"Een hele nieuwe markt om zoveel mogelijk troep bij de mensen thuis te krijgen."
John LinChina-expert
"Het lijkt op door de winkelstraat lopen, alleen dan elke dag twee uur lang op de bank."
In het kort
Anderhalf uur zitten we elke dag op TikTok. Zie je tijdens het scrollen een mooie handtas langskomen? Dan ligt die binnenkort met één druk op de knop voor je deur. TikTok Shop komt namelijk naar Nederland, maar wat betekent dat voor jou?
Wat denk jij?
Zit jij op TikTok?
Dit is de situatie
Wat is TikTok Shop?
Heel Europa krijgt TikTok Shop in 2025, verwacht Bloomberg. Nederland dus ook. Om hetzelfde topje als die ene influencer te krijgen, hoef je dan niet meer lang te zoeken: met één druk op de knop stuurt TikTok het topje rechtstreeks naar je voordeur.
TikTok Shop is een functie binnen de populaire app. Bedrijven en influencers kunnen daarmee hun producten direct aan gebruikers verkopen.
China was het proefkonijn voor TikTok Shop. Een geslaagd experiment: het thuisland van TikTok gaf in 2023 zo'n 600 miljard euro uit aan 'livestreamshoppen'. Nu is Europa aan de beurt, te beginnen met Engeland. Daar is een kwart van de Britten inmiddels verleid tot een aankoop.
Welke landen hebben al TikTok Shop?
Het risico van TikTok Shop
Handig zo'n knop, denk je misschien. Toch zien experts ook gevaren. TikTok verleent de dienst namelijk niet uit liefdadigheid. Het platform verdient jaarlijks zo'n 28 miljard euro aan onze data.
Hoe langer jij tijd besteedt op TikTok, hoe meer data ze hebben. Daarom proberen social media je zo lang mogelijk in hun app te houden. Zo'n interne koopknop voorkomt dat jij naar Amazon surft, waardoor je daarna langer op TikTok kan blijven scrollen. Best verslavend dus.
Bovendien weet je nooit waar die data terechtkomen: eerder dit jaar kreeg TikTok nog een boete van 530 miljoen euro, omdat ze onze data stiekem verkochten aan China. Die data zou China kunnen gebruiken om ons te bespioneren of digitaal aan te vallen.
Hoe bescherm je je kind voor een koopverslaving op TikTok?
De verleiding om online iets te kopen neemt enorm toe, zegt China-expert John Lin in Dit is de Dag (EO). Als je naar Amazon surft, ben je vaak al opzoek naar een product, maar TikTok zit al veel eerder in dat traject, aldus Lin.
000
scherm sluiten
000
John Lin
China-expert
"TikTok zit nog vóór de overweging. Het lijkt bijna op door de winkelstraat lopen: ik zie toevallig iets wat ik leuk vindt. Alleen dan elke dag twee uur lang op de bank."
000
Dat beaamt ook e-commercedeskundige Chantal Schinkels. TikTok Shop zorgt voor veel minder momenten om je te bedenken. Ze maakt zich vooral zorgen over jongeren, die steeds vaker aangeven koopverslaafd te zijn. Ze kopen elke dag producten die hun favoriete influencers laten zien, zegt Schinkels.
000
scherm sluiten
000
Chantal Schinkels
Deskundige e-commerce
"Er komt een hele nieuwe markt vrij om zoveel mogelijk troep bij de mensen thuis te krijgen, zonder dat ze daar rationeel over hebben nagedacht."
000
000
scherm sluiten
000
"Ik wil ouders oproepen om het gesprek aan te gaan met hun kinderen. Straks kan je kopen via TikTok, maar doe dat niet via een livestream. Denk er even over na, voordat je onbewust maar op die koopknop blijft drukken. Geef jezelf even een adempauze."
000
Lin heeft nog een suggestie:
000
scherm sluiten
000
John Lin
China-expert
"Stop het product eerst in je winkelwagen en wacht een week. Kijk dan of je het nog wil bestellen."
000
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
scherm sluiten
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.