Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Waarom geven millennials veel meer geld uit in de horeca dan hun ouders?.
© ANP

Waarom geven millennials veel meer geld uit in de horeca dan hun ouders?

11 januari 2024 · 10:00| Leestijd: 3 min

Update: 20 september 2024 · 15:07

In dit artikel aan het woord

Anne Abbenes
Anne AbbenesFinancieel psycholoog
"Voor babyboomers is uit eten gaan echt nog iets speciaals."
Jasper Scholten
Jasper ScholtenAuteur 'Het Millennial mysterie'
"Generatie Y heeft meegekregen om te doen wat ze gelukkig maakt."

In het kort

Even een drankje na het sporten, lekker lunchen met die vriend of vriendin en snel een koffietje scoren op de hoek van de straat. Misschien herken je het wel. Millennials eten en drinken massaal buiten de deur: ze geven er zelfs vijf keer zoveel geld aan uit als hun ouders. Waarom is Generatie Y zo gek op de horeca?

Wat denk jij?

Hoeveel geld geef jij maandelijks uit in de horeca?

Dit is de situatie

Generatie Y: gouden lichting voor horecabazen

Hoeveel besteed jij maandelijks aan uit eten en drinken buiten de deur? Ongeveer 200 euro? Dan zit je op het gemiddelde van een millennial. Deze generatie, geboren tussen 1980 en 1995, geeft er veel meer aan uit dan eerdere generaties. Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1960, houden het een stuk bescheidener met maar 40 euro per maand.

Dat blijkt uit onderzoek van Foodservice Instituut Nederland (FSIN), dat berekende dat veel horecazaken in Nederland het moeilijk hebben. Weliswaar steeg hun omzet in 2023 met 13% naar 11,6 miljard euro, maar heel rooskleurig zijn de cijfers eigenlijk niet. De groei komt namelijk vooral doordat de prijzen zijn gestegen, niet omdat er meer eten en drinken werd verkocht.

Volgens het FSIN vinden veel mensen uit eten gaan in Nederland te duur en staat het verdienmodel in de sector onder druk. Horecabedrijven maakten namelijk minder winst, doordat de kostenstijgingen en een gebrek aan personeel. 

Dit is de discussie

Waarom is Generatie Y zo dol op de horeca?

Millennials geven dus bijna vijf keer zoveel uit in de horeca als de generatie van hun ouders. Hoe zit dat? Waarom eet en drinkt deze leeftijdsgroep zo graag buiten de deur?

Volgens financieel psycholoog Anne Abbenes heeft dat te maken met een verschil in beleving. Jongeren doen het, omdat het kan, zegt ze in Geld of je Leven (EO). Het is volgens haar een vorm van controle hebben. Er gebeurt ontzettend veel in de belevingswereld van jongeren en ze worden soms geleefd. Door geld uit te geven in de horeca pakken ze momenten waarop ze de controle zelf weer even in handen hebben, legt Abbenes uit. Daarin zit een groot verschil met de generatie van hun ouders.

Anne Abbenes
Anne AbbenesFinancieel psycholoog

"Babyboomers zijn heel anders opgevoed, met andere overtuigingen over wat goed en slecht is om te doen met geld. Voor die generatie is het meer een speciaal iets. Zij hebben van hun ouders geleerd om een appeltje voor de dorst te hebben: want je weet immers nooit wat er gaat gebeuren. Maar vaak heeft die generatie geen appeltje voor de dorst, maar een hele boomgaard. En toch vinden ze het heel eng om ervan te genieten en het uit te geven. En als ze het al doen, dan blijft het iets speciaals. Toen zij opgevoed werden was uit eten gaan iets heel speciaals. Voor de jeugd nu is dat normaler geworden."

Jasper Scholten schreef het boek 'Het Millennial mysterie'. Hij legt uit dat bestedingen in de horeca te maken hebben met hoe mensen invulling geven aan de keuzevrijheid die ze hebben. Volgens Scholten staat het leven best wel vast, zeker als je een baan en een gezinssituatie hebt. 

Jasper Scholten
Jasper ScholtenAuteur 'Het Millennial mysterie'

"De vrije tijd is beperkt. Waar ga je naar toe om toch die vrijheid te ervaren in je leven? De horeca! Het is uiteindelijk een vrijheidssector. Generatie Y heeft van zijn ouders meegekregen om te doen wat ze gelukkig maakt. Dat vertaalt zich in streven naar kortetermijngeluk: meteen inlossen. Even een koffietje halen of nu gelijk een poké bowl. Dat gevoel van aan je behoefte voldoen zit ergens in deze generatie en daar is de maatschappij ook op gaan inspelen."

Volgens Anne Abbenes heeft de directe beloning die jongeren zoeken te maken met druk die jongeren ervaren. De horeca is daarom een soort ontlading voor ze. Volgens Anne Abbenes is er geen goed of fout als het gaat om de verschillen tussen de generaties. 

Anne Abbenes
Anne AbbenesFinancieel psycholoog

"Ik haal zelf geen 200 euro per maand, maar dat is niet belangrijk. We moeten mensen niet veroordelen om wat ze uitgeven in de horeca. Het wordt pas schadelijk als iemand de huur of hypotheek niet meer kan betalen. Je moet zeker niet gaan oordelen over deze generatie, maar mét ze praten."

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek in Geld of je Leven (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Hans van der Steeg in gesprek gaat met financieel psycholoog Anne Abbenes en Jasper Scholten, auteur van het boek 'Millennial mysterie'.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit maakten we ook

Praat mee

Wat merk jij van de prijsstijgingen in de horeca?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is Geld of je levenDit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen