Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Adam and Eve, not Adam and Steve?

Christenen zeggen sorry tegen lhbti'ers: 'Vergeef ons'

Geschreven door Babette Englebert

14 februari 2024 · 18:08

Update: 21 februari 2024 · 12:31

In gesprek met

Foto van Kai Yung

Kai Yung

Lhbti'er

"Je wordt als lhbti'er uitgesloten, je bent tweederangs christen."
Foto van Daniel Roukema

Daniel Roukema

Initiatiefnemer van de Regenboogverklaring

"Wij denken dat er een stille meerderheid is onder christenen die óf er niet over nadenkt, óf het oké vindt."
Foto van Miranda Klaver

Miranda Klaver

Religiewetenschapper aan de Vrije Universiteit Amsterdam

"De paradox is dat de kerkleiding en het beleid in veel kerken nog achterloopt."

In het kort

Deze Valentijnsdag heeft een groep christenen de zogenaamde ‘Regenboogverklaring’ gepubliceerd, met daarin uitgebreide excuses voor wat ze lhbti-personen in de kerk hebben aangedaan. Waar liepen lhbti-christenen de afgelopen jaren tegenaan? En zijn christenen anno nu tolerant naar lhbti'ers?

Wat denk jij?

Ken jij lhbti'ers in jouw kerk en/of kerkelijke gemeente?

Klik hieronder om je antwoord te geven

59%

24%

16%

aantal reacties: 184

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

De Regenboogverklaring: een christelijk excuus voor lhbti-discriminatie

Deze Valentijnsdag kwam een groep heteroseksuele christenen met een opvallend initiatief: in een speciale brief genaamd de Regenboogverklaring zeggen ze sorry voor de manier waarop christelijke kerken lhbti'ers jarenlang behandeld hebben. De brief is inmiddels al door ruim 750 mensen ondertekend:

“Vergeef ons onze arrogantie, onze veroordeling en het leed dat we hebben veroorzaakt. Terwijl we naast je hadden moeten staan, stonden we tegenover je. In plaats van jou te verwelkomen, hebben we kerkdeuren voor je neus dichtgedaan. Jij had onze aandacht en liefde nodig, maar we hebben je met de bijbel in de hand tot in het diepst van je wezen gekwetst."

Afsluitend citeren ze een Bijbelvers om hun boodschap kracht bij te zetten: Galaten 3 vers 26 en 28.

Het originele Bijbelvers: Galaten 3 vers 26 en 28
"U bent allen kinderen van God door het geloof in Jezus Christus. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrij; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Jezus Christus.”

Dit is de discussie

Zijn christenen van nu toleranter naar lhbti'ers?

Daniel Roukema, zelf heteroseksueel en christen, nam het initiatief om de Regenboogverklaring op te stellen. Hij maakt tegenwoordig een harde vuist tegen lhbti-discriminatie, maar dat was niet altijd zo. Als kind in de kerk kon het hem weinig schelen en gebruikte hij 'homo' zelfs als scheldwoord, vertelt hij in Dit is de Dag (EO).

Daniel Roukema

Initiatiefnemer van de Regenboogverklaring

"Ik kende geen homo's, ik was er geen... Dus het liet me onverschillig. Tot tien jaar geleden op Bijbelschool, toen mijn Bijbelleraar in het Engels zei: 'God created Adam and Eve, not Adam and Steve'. Dat raakte mij enorm. Toen dacht ik, dit gaat over een diepe worsteling van mensen, dit is volgens mij niet hoe het zou moeten zijn. God is liefde. Je kan alle talen van de wereld spreken, maar als je de liefde niet hebt, dan klinkt het als... het is gewoon een hels kabaal."

Roukema's houding is flink veranderd, dus. Toch denkt hij dat hij lang niet de enige christen is die er zo tegenaan kijkt.

Daniel Roukema

Initiatiefnemer van de Regenboogverklaring

"Wij denken dat er een stille meerderheid is onder christenen die óf niet over [lhbti-personen] heeft nagedacht, óf het oké vindt."

Miranda Klaver, religiewetenschapper aan de Vrije Universiteit Amsterdam, kan dat beamen. Volgens statistieken zijn veel christenen wel degelijk veel toleranter geworden jegens lhbti'ers.

