Social media is woest om nieuwe Halloween-reclame van Walibi: 'Walgelijk'
vandaag · 15:41| Leestijd:3 min
Update: vandaag · 16:24
In het kort
Walibi Holland kondigt het nieuwe thema van Halloween Fright Nights aan met een campagne waarin een vrouw wordt vermoord. Op social media regent het kritiek: "Gaan jullie dit nog offline halen? Of vinden jullie dit nog steeds grappig?"
Wat denk jij?
Vind jij dat deze reclame van Walibi te ver gaat?
Walibi Holland ligt onder vuur na de lancering van een promotievideo voor Halloween Fright Nights. Daarin is te zien hoe een jonge, doodsbange vrouw in een glazen kooi wordt verkocht door Eddy de clown, een bekend karakter van Walibi. Hij noemt haar "het volgende object", waarna een groep griezels kan bieden. Uiteindelijk wordt de vrouw vermoord en volgt een bloederig tafereel.
Je kan de campagne hier bekijken.
De weergave van Instagram vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Kritiek op Walibi campagne
De video zorgt op sociale media direct voor een storm aan kritiek. Veel mensen vinden het smakeloos en trekken de vergelijking met vrouwenmoord en femicide. Actiegroep de Dolle Mina’s reageert fel: "Walibi, kleine tip: femicide is geen decorstuk voor Halloween. Elke 8 dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord. Het verschil tussen jullie tijdelijke Fright Nights en de werkelijkheid? Voor vrouwen is het 365 dagen per jaar een Fright Night. Volgende keer graag een script waar vrouwen méér zijn dan slachtoffers en nabestaanden niet gekwetst worden. Do better!!! ✊✊✊"
Ook actrice Carice van Houten heeft vol verbazing gereageerd op de campagne, zo is te lezen op Instagram.
Ook de timing roept weerstand op. De afgelopen week kwamen meerdere vrouwen in het nieuws die slachtoffer werden van geweld. "Gaan jullie dit nog offline halen? Of vinden jullie dit nog steeds grappig?" vraagt Instagramgebruiker @xxlois zich af. "Gisteren is er nog een meisje van 17 met grof geweld om het leven gebracht maar nee Walibi vind deze reclame helemaal passen bij deze tijd."
Of Walibi zelf inziet dat de campagne te ver gaat, is nog onduidelijk. Het attractiepark heeft tot nu toe niet gereageerd op de kritiek.
Praat mee
Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
- Elke 8 dagen wordt er een vrouw vermoord: hoe voorkom je femicide?
Elke 8 dagen wordt er een vrouw vermoord: hoe voorkom je femicide?
- Wim verloor zijn dochter Sanne door femicide: 'Hij heeft haar brein overgenomen'
Wim verloor zijn dochter Sanne door femicide: 'Hij heeft haar brein overgenomen'