Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Toch maar de fiets, dan

Betaald parkeren in de hele stad: is dat de toekomst?

Geschreven door Babette Englebert

19 februari 2024 · 10:00

Update: 19 februari 2024 · 18:12

In gesprek met

Foto van Marjolein Perdok

Marjolein Perdok

D66-fractievoorzitter in Amersfoort

"De ruimte is schaars, de automobilist belast die ruimte, dus die moet gewoon een beetje gaan betalen."
Foto van Marijn de Pagter

Marijn de Pagter

VVD-gemeenteraadslid in Utrecht

"Betaald parkeren moet je echt alleen invoeren als daar draagvlak voor is."

In het kort

In Utrecht ligt een plan klaar om betaald parkeren voor de hele stad in te voeren. Andere steden, zoals Amersfoort, overwegen hetzelfde te doen. Is betaald parkeren in de stad de toekomst?

Wat denk jij?

Kom jij wel eens in grote steden met de auto?

Klik hieronder om je antwoord te geven

24%

56%

17%

4%

aantal reacties: 108

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Gemeente Utrecht voert betaald parkeren overal in

Reis je vaak met de auto naar Utrecht? Dan kun je binnenkort misschien maar beter de fiets, fatbike of het ov pakken. De Utrechtse gemeenteraad heeft deze week namelijk vóór een plan gestemd om betaald parkeren voor 2034 door de hele stad in te voeren. De reden: er is al jaren sprake van parkeeroverlast, bijvoorbeeld door toeristen die massaal hun auto’s in woonwijken zetten om naar het stadscentrum te gaan.

Hoeveel betaal je nu om te parkeren in Utrecht?
In de binnenstad van Utrecht betaal je sinds 1 januari 2024 7,50 euro per uur aan parkeerkosten. In 2023 was dat nog 6,64 euro. Wil je de hele dag parkeren? Dan betaal je 52,55 euro per uur.

In parkeerzones buiten de binnenstad betaal je minder; het tarief verschilt per gebied. 

Er is veel kritiek op het plan, zowel van inwoners als werknemers in het gebied. Zorg -en welzijnsorganisaties stellen dat het betaald parkeren hen 'zorgen' baart, sportclubs vrezen voor leden met een kleine portemonnee. De politie in Utrecht verwacht zelfs dat 30 procent van de agenten ontslag zal nemen als het plan wordt doorgevoerd.

Ook in de gemeente Amersfoort werd vorig jaar een raadgevend referendum gehouden over de kwestie. 76 procent stemde tegen, maar op dit moment worden er toch plannen gemaakt om het betaald parkeren uit te breiden.

Dit is de discussie

Overal betaald parkeren: is dat een goed idee?

Marijn de Pagter, VVD-gemeenteraadslid in Utrecht, is tegen de invoering van het betaald parkeren in de hele gemeente. Je moet betaald parkeren enkel en alleen invoeren als de inwoners dat ook willen - en alleen in wijken waar daadwerkelijk sprake is van een probleem. Dat is nu niet het geval, stelt hij in Dit is de Dag (EO).

Marijn de Pagter

VVD-gemeenteraadslid in Utrecht

"We hebben het steeds over de ‘stad’, maar dit plan gaat over de hele gemeente. In wijken waar sprake is van parkeerproblemen snapt iedereen dat betaald parkeren een oplossing kan zijn, maar wij vinden dat je het dan aan die buurt zelf moet laten. Om het in de hele gemeente in te voeren, dus ook in wijken waar er geen parkeerprobleem is… Ja, dan is het alleen maar bedoeld om de auto te gebruiken als melkkoe."
"Betaald parkeren is iets wat enorm leeft in de buurt. Dat moet je echt alleen invoeren als daar draagvlak voor is. (...) Er is gisteren weer een petitie aangeboden, waaruit blijkt dat 98% van de buitenwijken in Utrecht er echt gewoon tegen is."

Marjolein Perdok, D66-fractievoorzitter in Amersfoort, ziet dat anders. Het is niet meer dan logisch dat automobilisten wat meer moeten betalen in de stad.