Miranda Klaver

Religiewetenschapper aan de Vrije Universiteit Amsterdam

"We zien de laatste dertig, veertig jaar dat het echt aan het veranderen is. (...) Ik kijk vooral naar mijn eigen onderzoek bij evangelische kerken, die erom bekend staan dat ze homoseksualiteit vaak afwijzen. Eind jaren 80 wees ongeveer 75-80% van gelovigen homorelaties af. In 2020 hebben we gezien dat dat aantal is geslonken naar eenderde van de gelovigen. Dus de meerderheid, zou je kunnen zeggen, accepteert homorelaties."
Hoe gaat het anno nu met de lhbti-acceptatie van Nederlandse christenen?
Het Sociaal en Cultureel Planbureau publiceerde in 2022 voor het laatst een peiling van lhbti-acceptatie onder christenen. Uit de peiling bleek het volgende:
  • 82% van de niet-gelovigen is positief over lhbti'ers
  • 69% van de Rooms-Katholieke christenen is positief over lhbti'ers
  • 51% van de Protestantse christenen is positief over lhbti'ers
  • 45% van de overige christenen in Nederland is positief over lhbti'ers
Lhbti'ers worden dus al door veel christenen omarmd, maar de acceptatie is nog altijd groter onder niet-gelovigen.

Toch zul je als lhbti'er vandaag de dag nog in aardig veel kerken tegen barrières aanlopen. Klaver vertelt:

"De paradox is alleen dat de kerkleiding en het beleid in veel kerken nog achterloopt. Ik spreek vaak kerkleiders, die zeggen dan: 'Ja, ik ben zelf wel overtuigd dat [homoseksualiteit] kan, maar mijn gemeente of kerk is er nog niet aan toe. Dus die durven dat gesprek niet aan. (...) Dat mensen met een homorelatie inderdaad volledig kunnen participeren in de kerk, soms ook kunnen trouwen... Dat is vaak voor evangelische kerken nog wel een ding."

Kai Yung is homoseksueel en kan zich nog goed herinneren hoe hij vroeger als lhbti-christen gediscrimineerd werd. Yung is nu getrouwd met een mannelijke dominee en voelt zich veilig in zijn kerk, maar het anti-homoseksuele gedachtegoed van zijn oude kerk heeft sporen achtergelaten.

Kai Yung

Lhbti'er

"Je wordt uitgesloten, je bent tweederangs-christen. Je mag bepaalde functies niet bekleden als je een [lhbti-]relatie aangaat, je mag het avondmaal niet aannemen, je mag bepaalde zanglijnen niet doen..."
"Ik werd depressief, suïcidaal. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds wel momenten dat ik denk, ik ben gewoon niet gelijk aan de anderen. Dagelijks, als ik in een vreemde omgeving binnenkom, denk ik een fractie van seconde: éigenlijk ben ik niet welkom. Omdat het toen zó diep ingeworteld is bij mij... En ik weet zeker dat dit bij anderen ook speelt."
Zijn Nederlandse kerken toleranter dan andere kerken in Europa?
In 2020 publiceerde de Protestantse Theologische Universiteit de zogenaamde 'Regenboogindex', een ranglijst met de meest en minst tolerante kerken van Europa. In totaal werden 46 Europese kerken in het onderzoek meegenomen en beoordeeld op 47 eigenschappen. 

De Nederlandse Protestantse kerk scoorde goed en kwam uit op nummer 5 van de lijst. De Nederlandse Rooms-Katholieke kerk kwam lager uit, op plek 30. 

Voor Kai was het dan ook bijzonder om de Regenboogverklaring te lezen - zeker omdat er nu kansen liggen om jonge christelijke lhbti'ers een gevoel van 'bevestiging' te geven.

"[De verklaring] gaf mij zo'n bijzonder, warm gevoel. Ik ben al een heel eind in mijn proces, dus kun je nagaan wat dit voor andere mensen kan betekenen. Voor mensen die nog daar echt nog inzitten. Ik hoop dat het hen bevestiging geeft. Dat er hoop is om... dat het oké is."

Meer horen?

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek uit Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Jan Willem Wesselink in gesprek gaat met Daniel Roukema, initiatiefnemer van de verklaring, Kai Yung, een van de ondertekenaars, en Miranda Klaver, religiewetenschapper.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Wat denk jij?

Wat vind jij: zijn Nederlandse kerken tolerant naar lhbti'ers?

