Boek jij wel eens op Booking.com? Kans dat je misleid bent
gisteren · 21:06| Leestijd:3 min
Update: vandaag · 04:06
In het kort
De Consumentenbond is een massaclaim begonnen tegen Booking.com. Klanten zouden jarenlang te veel hebben betaald voor een hotelkamer, vindt de bond. Namens klanten willen ze nu een miljard euro zien.
Wat denk jij?
Boek jij wel eens op Booking.com?
Volgens de Consumentenbond gebruikte Booking nepkortingen en verzonnen schaarste. Ook werden er, volgens de bond, illegale afspraken gemaakt. Het bedrijf zelf verwerpt de aantijgingen, zo laat het weten aan de redactie van Geld of je Leven.
FOMO door Booking.com
Nicol Tadema, schrijver van het boek '101 beïnvloedingstechnieken' vertelt in Geld of je Leven (EO) wat Booking.com allemaal doet om je te verleiden om te boeken. Iedereen die wel eens Booking gebruikt, zal herkennen dat er vaak staat dat er van een bepaalde hotelkamer nog maar een paar beschikbaar zijn. "Ze creëren schaarste", vertelt Tadema. "Ze zeggen: er is zoveel procent volgeboekt, dus met andere woorden: er zijn er nog maar een paar vrij, wees snel, anders mis je dit", vertelt ze. "Mensen zijn bereid 2,5 keer zo hard te werken om verlies te voorkomen. Fear of Missing Out (FOMO) slaat toe." Booking gebruikt vaak de kleur rood om aan te geven dat iets bijna op is. "Dat is de kleur van urgentie."
Maar dit is niet het enige: Booking probeert klanten vaak over de streep te trekken met info die het hotel heel aantrekkelijk lijkt te maken, maar waarvan het eigenlijk gesneden koek is dat het er is. "Er staat bijvoorbeeld een vinkje dat je het toiletpapier gratis mag gebruiken", vertelt Tadema. "Dat is vrij logisch, maar het brein associeert vinkjes die zijn gezet als iets positiefs. Ze maken dus grote lijsten met vinkjes in het groen.”
Als je eenmaal hebt geboekt, gaat Booking.com vrolijk verder met beïnvloeden, vertelt de expert. "Je hebt verschillende genius-levels en er staat: je moet nog 13 boekingen doen om naar het volgende level te gaan en dan krijg je korting. Echt overal waar je kijkt, zit beïnvloeding. Met elk detail van de boeking passen ze dit toe, heb ik het idee."

Nicol Tadema
Beïnvloedingsexpert"Ze zeggen: er is zoveel procent volgeboekt, dus met andere woorden: er zijn er nog maar een paar vrij, wees snel, anders mis je dit. FOMO slaat toe."
Misleiding?
Maar mensen beïnlvoeden is heel normaal. Is het dan erg wat Booking doet? Dat ligt eraan of ze de waarheid zeggen, zegt Tadema. Ik ben bang dat Booking.com inderdaad wel de grens over gaat. Als je ziet hoeveel jaar er nou al klachten tegen hen worden ingediend, dan lijkt daar wel een kern van waarheid in te zitten. Maar daar heb ik geen bewijs voor."
Eerder werd Booking.com overigens meerdere keren op de vingers getikt omdat de informatie misleidend zou zijn. Onder andere de Reclamecodecommissie was streng voor het Amsterdamse bedrijf.
Praat mee
Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Luister Geld of je Leven terug als podcast
In Geld of je Leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Nicol Tadema, maar ook met Joris Kooiman, die een boek schreef over Booking.com. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Kindvrije plekken steeds populairder: 'Snap het wel, kinderen zijn slecht opgevoed'
Kindvrije plekken steeds populairder: 'Snap het wel, kinderen zijn slecht opgevoed'
- Meerderheid Gen Z'ers wil dit jaar gewoon vliegen: 'Waar is onze eigen verantwoordelijkheid?'
Meerderheid Gen Z'ers wil dit jaar gewoon vliegen: 'Waar is onze eigen verantwoordelijkheid?'