Corendon kiest steeds vaker voor Duitse luchthavens: 'Onze klanten besparen daar 100 euro per ticket'
vandaag · 16:50| Leestijd:4 min
Update: vandaag · 16:50
In het kort
Corendon gaat fors uitbreiden op Duitse luchthavens. Vooral Düsseldorf en Keulen/Bonn worden belangrijk voor de reisorganisatie. Volgens commercieel directeur Martin de Boer is dat geen toeval: "De vakantie is al heel duur. Als onze klanten per persoon minimaal 100 euro kunnen besparen door in Duitsland te vertrekken, dan rijden ze naar Düsseldorf."
Wat denk jij?
Zou jij verder rijden naar de luchthaven om goedkoper op vakantie te vliegen?
Goedkoper op vakantie? Vliegen vanaf Düsseldorf kan lonen
De Boer legt uit waarom Duitse luchthavens zo aantrekkelijk zijn. Het verschil zit vooral in belastingen en zogeheten havengelden. "In Nederland betaal je € 29,40 luchthavenbelasting voor een vlucht naar Turkije, in Düsseldorf € 15,53", zegt De Boer in Dit is de dag (EO). Maar de grootste klapper zijn de havengelden. "Op Schiphol is dat zo’n € 100 per passagier, in Düsseldorf nog geen € 53. Dat scheelt enorm."
Volgens Corendon is dit ook de reden dat het aantal Nederlanders dat via Düsseldorf vliegt de afgelopen vijf jaar met 40 procent is toegenomen. En die trend zet door: vanaf april biedt de touroperator pakketreizen vanaf Düsseldorf en Keulen naar populaire zonbestemmingen als Turkije, Egypte en Griekenland.
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Meer reizigers naar Duitsland
Door de geplande uitbreiding verwacht Corendon dat volgend jaar ruim 1,2 miljoen passagiers via Duitse luchthavens zullen reizen. Nu vertrekt nog ongeveer een kwart van de klanten via Duitsland, maar dat moet in de toekomst 70 procent worden.
En de aangekondigde verhoging van de Nederlandse vliegbelasting? "Dat geeft zeker nog een versnellend effect", zegt De Boer.
Is vliegen elitair?
Soms klinkt de kritiek dat vliegen te goedkoop is gemaakt en eigenlijk een luxe zou moeten zijn. Maar dat beeld herkent Corendon niet. "Vliegen is duur, vakanties zijn duur", reageert De Boer.
Maar volgens hem is het een misverstand dat vliegen iets is voor de elite. "Als ik op Schiphol ben, of op Eindhoven of Dusseldorf, dan zie ik onze Corendon-klant. Dat is de hardwerkende Nederlander, die het op dit moment moeilijk heeft door alle kosten die stijgen. Je praat met de gewone Nederlander, de bouwvakker, de vuilnisman, de kantoormedewerker. Dat zijn onze klanten. Die zijn niet elitair, geen bankdirecteuren. Dat is de gewone Nederlander die het hele jaar keihard werkt om die ene vakantie te kunnen maken met zijn gezin. Wij hebben een doorsnee van Nederland."
Wat denk jij?
Test je kennis: Hoe hoog is de Nederlandse vliegbelasting per passagier in 2025?
Schiphol blijft belangrijk
Toch betekent de Duitse uitbreiding niet dat Corendon afscheid neemt van Nederland. "We blijven gewoon vliegen vanaf Schiphol, Groningen en Eindhoven. We zijn blij met Schiphol als partner", benadrukt De Boer.
Volgens hem draait het om wat de reiziger wil. En die is steeds meer bereid om verder te reizen naar een luchthaven. "Tien jaar geleden waren we al blij als mensen naar Maastricht of Groningen wilden. Nu rijden ze zonder problemen naar Düsseldorf, Keulen of Brussel. Afstanden bestaan niet meer."
Meer weten?Luister naar onze podcast
Benieuwd naar het hele gesprek? Luister hier naar Dit is de Dag (EO) waarin presentator Jan Willem Wesslink in gesprek gaat met Martin de Boer, commercieel directeur van Corendon. Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
- Onderzoeker: 'Verhoog de belasting op vliegtickets voor mensen die veel vliegen'
Onderzoeker: 'Verhoog de belasting op vliegtickets voor mensen die veel vliegen'
- Vliegende auto's in Nederland: het kan al, maar moeten we het ook willen?
Vliegende auto's in Nederland: het kan al, maar moeten we het ook willen?