  • g.

    g.m.slootmans

    15 februari 2024 · 19:46

    Ik ben moeder van een homosexuele zoon. We zijn jaren naar mozaiek0318 gegaan. Ze doen voorkomen alsof je welkom bent maar helaas is dit schijn! Ik schaam mij voor christenen die zo oordelen over de LHTBIQ+ mensen. Alles wordt “gestaafd” op 2 teksten. Die als je er goed induikt gaan over tempel prostitutie. En niet over een monogame liefdes relatie. Er zijn veel christenen hypocriet. Echtscheiding wordt veel specifieker in de bijbel uitgelegd en daar hoor je niemand over! Kunnen we niet gewoon liefhebben en wachten wat God ons in het hiernamaals er over uitlegt? De bijbel is over veel dingen niet zwart/wit waarom oordelen zoveel christenen dan mbt LHTBIQ+ wel zwart/wit? Er plegen zoveel christenen nog zelfmoord omdat de kerk zegt: je bent een gruwel in Gods ogen! Onbegrijpelijk en zo niet hoe God is!

  • ja

    jarkodewittevanleeuwen

    15 februari 2024 · 18:28

    Dat hangt dus van de individuele kerk af. Je hebt kerken die 100% inclusief zijn voor lhbtiq+ en daarmee ook een veilige plek. De organisatie Wijdekerk brengt deze kerken in beeld. Inmiddels prijken er meer dan 700 kerken op hun kaart. In veel charismatische en meer orthodoxe kerken is het een ander verhaal. Zelf ben ik met mijn gezin inmiddels 7 jaar deel bij de evangelische kerk Mozaiek in Veenendaal. In vergelijking met andere evangelische kerken staat deze kerkgemeente relatief ‘toleranter’ tegenover het verwelkomen van lhbtiq+. Maar er zit wel een addertje onder het gras, kwamen wij in de loop der jaren achter. Het ‘welkom zoals je bent’ gebeurt vanuit het idee dat ze de grootste zondaar nog niet buiten de kerk willen sluiten. Dat is iets anders dan voor ‘vol’ aangezien worden. In tegendeel: men ziet je als gebroken. En iedereen heeft diens verhaal van gebrokenheid, lhbtiq+ hebben hun ‘afwijkende’ seksualiteit, zo redeneert men. Je wordt in ieder geval niet gelijkwaardig behandeld. Als een paar van gelijk geslacht trouwt, weigeren ze voor hen een zegen te vragen. Ze omringen zich ook met gastsprekers en bands (Insalvation) die ronduit homofobisch zijn, zoals Wim Hoddenbagh en Gor Khatchikyan en hijsen die als ‘vrienden van Mozaiek’ op het podium. Als je als lhbtiq+ naar voren gaat voor individueel gebed bij het ministry team, dan hangt het er heel erg vanaf wie je voor je hebt. Als je pech hebt, kan het zomaar zijn dat jij net je kwetsbaar en open hebt opgesteld en dat de persoon voor je ineens gaat bidden dat de duivel je maar mag verlaten want dat je seksualiteit tegen Gods bedoeling is. Dat is een extreem beschadigende en traumatiserende ervaring. Onlangs dreigde het halve ministry team van Mozaiek0318 op te stappen omdat een homoseksuele man bij het team wilde komen. Je moet wel alert blijven bij een kreet als ‘Je bent welkom zoals je bent’. Je bent dan geneigd te denken ‘oh, wat fijn, ik mag er zijn en er is niets mis met me’. Maar dat is niet de lading die ermee bedoeld wordt. Het klinkt natuurlijk heel open en verwelkomend, maar het is gewoon een slimme marketingkreet die veel mensen de kerk in lokt. Zo is het ook bij ons gegaan. Pas in de loop der jaren, als je verhalen begint te horen hoe het er echt aan toe gaat, als je vragen gaat stellen en kritisch wordt, komen er steeds meer barsten in het glazuur en wordt duidelijk dat je als lhbtiq+ uiteindelijk in een toxische kerkcultuur bent terechtgekomen. Veel lhbtiq+ binnen Mozaiek vinden het vervelend dit te horen, omdat het hun bubble verstoort waar ze zo graag in wíllen geloven, ze zijn al zo beschadigd en geïndoctrineerd door de kerkomgevingen waar ze uit komen, dat ze al genoegen nemen ‘dat ze er mogen zijn’. Maar je moet er niet op rekenen dat je als gelijkwaardig wordt gezien of behandeld. Het is een schijn-inclusieve kerk. En dat je in zo’n omgeving verblijft, is ronduit toxisch voor je welzijn. Maar dat is een pad van inzicht wat ieder voor zich moet bewandelen. De een komt daar sneller achter dan de ander. Maar ondertussen lopen mensen wel schade op, ook al zien ze het niet meteen zelf. Dit gezegd hebbende, lopen er binnen Mozaiek ook veel individuen die lhbtiq+ 100% accepteren en ook als gelijkwaardig zien. Maar dat is het officiële beleid van het leiderschapsteam niet. Helaas. Wij zetten ons nu wel in om hier bewustzijn en hopelijk verandering in te brengen.

