Inloggen bij dit

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Succes van Action goed nieuws voor noodlijdende winkeliers? 'Niet dé redding, maar het helpt'

3 februari 2025 · 15:23| Leestijd: 3 min

Update: 3 februari 2025 · 15:33

In het kort

Het gaat goed met Action: de winkelketen opent nieuwe vestigingen door heel Europa en de winst was vorig jaar enorm. Ondertussen verdwijnen veel andere zaken uit de Nederlandse winkelstraten. Kan het succes van Action afstralen op winkeliers die net het hoofd boven water kunnen houden?

Wat denk jij?

Kom jij graag bij de Action?

Zie jij vaak lege panden in jouw lokale winkelstraat? Door onder andere stijgende huurprijzen en de opkomst van webshops, moeten steeds meer winkeliers hard knokken om financieel het hoofd boven water te houden. Van Big Bazar tot Blokker tot Bristol: veel winkelketens vroegen de afgelopen maanden een faillissement aan.

Hoeveel procent van de winkelpanden in Nederland staat leeg?

De huidige leegstand ligt in Nederland gemiddeld op 5% tot 6%, maar dat percentage verschilt volgens retailexpert Hans van Tellingen sterk per stad: "Er zijn nog steeds binnensteden met problemen, waar de leegstand meer dan 10% en soms wel meer 15% is. Dat heeft vaak ook veel te maken met parkeerbeleid. In veel binnensteden heb je autoluwe zones, emissievrije zones, milieuzones. Daardoor laten mensen die binnensteden links liggen."

Een opvallende uitzondering op die trend is winkelketen Action. De koopjeskampioen opende vorig jaar een recordaantal van 352 winkels door heel Europa en maakte een winst van 13,8 miljard euro: een stijging van ruim 20% ten opzichte van het jaar ervoor.

Hoe is dat mogelijk? Volgens retailexpert Hans van Tellingen floreert het bedrijf juist onder de malheur van andere retailers. Hij vertelt in Geld of je Leven (EO): "De Action ziet het juist als een kans als er ergens leegstand is, want dat betekent dat ze kunnen onderhandelen over de huurprijzen en met lage maandlasten een pand kunnen huren." Om een voorbeeld te noemen: de Amsterdamse Action-winkel bovenaan dit artikel was enkele jaren geleden nog een slechtlopend filiaal van opticien Hans Anders.

Hans van Tellingen
Hans van TellingenRetailexpert

"Als er eenmaal een Action zit in de winkelstraat van een minder florerende binnenstad, zullen omliggende winkels daarvan profiteren."

Sinds de grote faillissementen van vorig jaar is die run op ruimtes alleen maar groter geworden, vertelt Van Tellingen - ook vanuit andere budgetwinkels. "Er wordt gevochten om lege panden van de Blokker", vertelt hij. "De Wibra, ook een discount-aanbieder, is er dol op."

Kan de Action de Nederlandse winkeliers ook helpen?

Action vestigt zich dus - dankzij de worsteling van andere winkeliers - in steeds meer winkelstraten voor bodemprijzen. Dat is echter niet per se slecht nieuws voor andere retailers. Zij kunnen daar profijt van gaan hebben, stelt Van Tellingen: "Het aardige is, als er eenmaal een Action zit in de winkelstraat van een minder florerende binnenstad, zullen omliggende winkels daarvan profiteren. Action is misschien niet dé redding, maar het helpt. Alle beetjes helpen."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Inloggen bij eo

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Zijn de Nederlandse winkelstraten nog te redden?

"Alle beetjes helpen", zegt Van Tellingen. De Action kan klanten naar lokale winkeliers trekken, andere succesvolle retailers misschien ook. Maar zijn er genoeg "beetjes" om lokale winkeliers te helpen overeind te blijven? Is er nog toekomst voor de winkelstraat? Lees meer en praat mee:

Luister Geld of je Leven terug als podcast

In Geld of je Leven (EO) gaat presentator Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Hans van Tellingen en retailexpert Paul Moers. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit is Geld of je leven
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook