Navigatie overslaan
zoekenEONPO
Nederlanders geloven niet meer in Black Friday-kortingen.
© ANP

Nederlanders geloven niet meer in Black Friday-kortingen: 'Het voelt vaak misleidend'

vandaag · 15:40| Leestijd:4 min

Update: vandaag · 15:42

In het kort

Black Friday is weer overal: in je mailbox, op sociale media, in folders en op straat. Grote NU OF NOOIT-stickers, spectaculaire kortingspercentages en de belofte dat je dit écht niet wilt missen. Maar hoe kijk jij ernaar? Laat je je meeslepen door de koopwoede, of vraag je je af of die aanbiedingen wel echt zo bijzonder zijn? Uit een nieuw onderzoek blijkt dat veel Nederlanders dat laatste doen.

Wat denk jij?

Vertrouw jij de kortingen tijdens Black Friday?

Aantal reacties: 0

Wantrouw jij de Black Friday-kortingen? Je bent zeker niet de enige. Ruim twee op de drie Nederlanders (68 procent) vertrouwen de kortingen niet. Slechts 10 procent gelooft dat de deals echt kloppen. De rest hangt er tussenin, onderzocht Onderneming.nl.

Veel mensen hebben het gevoel dat de enorme percentages vooral een marketingtruc zijn. De kortingen lijken soms groter dan ze werkelijk zijn, en dat maakt consumenten steeds sceptischer. Misschien herken je dat zelf ook wel: je ziet een aanbieding, maar ergens voelt het alsof je in de maling wordt genomen.

'Van-voor'-trucs zorgen voor twijfel

Eén van de grootste frustraties: winkels die hun prijzen eerst verhogen om de korting groter te laten lijken. 84 procent van de ondervraagden denkt dat dit gebeurt. En eerlijk is eerlijk, het idee alleen al maakt het lastig om enthousiast te worden van die '50% korting!'-borden.

Slechts een heel kleine groep (5 procent) gelooft dat zulke prijsmanipulaties níet voorkomen. De Autoriteit Consument & Markt heeft er eerder voor gewaarschuwd: nep- of opgeblazen kortingen zijn misleidend, en je moet goed opletten als je aanbiedingen vergelijkt.

Test je kennis!

In welke Amerikaanse stad is de naam 'Black Friday' ontstaan?

Aantal reacties: 0

Koop jij iets dit jaar?

En dan de hamvraag: ben jij van plan om iets te kopen tijdens Black Friday? Als je twijfelt, ben je in goed gezelschap: 22% van de Nederlanders is zeker van plan iets te kopen, 44% doet niet mee aan Black Friday en 34% twijfelt nog.

Veel mensen willen simpelweg niet meer uitgeven dan normaal. Zeker met stijgende kosten in het achterhoofd voelt een impulsaankoop minder aantrekkelijk dan een paar jaar geleden. Wantrouwen in kortingen speelt daarbij een grote rol.

Word jij ook gek van alle reclame?

Het is bijna onmogelijk geworden om Black Friday te missen. De acties en reclames vliegen je al weken om de oren. Volgens het onderzoek vindt 73 procent van de Nederlanders die constante stroom van aanbiedingen behoorlijk irritant. Misschien jij ook wel?

Toch zorgt die irritatie niet automatisch voor minder aankopen. Het onderzoek zegt daar niets over, maar andere cijfers laten zien dat we alsnog massaal blijven betalen.

Kopen doen we tóch, alleen anders

Ondanks alle twijfels blijft Black Friday commercieel gezien een succes. Betalingsplatform iDEAL zag in 2024 het aantal online transacties met 12 procent stijgen tot maar liefst 56 miljoen. De week vóór Black Friday is inmiddels zelfs de drukste online koopweek van de maand november.

Deskundigen zien een duidelijke verschuiving: Black Friday verandert steeds meer in een 'Black November'. Misschien merk je het zelf al: aanbiedingen starten eerder, lopen langer door en voelen minder als een eenmalige kans. Consumenten spreiden hun aankopen, vergelijken beter en laten zich minder opjutten.

Dus… doe jij mee?

Het onderzoek laat een interessante tegenstelling zien. We zijn kritischer geworden, vertrouwen kortingen minder en hebben genoeg van de reclameoverload. Tegelijkertijd blijven we wel kopen, zij het bewuster.

Wat denk jij?

Doe jij mee aan Black Friday?

Aantal reacties: 0

Dit maakten we ook

Meest gelezen

Lees ook