  • jo

    johanneskoeman

    23 februari 2024 · 18:52

    We zijn de zuivere weg van het Woord van God helemaal aan het kwijtraken. Liefde voor ieder mens hebben als christen is NIET hetzelfde als alles goedvinden. Dat is niet wat de Bijbel leert. Alles wat in deze tijd maatschappelijk geaccepteerd wordt óók als kerk accepteren is juist waar Gods Woord voor waarschuwt: gelijkvormigheid aan de wereld. We moeten de mens liefhebben maar alles afwijzen wat ingaat tegen Gods heilig Woord. Dat geldt ook voor relaties anders dan door God ingesteld. Waar we dat niet in liefde hebben gedaan hebben we als christenen gefaald. Maar als we niet meer onderscheiden en durven te benoemen falen we opnieuw en zijn Gods Woord ongehoorzaam.

  • po

    polar_zwolle

    15 februari 2024 · 15:55

    Nee, niet altijd. Zie recent het weigeren van de communie in Limburg voorafgaand aan carnaval.

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit maakten wij ook

Bekijken

Van de paus mogen homostellen voortaan gezegend worden, maar 'het is een beetje een dooie mus'

Bekijken

Jezus inspireert nog maar 1 op de 5 Nederlanders: 'We hebben te maken met een zingevingscrisis'

Bekijken

Hoe schadelijk is de cancelcultuur? 'We hebben gezien dat het niet echt werkt'

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Ken jij lhbti'ers in jouw kerk en/of kerkelijke gemeente?

Klik hieronder om je antwoord te geven

59%

24%

16%

aantal reacties: 184

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat vind jij: zijn Nederlandse kerken tolerant naar lhbti'ers?

  • g.

    g.m.slootmans

    15 februari 2024 · 19:46

    Ik ben moeder van een homosexuele zoon. We zijn jaren naar mozaiek0318 gegaan. Ze doen voorkomen alsof je welkom bent maar helaas is dit schijn! Ik schaam mij voor christenen die zo oordelen over de LHTBIQ+ mensen. Alles wordt “gestaafd” op 2 teksten. Die als je er goed induikt gaan over tempel prostitutie. En niet over een monogame liefdes relatie. Er zijn veel christenen hypocriet. Echtscheiding wordt veel specifieker in de bijbel uitgelegd en daar hoor je niemand over! Kunnen we niet gewoon liefhebben en wachten wat God ons in het hiernamaals er over uitlegt? De bijbel is over veel dingen niet zwart/wit waarom oordelen zoveel christenen dan mbt LHTBIQ+ wel zwart/wit? Er plegen zoveel christenen nog zelfmoord omdat de kerk zegt: je bent een gruwel in Gods ogen! Onbegrijpelijk en zo niet hoe God is!

  • ja

    jarkodewittevanleeuwen

    15 februari 2024 · 18:28

    Dat hangt dus van de individuele kerk af. Je hebt kerken die 100% inclusief zijn voor lhbtiq+ en daarmee ook een veilige plek. De organisatie Wijdekerk brengt deze kerken in beeld. Inmiddels prijken er meer dan 700 kerken op hun kaart. In veel charismatische en meer orthodoxe kerken is het een ander verhaal. Zelf ben ik met mijn gezin inmiddels 7 jaar deel bij de evangelische kerk Mozaiek in Veenendaal. In vergelijking met andere evangelische kerken staat deze kerkgemeente relatief ‘toleranter’ tegenover het verwelkomen van lhbtiq+. Maar er zit wel een addertje onder het gras, kwamen wij in de loop der jaren achter. Het ‘welkom zoals je bent’ gebeurt vanuit het idee dat ze de grootste zondaar nog niet buiten de kerk willen sluiten. Dat is iets anders dan voor ‘vol’ aangezien worden. In tegendeel: men ziet je als gebroken. En iedereen heeft diens verhaal van gebrokenheid, lhbtiq+ hebben hun ‘afwijkende’ seksualiteit, zo redeneert men. Je wordt in ieder geval niet gelijkwaardig behandeld. Als een paar van gelijk geslacht trouwt, weigeren ze voor hen een zegen te vragen. Ze omringen zich ook met gastsprekers en bands (Insalvation) die ronduit homofobisch zijn, zoals Wim Hoddenbagh en Gor Khatchikyan en hijsen die als ‘vrienden van Mozaiek’ op het podium. Als je als lhbtiq+ naar voren gaat voor individueel gebed bij het ministry team, dan hangt het er heel erg vanaf wie je voor je hebt. Als je pech hebt, kan het zomaar zijn dat jij net je kwetsbaar en open hebt opgesteld en dat de persoon voor je ineens gaat bidden dat de duivel je maar mag verlaten want dat je seksualiteit tegen Gods bedoeling is. Dat is een extreem beschadigende en traumatiserende ervaring. Onlangs dreigde het halve ministry team van Mozaiek0318 op te stappen omdat een homoseksuele man bij het team wilde komen. Je moet wel alert blijven bij een kreet als ‘Je bent welkom zoals je bent’. Je bent dan geneigd te denken ‘oh, wat fijn, ik mag er zijn en er is niets mis met me’. Maar dat is niet de lading die ermee bedoeld wordt. Het klinkt natuurlijk heel open en verwelkomend, maar het is gewoon een slimme marketingkreet die veel mensen de kerk in lokt. Zo is het ook bij ons gegaan. Pas in de loop der jaren, als je verhalen begint te horen hoe het er echt aan toe gaat, als je vragen gaat stellen en kritisch wordt, komen er steeds meer barsten in het glazuur en wordt duidelijk dat je als lhbtiq+ uiteindelijk in een toxische kerkcultuur bent terechtgekomen. Veel lhbtiq+ binnen Mozaiek vinden het vervelend dit te horen, omdat het hun bubble verstoort waar ze zo graag in wíllen geloven, ze zijn al zo beschadigd en geïndoctrineerd door de kerkomgevingen waar ze uit komen, dat ze al genoegen nemen ‘dat ze er mogen zijn’. Maar je moet er niet op rekenen dat je als gelijkwaardig wordt gezien of behandeld. Het is een schijn-inclusieve kerk. En dat je in zo’n omgeving verblijft, is ronduit toxisch voor je welzijn. Maar dat is een pad van inzicht wat ieder voor zich moet bewandelen. De een komt daar sneller achter dan de ander. Maar ondertussen lopen mensen wel schade op, ook al zien ze het niet meteen zelf. Dit gezegd hebbende, lopen er binnen Mozaiek ook veel individuen die lhbtiq+ 100% accepteren en ook als gelijkwaardig zien. Maar dat is het officiële beleid van het leiderschapsteam niet. Helaas. Wij zetten ons nu wel in om hier bewustzijn en hopelijk verandering in te brengen.

  • jo

    johanneskoeman

    23 februari 2024 · 18:52

    We zijn de zuivere weg van het Woord van God helemaal aan het kwijtraken. Liefde voor ieder mens hebben als christen is NIET hetzelfde als alles goedvinden. Dat is niet wat de Bijbel leert. Alles wat in deze tijd maatschappelijk geaccepteerd wordt óók als kerk accepteren is juist waar Gods Woord voor waarschuwt: gelijkvormigheid aan de wereld. We moeten de mens liefhebben maar alles afwijzen wat ingaat tegen Gods heilig Woord. Dat geldt ook voor relaties anders dan door God ingesteld. Waar we dat niet in liefde hebben gedaan hebben we als christenen gefaald. Maar als we niet meer onderscheiden en durven te benoemen falen we opnieuw en zijn Gods Woord ongehoorzaam.

  • po

    polar_zwolle

    15 februari 2024 · 15:55

    Nee, niet altijd. Zie recent het weigeren van de communie in Limburg voorafgaand aan carnaval.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.