Navigatie overslaan
zoekenNPO
Uit eten wordt duurder.
© ANP

Blut door borrels: waarom uiteten gaan nog duurder wordt

1 juli 2025 · 17:00| Leestijd:4 min

Update: 1 juli 2025 · 17:00

In het kort

Stel je voor: je bent een gezellig avondje uit eten met vrienden of familie bij je favoriete restaurant. Je neemt een hap van je gerecht, proost met een goed glas wijn, en geniet van het gezelschap. Maar dan krijg je de rekening: een enorme schok. Hoe kan het dat zo'n avondje uit plots zo duur is geworden?

Wat denk jij?

Hoeveel geld geef jij maandelijks uit in de horeca?

Aantal reacties: 0

In Nederland gaan de prijzen voor een avondje uit eten harder omhoog dan ooit tevoren. ING voorspelt zelfs een stijging van 5% dit jaar. Dit komt door een combinatie van factoren: hogere energiekosten, hogere huurprijzen en stijgende personeelskosten. Veel horecazaken zijn nog herstellende van de klappen door de coronapandemie, waarin ze minder mensen mochten verwelkomen in hun zaken en dus inkomsten misliepen. Tegelijkertijd moeten ze nu omgaan met de alsmaar stijgende kosten.

Hoe moeten horecazaken hiermee omgaan?

Raul Lansink van restaurant NAZKA in Amsterdam merkt op dat zij ook worstelen met de kosten: "De personeelskosten vormen de grootste kostenpost. Om dat te compenseren, zou je eigenlijk hetzelfde percentage van die stijging in de prijs moeten zien aan te passen." Hoewel hij erkent dat klanten gevoelig zijn voor prijzen, en het kan betekenen dat mensen wegblijven, ziet hij weinig andere opties dan de prijzen omhoog te gooien.

Katinka Jongkind van ING ziet ook dat consumenten anders gaan reageren: "Ondanks de koopkrachtverbetering, staat de consument toch nog enigszins op de rem." Dit betekent dat mensen kritischer worden over hun uitgaven, waardoor ze misschien minder vaak uit eten gaan en kiezen voor goedkopere opties.

Hoeveel geld geven consumenten uit?

Hoewel de prijzen weer gaan stijgen, blijven Nederlanders toch uit eten gaan en drankjes doen op het terras. In 2025 verwacht 26% van de consumenten zelfs vaker een horecagelegenheid te bezoeken (CGA, 2025). Vooral jongere mensen gaan graag buiten de deur eten. Generatie Z (18-24 jaar) is het meest te vinden in de horeca, maar millennials (25-39 jaar) geven het meeste geld uit.

 Toch is dat niet genoeg om de kosten van de horeca-ondernemers te dekken en zullen de prijzen toch echt stijgen. "Waarschijnlijk drinken ze twee biertjes in plaats van drie of vier," verklaart Jongkind.

Hoe kan het dat je in bijvoorbeeld Italië minder geld kwijt bent?

Dat is heel eenvoudig volgens Lansink: "De lonen liggen daar gewoon stukken lager." Daardoor zijn de personeelskosten niet zo hoog als in Nederland. Ook gaan ze in landen als Italië en Groot-Brittannië vaker uit eten of naar het terras. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de Nederlandse maandelijks horecagelegenheden bezoekt, en 31% eet of drinkt wekelijks wat buiten de deur. In Italië is dat 59% en Groot-Brittannië 43%, waardoor horeca meer inkomsten heeft.

Afbeelding van Raul Lansink

Raul Lansink

Eigenaar van restaurant NAZKA in Amsterdam

"De lonen liggen daar gewoon stukken lager."

Dat is ook de reden dat veel van het horecapersoneel in Nederland of Groot-Britannië wil werken. De verhoogde prijzen zijn geen mysterie: sinds 2022 zijn producentenprijzen voor eten en drinken met 17–20% gestegen.

Praat mee

Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister Geld of je leven terug als podcast

In Geld of je leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Raul Lansink, eigenaar van restaurant NAZKA in Amsterdam en econoom bij ING, Katinka Jongkind.

Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook