem gaat knielen." Hij vreest dat we decennia in de tijd teruggaan met deze boodschap. En Ephimenco vraagt zich af of de film het begin van een 'anti-woke-revolte' markeert.

Wat denk jij?

Vind jij Babygirl een feministische film?

Dit is de discussie

Is Babygirl een feministische film?

De nieuwe film van Halina Reijn maakt dus best wat los. Bij Dit is de Dag (EO) vertelt schrijver en regisseur Marijke Schermer waarom ze Babygirl geen feministisch pamflet vindt.

Marijke Schermer
Marijke SchermerSchrijver en regisseur

"Ik heb er echt helemaal geen feminisme in teruggevonden. Voor mij is de film juist een grote bevestiging van traditionele vrouwbeelden en rolpatronen. De film zit vol met momenten waarop zij een soort vrijheid of bestemming lijkt te vinden in juist zo'n heel klassiek beeld."

"Dat zie ik als zij met een schort in de keuken voor haar gezin staat te koken en als zij op haar knieën wordt gedwongen door een man en daarin voor het eerst ook een orgasme beleeft in seks met iemand anders. Is dat nou bevrijding? De film vertelt mij eigenlijk dat deze vrouw pas echt zichzelf is als zij toegeeft aan de diep natuurlijke neiging om dienstbaar, onderdanig en ondergeschikt te zijn."

Babygirl is juist wel een feministische film, vindt publicist Aisha Mansaray. Juist de scène waarin hoofdrolspeler Nicole Kidman een schort draagt in de keuken, heeft een duidelijke boodschap voor vrouwen, zegt Mansaray.

Aisha Mansaray
Aisha MansarayPublicist

"Ik denk dat regisseur Halina Reijn juist heel erg speelt met wat Nicole Kidmans karakter denkt dat ze moet doen. Dus een huismoeder zijn, maar ook een CEO. Dat is namelijk de realiteit voor veel vrouwen, ook als ze feminist zijn. Ze denken: ik moet een sterke vrouw zijn, maar ook een goede moeder."

Mansaray herkent wel iets in die worsteling, maar ze heeft ook moeite met het kader waar ze als feminist in moet passen en wat nu ook op Nicole Kidman gedrukt wordt.

"Als sterke feministische vrouw ben je autonoom, niet afhankelijk en nooit kwetsbaar. Maar misschien overdrijf ik daar een beetje in. Ik ben sterk, maar ik ben ook kwetsbaar. Ik wil ook af en toe over mijn bol geaaid worden, maar dat maakt mij niet een mindere feminist. Ik ben ervan overtuigd dat feminisme nog steeds heel erg nodig is, maar ik ben best wel vaak aangelopen tegen ideeën die daarbij horen."

Dat het feminisme zorgt voor druk op vrouwen, vindt Schermer vreemd.

Marijke Schermer
Marijke SchermerSchrijver en regisseur

"Dat het feminisme eigenlijk het keurslijf is geworden waar vrouwen zich uit moeten bevrijden, dat verbaast me. Dat komt voor mij heel erg in de buurt van Andrew Tate-achtige figuren die onze jongens en meisjes willen vertellen dat feminisme een dwaalpad is."

"Volgens mij hebben wij als vrouwen nog altijd in economisch opzicht, maar ook in sociaal opzicht: in man-vrouwverhoudingen, veel meer last van de traditionele rolpatronen, dan van een feministisch keurslijf."

Naakt

Het is de worsteling van een sterke vrouw die de regisseur wil laten zien, dat is wat Reijn ook zelf in interviews zegt, aldus Mansaray. Die worsteling zie volgens haar ook als de hoofdrolspeelster botox bij zichzelf inspuit.

Daar slaat Schermer op aan. Veel mensen zeggen volgens haar over deze en andere films, hoe fantastisch het is dat vrouwen boven een bepaalde leeftijd grote rollen spelen, seksuele wezens zijn en hun naakte lichaam laten zien. Maar daar plaatst Schermer een kanttekening bij.

Marijke Schermer
Marijke SchermerSchrijver en regisseur

"Dat vind ik allemaal fantastisch. Maar als ik Nicole Kidman op haar rug zie liggen met twee borsten die rechtop blijven staan, dan zie ik eigenlijk een lichaam dat mij vertelt: je mag helemaal niet ouder worden, je moet met een hysterisch trainingsschema, een dieet, chirurgische ingrepen, implantaten en injecties er alles aan doen om geen oudere vrouw te zijn."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Inloggen bij eo

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Luister Dit is de Dag terug als podcast

In Dit is de Dag (EO) gaat Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek met Marijke Schermer (schrijver en regisseur) en Aisha Mansaray (publicist). Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dag
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook