Moeten alle vluchten zwaarder worden belast? 'Je wilt wel met je gezin op vakantie'
vandaag · 16:16| Leestijd:3 min
Update: vandaag · 16:31
In dit artikel aan het woord
In het kort
Je hebt hard gewerkt en kijkt uit naar een vakantie met je gezin. Voor veel mensen wordt met het vliegtuig op vakantie gaan steeds normaler, terwijl vliegen slecht is voor het milieu. Moeten we vliegen normaliseren met z'n allen? Of moeten alle vluchten zwaarder worden belast?
Wat denk jij?
Moeten alle vluchten zwaarder worden belast?
De verkiezingen komen steeds dichterbij, en belangrijke maatschappelijke thema's staan volop in de schijnwerpers. In het DIT Verkiezingspanel verzamelen we verschillende perspectieven en meningen. Het Verkiezingspanel bestaat uit drie diverse mensen met een verschillende kijk op de samenleving en politiek: Lucelle Comvalius, Emile van Velsen en Eline van der Kaaden. Deze keer gaan ze in gesprek over het thema klimaat, met speciale aandacht voor de vraag: moeten alle vluchten zwaarder belast worden?
Dit is de situatieHoeveel vliegbelasting betalen we?
Sinds 2025 is er een vaste vliegbelasting van €29,40 per passagier per vlucht, ongeacht de afstand van de bestemming. Dit bedrag geldt voor vertrek vanuit luchthavens zoals Schiphol, Eindhoven of Maastricht. Transferpassagiers (zoals overstappers) hoeven deze belasting niet te betalen.
Tickets en kerosine worden momenteel niet belast met btw of accijns, zoals bij veel andere vormen van vervoer wel het geval is. Daardoor blijft vliegen relatief goedkoop, ondanks de milieuschade die het veroorzaakt.
Vliegbelasting per 2026 omhoog
Vanaf 1 januari 2026 gaat de vliegbelasting iets omhoog: van €29,40 naar €30,25 per ticket, een stijging van 2,9%. De vliegbelasting wordt elk jaar aangepast aan de consumentenprijsindex (CPI). Dat is een maatstaf van het CBS die bijhoudt hoeveel de prijzen gemiddeld stijgen door inflatie.
Verder kijkt de overheid vanaf 2027 naar een meer eerlijker systeem: de vliegbelasting wordt dan afhankelijk van de afstand. Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je betaalt. Dit plan moet jaarlijks zo’n €248 tot € 257 miljoen extra opleveren en zorgt ervoor dat 'de vervuiler meer betaalt'. Het is nog niet zeker of dit plan daadwerkelijk wordt doorgevoerd.
Eerlijk of oneerlijk?
Moeten echt álle vluchten zwaarder belast worden? Voorstanders vinden dat dit eerlijker is, omdat vliegen veel milieuschade veroorzaakt en nu vaak te goedkoop is. Twijfelaars vragen zich af wat het met de consument doet. Maar ook over het feit of élke vlucht belast moet worden: er is namelijk veel onderscheid te maken tussen de doeleinden per vlucht. Lucelle snapt dat mensen met het vliegtuig op vakantie willen, maar vindt wel dat vliegen zwaarder belast moet worden:
Lucelle Comvalius
"Je wil heel graag met je gezin op vakantie. Maar als ik naar het grotere plaatje kijk, dan denk ik dat vliegen zwaarder belast moet worden. Het geld wat daar dan mee verdiend wordt, moet wel geïnvesteerd worden in duurzaam beleid."
Toch heeft Lucelle wel een hekel aan het feit dat vliegen zo normaal, en eigenlijk de norm, is geworden:
Lucelle Comvalius
"Als docent erger ik me aan het begin van schooljaar altijd aan van die kringgesprekken waarin uitgebreid gevraagd wordt: waar zijn jullie geweest op vakantie? En als je niet hebt gevlogen, dat je dan eigenlijk niet meetelt."
Voor Eline is het geen vraagstuk meer of vliegen extra belast moet worden:
Eline van der Kaaden
"Het is voor mij niet eens meer een vraagstuk. Het moet. We hebben ook geen keuze als we kijken naar de toekomst. Eigenlijk niet gaat om het belasten van de consument. Maar ook het belasten van vliegtuigmaatschappijen."
Wel twijfelt ze over het feit of álle vluchten belast moeten worden:
Eline van der Kaaden
"Je hebt ook familiebezoeken, politieke bezoeken, NGO's en voor maatschappelijke organisaties is het soms echt nodig om te vliegen. En dat vind ik het ingewikkelde hieraan. Maar voor de rest vind ik dat we gewoon een hele hoge standaard met elkaar hebben neergezet. Ik vind dat niet iedereen op vakantie moet kunnen naar Curaçao of naar Afrika."
Emile vindt het geen goed idee als Nederland de enige is die dit plan doorvoert:
Emile van Velsen
"Nederland moet dat niet alleen gaan doen want we weten wat er dan gebeurt. Dan gaat inderdaad iedereen naar België, Frankrijk of Duitsland. Mijn voorstel is dat we als Nederland zijnde onmiddellijk de btw van treinreizen afhalen."
Verder bekijkt hij het grote probleem vooral vanuit een christelijk perspectief:
Emile van Velsen
"Als christenen willen we de schepping doorgeven aan de volgende generatie die de schoonheid kan bewonderen. En die verrommeling in de natuur is ook een teken van hoe wij het als beschaving doen."
De weergave van Instagram vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
- 'Mensen zouden belasting moeten betalen over de overwaarde van hun huis', zegt Eline
'Mensen zouden belasting moeten betalen over de overwaarde van hun huis', zegt Eline
- Jongeren wonen langer thuis door woningtekort, maar is dat erg?
Jongeren wonen langer thuis door woningtekort, maar is dat erg?