
Let op! Toezichthouder ACM waarschuwt voor misleidende kortingen rond Black Friday
vandaag · 12:33| Leestijd:5 min
Update: vandaag · 12:35
Heb jij weleens vol enthousiasme op een koopje geklikt, om later te ontdekken dat die 'megakorting' eigenlijk helemaal geen korting was? Je bent niet de enige. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) luidt opnieuw de noodklok: veel winkels spelen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst nog steeds vals met hun prijzen. Precies in de periode waarin we het meest gevoelig zijn voor aanbiedingen.
Wat denk jij? Doe jij mee aan Black Friday?
De ACM onderzocht de afgelopen weken 24 grote verkopers. Het resultaat is schrikbarend: bij driekwart (!) werden misleidende prijsvermeldingen gevonden. De truc die winkels vaak gebruiken? Ze rommelen met de 'van-prijs'. Dat is de oorspronkelijke prijs waartegen de korting wordt afgezet.
Maar wettelijk moet die van-prijs de laagste prijs zijn die in de afgelopen dertig dagen voor dat product is gevraagd. Doen ze dat niet, dan is sprake van misleiding. Simpel gezegd: de korting lijkt groter dan hij eigenlijk is.
Misschien herken je het wel: een televisiescherm zou 'van €999 voor €699' zijn, terwijl dezelfde tv twee weken eerder ook gewoon voor €699 werd verkocht. Dan is er dus helemaal geen korting, alleen een slimme truc.
Prijzen soms omhoog vlak vóór Black Friday
Volgens Fleur Severijns, manager Consumenten bij de ACM, gebruiken bedrijven de feestmaanden om flink uit te pakken met schreeuwerige kortingen. "In deze maanden doen mensen veel aankopen. Bedrijven spelen daarop in met producten die hoge kortingen lijken te hebben. In de praktijk vallen die kortingen vaak tegen." En dat is niet alleen oneerlijk voor jou als koper, maar ook voor winkels die zich wél aan de regels houden.
Ook de Consumentenbond ziet dat nepaanbiedingen nog altijd overal opduiken. Twee maanden lang volgden zij de prijzen van populaire artikelen en daarbij kwam de bond allerlei slimme trucs tegen. Zo wordt er regelmatig gespeeld met adviesprijzen die eigenlijk nooit echte verkoopprijzen zijn geweest, waardoor een korting veel indrukwekkender lijkt dan hij is. Soms gaan prijzen zelfs vlak vóór Black Friday omhoog, zodat ze tijdens de actieperiode 'spectaculair' kunnen worden verlaagd.
Hoe voorkom je dat je in een misleidende Black Friday-kortingen trapt?
Wees gerust: je kunt jezelf vrij eenvoudig beschermen tegen misleiding. De ACM deelt een aantal handige tips:
1. Check of de korting wel echt een korting is
Vraag jezelf af: heb ik deze prijs eerder gezien? Als iets écht een megadeal zou zijn, zou je het waarschijnlijk eerder zijn tegengekomen.
2. Gebruik prijsvergelijkers
Websites of apps die de prijs van een product over langere tijd bijhouden zijn goud waard. Voorbeelden daarvan zijn Tweakers Pricewatch, Beslist.nl en Prijsvergelijk.nl. Je ziet in één oogopslag of een prijs echt is gedaald of juist stiekem omhoog is gegaan.
3. Onbekende webshop? Doe even een check
Heb je een prachtige aanbieding gevonden bij een webshop die je niet kent? Neem dan twee minuten om te onderzoeken of die site wel betrouwbaar is. Google op reviews, check contactgegevens en kijk of ze een keurmerk hebben.
4. Vertrouw op je onderbuikgevoel
Voelt een korting té mooi om waar te zijn? Grote kans dat dat ook zo is. Vraag jezelf af: zou ik dit product ook kopen als er geen korting op zat?
5. Vergelijk altijd met andere verkopers
Zelfs als een deal er goed uitziet, kan het zijn dat een andere winkel het product gewoon standaard goedkoper verkoopt, zonder schreeuwerige banners.
Laat de korting niet de baas zijn
Kortingen kunnen natuurlijk leuk zijn, laten we dat niet vergeten. Maar alleen als ze jou echt helpen te besparen. Niet om je te verleiden tot aankopen die je eigenlijk niet had willen doen.
Dus kijk kritisch, blijf nieuwsgierig en houd altijd een gezonde portie wantrouwen richting aanbiedingen. Zie het als een spelletje: kun jij de echte deal vinden tussen alle misleidende prijzen? En wie weet… misschien scoor je deze feestdagen wél dat ene product voor een écht scherpe prijs.
Dit maakten we ook
- Nederlanders geloven niet meer in Black Friday-kortingen: 'Het voelt vaak misleidend'
Nederlanders geloven niet meer in Black Friday-kortingen: 'Het voelt vaak misleidend'
- Hoe blijven de kerstcadeaus leuk én betaalbaar? Gierige Gerda geeft tips
Hoe blijven de kerstcadeaus leuk én betaalbaar? Gierige Gerda geeft tips
Dit zijn de makers
Meest gelezen
- Na zijn eigen psychoses helpt Jeroen nu anderen: 'We moeten er meer voor elkaar zijn'
Van verward naar verlicht
Na zijn eigen psychoses helpt Jeroen nu anderen: 'We moeten er meer voor elkaar zijn'
- 'Nederland valt uit': waarom start overheid grote campagne?
Ben jij voorbereid?
'Nederland valt uit': waarom start overheid grote campagne?
- Voor dementiepatiënt Ine is er geen passend verpleeghuis, dus zorgt haar man Ger voor haar: 'Ik zie haar niet meer als mijn partner'
Dementie
Voor dementiepatiënt Ine is er geen passend verpleeghuis, dus zorgt haar man Ger voor haar: 'Ik zie haar niet meer als mijn partner'
Lees ook
- Iedereen krijgt noodboekje in de brievenbus: 'Het is geen bangmakerij'
Nederland valt uit
Iedereen krijgt noodboekje in de brievenbus: 'Het is geen bangmakerij'
- Let op! Toezichthouder ACM waarschuwt voor misleidende kortingen rond Black Friday
Zo trap je er niet in
Let op! Toezichthouder ACM waarschuwt voor misleidende kortingen rond Black Friday
- Amerikanen bestellen al via ChatGPT: komt dit ook naar Nederland?
'Eén wasmachine alsjeblieft'
Amerikanen bestellen al via ChatGPT: komt dit ook naar Nederland?