Marjolein Perdok

D66-fractievoorzitter in Amersfoort

"Het gaat niet alleen over het oplossen van de parkeerproblemen die er nú zijn, het gaat ook over een visie op de openbare ruimte. Op dit moment is onze openbare ruimte volledig ingericht op de auto. (…) Dat kost veel ruimte. Als we de stad leefbaar willen houden, dan moeten we minder van die ruimte gebruiken voor de auto, zodat er meer ruimte is voor fietsers, voor voetgangers, voor spelende kinderen en voor ontmoetingen op straat."
"De ruimte is schaars, de automobilist belast die ruimte, dus die moet gewoon een beetje gaan betalen daarvoor."

De Pagter is het daar niet mee eens, autorijden is al duur genoeg. Bovendien kiezen veel mensen niet vrijwillig voor een auto; het is voor velen een onmisbaar vervoermiddel.

Marijn de Pagter

VVD-gemeenteraadslid in Utrecht

"Automobilisten betalen al allerlei belastingen om die auto te gebruiken, zoals wegenbelasting. Het is echt niet goedkoop. Het is niet een keuze die mensen zomaar maken, mensen kiezen een auto omdat ze die nodig hebben voor hun werk, voor hun kinderen, voor mantelzorg. Politieagenten die buiten de stad wonen, die voor dag en dauw hun werk moeten kunnen doen. De buschauffeur die de eerste bus moet rijden."

Perdok benadrukt dat mensen er vaak wél voor kunnen kiezen om de fiets te pakken, maar het niet doen omdat het autorijden nu zo aantrekkelijk is.

Marjolein Perdok

D66-fractievoorzitter in Amersfoort

"Als je de openbare ruimte inricht voor de auto, maak je het zó aantrekkelijk om de auto te pakken dat iedereen dat dus ook doet. Heel veel ritjes in de stad zijn korte ritten: de helft van de ritten is minder dan 7,5 km, eenderde minder dan 5 km. 7 op de 10 automobilisten geeft aan dat ze graag vaker de fiets willen nemen voor die korte ritten - maar dat moet je dan wel aantrekkelijk maken."
"Daarbij hebben we te maken met krapte op de woningmarkt. We moeten veel woningen bijbouwen, en als je dat in de stad wilt doen, moet je dus ook minder ruimte wijden aan de auto."

Wat denk jij?

Wat vind jij: moeten meer steden betaald parkeren overal invoeren?

  • p.

    p.rutting1011

    20 februari 2024 · 07:17

    Utrecht is een probleem aan het creëeren ipv oplossen. Met verbouwingen oid verdwijnt er geregeld een parkeerplaats. Ook met elektrische auto plekken. Die auto's moeten al 2 plekken hebben...de laadplek en een parkeerplek. Betaald parkeren gaat dat niet oplossen. Betaald parkeren verschuift alleen het probleem. Dus gewoon betaald parkeren afschaffen. En zorgen voor genoeg parkeerplekken.

Wil je deze reactie verwijderen?

Meer weten?

Luister naar Dit is de Dag

Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister dan naar Dit is de Dag (EO):

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Meer lezen?

Dit schreven we eerder

Bekijken

Zijn de verkeersboetes in Nederland te hoog?

Bekijken

Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'E-bike heeft ook zoveel goede dingen gebracht'

Bekijken

Zijn we verslaafd aan de auto?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Kom jij wel eens in grote steden met de auto?

Klik hieronder om je antwoord te geven

24%

56%

17%

4%

aantal reacties: 108

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat vind jij: moeten meer steden betaald parkeren overal invoeren?

  • p.

    p.rutting1011

    20 februari 2024 · 07:17

    Utrecht is een probleem aan het creëeren ipv oplossen. Met verbouwingen oid verdwijnt er geregeld een parkeerplaats. Ook met elektrische auto plekken. Die auto's moeten al 2 plekken hebben...de laadplek en een parkeerplek. Betaald parkeren gaat dat niet oplossen. Betaald parkeren verschuift alleen het probleem. Dus gewoon betaald parkeren afschaffen. En zorgen voor genoeg parkeerplekken.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.